Pentru necunoscatori, Google Website Optimizer (GWO) este o jucarie gratuita prin care puteti face diverse teste la nivelul unei pagini. Cele mai cunoscute teste sunt A/B testing-ul si Multivariate testing-ul si pentru ambele aveti suport in Website Optimizer. Poate ca e mult spus aveti suport fiindca instrumentul nu e unul simplu la care puteti apela rapid. La partea de configurare e obligatoriu sa aveti cunostinte tehnice si sa aveti acces la fisierele ce urmeaza sa le supuneti testarii. Daca partea de cod va sperie, apelati la programator/webdesigner sa va ajute cu modificarile.
In articolul meu nu o sa ma concentrez pe partea tehnica sau de configurare, ci pe un mic test ce s-a intins pe parcursul a doua luni.
Povestea a inceput asa…
Prin octombrie anul trecut unul dintre clientii mei a lansat o varianta noua a siteului de prezentare. Fiind un site complex cu multa informatie, caseta de cautare era mai mult decat necesara. La proiectarea designului nu s-a dat importanta decat pozitionarii in pagina. Dupa vreo cateva saptamani mi-a venit ideea sa schimb culoarea sa vad ce se intampla, butonul am considerat ca nu avea nevoie de o schimbare. Surprinzator, in decurs de o saptamana a crescut usor cautarea in site. Compararea a fost facuta cu ajutorul Google Analytics-ului.
Cum rezultatele nu aratau rau, a aparut ideea de a testa in GWO varianta noua, cu cea veche si inca una. Asa ca la inceputul lunii noiembrie am dat start unui prim test.
Ce am testat si ce am obtinut
Cele trei casete testate au fost urmatoarele:
Iar ce a aratat GWO dupa aproximativ o luna a fost:
Din asta reiese ca varianta aleasa de mine initial pentru schimbare a fost una buna. Acel start cu valori ridicate ale conversiei se datoreaza faptului ca alesesem sa testez doar pe homepage, iar acolo traficul era unul diferit decat in restul siteului unde aveam influente din mai multe surse. Din acest motiv, la cateva zile dupa, am schimbat pe intregul site pentru concluzii mai relevante.
Si ca testul sa fie complet…
am mai facut o testare in urmatoarea luna. De aceasta data a fost la nivelul mesajului din caseta de cautare. Daca la culoare diferentele sunt vizibile, la mesaj nu a contat prea mult ce scrie. Rezultatele obtinute au fost urmatoarele:
Original – Cauta
Combinatia 1 – Scrie cuvantul cautat
Combinatia 2 – Scrie ce cauti
Poate ca nu fost cele mai inspirate combinatii, insa scopul meu era sa vad cat de important e sa scrie altceva in caseta.
Concluzii
O schimbare minora ce a adus o crestere deloc de neglijat, diferentele de conversie de la o variatie la alta nu sunt chiar infime (14%). Cum pentru site e vital ca vizitatorii sa gaseasca informatia, focusul pe imbunatatirea cautarii in site e important.
Acest test e o activitate normala pentru aproape orice site care trebuie sa vanda, insa din pacate prea putini dau importanta unor detalii atat de fine.