Segmentarea avansata (in Google Analytics – Advanced Segments) permite separarea clara a datelor pe baza mai multor filtre de analiza (segmente). Detalii despre asta si in cap 3.5 din Analiza web.
Segmentarea traficului nu mai este de ignorat iar pentru o analiza buna e necesara utilizarea minim a segmentelor de baza. Fara segmentarea traficului, timpul in site pe care-l analizam in articolul precedent avea o valoare foarte buna, dar in realitate lucrurile stateau altfel. La nivel de accesare a segmentelor lucrurile sunt cu siguranta clare, am sa ma rezum doar la informatiile minime ce sunt prezentate in imagine de mai jos.
1 – Sectiunea de Advanced Segments este disponibila in partea dreapta sus a profilului.
2 – Segmentele de baza pe care Google Anlytics le ofera. Acestea se rezuma la nevoile de baza ce ar trebui analizate.
3 – Segmentele personalizate. In aceasta caseta vor fi disponibile segmentele ce au fost salvate pentru profilul respectiv. Crearea unui segment se realizeaza accesand Create a new advanced segment.
Crearea unui segment avansat
Inainte de a crea un segment din punct de vedere tehnic, trebuie identificata o necesitate a segmentarii si pe baza ei se aleg filtrele. O necesitate de exemplu ar fi cea de a identifica vizitele orei 10.
Din punct de vedere al complexitatii, crearea unui segment nu este o activitate complicata. Majoritatea lucrurilor sunt intuitive si la baza nu sunt decat actiuni de drag and drop cu filtrele din (1) si (2) in zona special marcata din partea dreapta. Dupa adaugarea unui filtru, se poate alege un alt filtru si adauga (4) si se repeta procesul pana scopul segmentului va fi atins. Dupa adugarea filtrului acesta va trebui sa aiba o conditie de aplicare (Condition) si o valoare de referinta (Value). La conditii lista posibilitatilor este destul de mare si probabil o voi aborda intr-un articol separat cu exemple concrete. In cazul exemplului cu segmentarea pe ora 10 se foloseste filtru Hour of the day pe valoarea 10 cu conditia de potrivire exacta. (3)
Dupa fiecare adaugare de filtru se poate realiza o testare a acestuia (5). Daca rezultatul returnat de filtru este zero, atunci filtru fie e eronat, fie chiar nu are ce afisa. De multe ori problema vine de la conditia de aplicare ce nu a fost aplicata corect. La final filtrului va trebui sa-i dai un nume si sa alegi pe ce profile sa fie disponibil (6). Acesta disponibilitate se refera la prezenta filtrului in caseta de segmente personalizate ce urmeaza sa fie aplicate.
Management si partajare
Dupa salvarea filtrului acesta se poate aplica la nivel de profil, edita sau copia in vederea crearii unui nou segement. O alta functie foarte utila este cea de partajare a segmentului (Share). In acest mod oricine poate folosi segmentul creat de tine si adapta la profilul siteului ce-l analizeaza. La accesarea butonului de Share Google Analytics ofera un link, acel link reprezinta accesul public la structura segmentului. Odata cu partajarea nu oferiti decat o structura de filtre gata setate, nimic mai mult.
Linkul pentru segmentul ora 10 este acesta , la accesare vi se va deschide Analyticsul, iar daca nu sunteti autentificat vi se va solicita autentificarea. In mod standard se iau datele din primul profil din cont in ordine alfabetica. Pentru a verifica corectitudinea filtrului puteti realiza o testare, mai apoi alege profilele in care sa fie vizibil si in final crearea segmentului (butonul Create Segment).
Utilizarea filtrelor avansate
Pentru a folosi filtrele create nu va ramane decat sa le bifati din lista de Custom Segments. Odata cu aplicarea, toate rapoartele vor afisa datele generale ale siteului (recomand pastrarea segmentului All visits) si cele pentru segmentul aplicat. In momentul de fata Analyticsul permite aplicarea simultanta a patru segmente si pentru unele dintre ele segementul All visits este obligatoriu. Segmentarea lipseste din cateva rapoarte si in momentul de fata nu se poate realiza segmentare cu compararea datelor din doua intervale de timp. In unele cazuri aveam nevoie de segmente si de comparare pe intervale de timp, dar cum nu a fost posibil solutia a fost sa export datele in excel si acolo sa le compar.