Apoi să le numărăm, coane Fănică; să le numărăm; două la prefectură. Două pe piaţa lui 11 Fevruarie… Două la primărie… Unul la şcoala de băieţi… Unul… la şcoala de fete… Unul la spital… Două… la catrindală, la Sf. Niculae… Două la prefectură… Cam aceasta ar fi sistemul pe care tot mai multi il aplica la numararea vizitatorilor unici ce le trec “pragul” siteului.
Putina teorie
Desi sunt convins ca multi stiu asta, o sa-mi fac datoria sa trec rapid in revista cateva aspecte legate de vizitatorii unici.
Conceptul de vizitatori unici e cat se poate de simplu. Teoretic se refera la numarul de utilizatori care au accesat un site, in realitate e putin diferit. Daca eu accesez un site de pe PC folosind doua browsere diferite (Firefox, Chrome), cele mai multe sisteme de masurare vor considera ca fiind vorba de doi vizitatori unici. Daca folosesc un laptop (chiar si daca e acelasi IP), atunci mai apare un vizitator unic pentru fiecare browser. Teoretic e un singur utilizator, dar sistemul a inregistrat 4 vizitatori unici. Astfel de cazuri sunt mai rare, deci sunt trecute cu vederea. Problema oricum nu e aici, in e-book-ul Analiza Web am prezentat mai multe scenarii legate de acest aspect.
Majoritatea sistemele actuale de masurare se bazeaza pe un cookie cu o valabiliate lunga, iar pe baza lui se face identificarea unui utilizator. In GA acesta este valabil 2 ani, iar cine este curios din ce este format poate vedea o schita aici. Acesti cookies uneori sunt stersi din browser, de aici mai apare o mica marja de eroare in calculul exact al unicilor. Dar la fel ca si la browsere, e o marja acceptata si nu reprezinta un procent considerabil.
Si acum sa numaram
Numararea unicilor se poate face in mai multe feluri. In GA valoarea ce reflecta totalul de vizitatori unici este Absolute Unique Visitors, din sectiunea Visitors. Avinash, in Web Analytics 2.0 explica in detaliu acest aspect al unicilor. Eu am sa ma rezum la un scenariu simplu pentru a intelege ce numaram.
Un site, 6 zile in care s-au realizat mai multe vizite, 3 zile intr-o saptamana, 3 in alta.
Graficul vizitelor este reprezentat mai jos:
Concluzionand:
Saptamana 1:
- 13 vizite
- 4 vizitatori unici si nu 9 cum ar reiesi din adunarea unicilor din toate cele 3 zile
Saptamana 2:
- 9 vizite
- 3 vizitatori unici si nu 4
La calculul unicilor din cele doua saptamani ies 5 vizitatori unici, nu 7 cum ar da din suma celor doua saptamani. In cazul in care se se alege un interval mai mare de timp, un sistem bun de masurare va raporta unicii reali din acel interval. Daca am ales ca perioada de timp 6 luni de exemplu, vizitatori unici se considera toti cei care au vizitat siteul cel putin odata, chiar daca unul a realizat peste 50 de vizite, e numarat o singura odata.
Totul pare simplu, numaram o singura data si e corect, insa mai este o problema cand discutam de unici intr-un context comercial.
Absolut unici, dar sa fie si activi
Majoritatea publisherilor inca discuta de afisari in cazul unei campanii, cu greu obtii o campanie bazata pe performanta, dar asta e alta poveste. La bloguri se discuta in vizitatori unici, cel putin cam asta ar fi trendul. Initial mi s-a parut ciudat sa te raportezi la unici, dar mai apoi am inteles de ce. Pe de o parte e bine, o campanie pe bloguri targeteaza in general volumul de utilizatori la care se poate ajunge si sunt fideli respectivului blog.
Orice blogger “care a reusit” va spune un lucru, scrie zilnic ca sa ai succes, nu conteaza ca nu ai ce scrie, fa-o!. In cazul siteurilor de publish e evident ca articole noi apar zilnic si sunt postate pe durata intregii zile. In concluzie vizitatorii fideli fac cel putin o vizita pe zi in cazul siteurilor orientate spre partea de news.
Pentru a sti care segment de trafic e important si care conteaza intr-o campanie trebuie examinat raportul de loialitate (Visitors / Visitor Loyalty / Loyalty). Acesta prezinta vizitatorii in functie de cate vizite au facut in perioada analizata. In cazul unui site sustinut de SEO consistent, procentul celor care au vizitat siteul o singura data e intre 50 si 80%, cum e si graficul de mai jos. Siteul in cauza are continut zilnic, unici peste 30000/luna, dar la capitolul fidelitate sta foarte prost. Nu exista mai mult de 1% vizitatori fideli. Fiind continut zilnic, e important de luat in calcul segmentul 10 – 201+
In alt exemplu e cazul de mai jos, mai putin de 20 000 unici pe luna, dar cu procent de aproape 50% vizitatori fideli.
Cateva concluzii
Interesul fiecaruia e sa para cat mai mare, iar cu cat datele sunt mai spectaculoase, cu atat se pretinde un pret mai mare la publicitatea pe respectivul site. Ma uit constant pe siteurile din trafic.ro si sati.ro si la majoritatea din top, raportul vizite/vizitatori unici are ca rezultat valori sub 10. Din asta nu pot deduce ca foarte putine siteuri au un procent mare de vizitatori fideli ce sa acceseaze siteul cel putin o data pe zi.
Mi-ar placea sa vad intr-un viitor apropiat tot mai multe siteuri preocupate mai mult de fidelizarea vizitatorilor si mai putin de SEO spam. Stiu ca visez, dar poate se va intampla : D.