In 2009 lucram pentru o companie B2B si urma sa implementez o campanie de email marketing. Prin natura businessului, baza de date era doar cu top managementul companiilor din portofoliu. Nu discutam de businessuri de bloc, avand in vedere serviciile oferite, erau doar companii cu rulaj mare cele care au apelat la ei. Am purtat multe discutii pe accesul la baza de date si cum trimitem emailurile. Aveau nevoie de confidentialitate maxima dintr-un singur motiv. Pana sa ajunga sa lucreze cu noi (agentia in care lucram) au fost la o agentie din top 3 la vremea aia. Dupa ce au plecat de la ei, agentia a inceput sa lucreze cu principalul concurent. Nu a durat mult si au folosit baza de date a fostului client pentru a da emailuri la concurentul devenit noul client. La cum e piata din .ro, nu e exclus ca asa i-au si convins sa lucreze cu ei la cat de amatori erau pe online.
O alta intamplare e din 2013 din studiul de email marketing publicat in Funnel. Abonarea a fost facuta la 290 de magazine online, dar emailuri au venit si de la alte 40+. Cateva erau parte din aceleasi grup de business si in termeni si conditii scriau ca folosesc baza de date la nivel de grup. O alta parte erau spamuri banale din categoria “bani multi stand acasa degeaba” si le-am ignorat. O buna parte insa, vreo 25, erau companii decente. Acestea au trimis multe newslettere. Atat de multe incat 7 au fost incluse in studiu.
Zilele trecute am gasit unul dintre furnizorii prezenti in studiu care vinde bazele de date de la clientii cu care lucreaza. Agentia ofera servicii de email marketing, dar in paralel vand si trimiteri pe baze de date colectate de la clienti. Luat la intrebari a zis ca este baza de date a agentiei. In mintea mea deja urma intrebarea “Sa mori tu ca ai adunat 200.000 abonati corect si respectand termenii si conditiile!”. Cu cat s-a lungit discutia s-a ajuns la concluzia ca este adunata in timp de la magazinele cu care a lucrat sau lucreaza. Nu e un furnizor de top, dar are in portofoliu cateva magazine online importante.
In situatii de genu, nu cel care cumpara trimiteri e fraierul, ci fraierul este magazinul care are incredere in agentia de email marketing. La noi pe Funnel scrie clar ca nu lucram cu furnizori din Romania. Avand in vedere experientele avute sau auzite ar fi chiar o lipsa de profesionalism sa facem asta. De la publicarea studiului, mai multi furnizori ne-au contactat sa-si prezinte oferta si sa devenim parteneri (le facem reclama si ne dau bani de pizza sa mutam clientii la ei). Ultima discutie chiar a fost amuzanta. Ca sursa de incredere au spus grupul din care fac parte. Grup care pentru cine este de 5+ ani in online nu spune nimic de bine.
De data asta fara nume si taieri in carne vie, poate mai tarziu o sa fac un test cu agentia respectiva si dupa sa public rezultatele cu nume prenume si tot ce trebuie : ))
Sursa GIF: justgif.com
Parerea mea e ca nu trebuie sa generalizezi, nu toti furnizorii de servicii din .ro (fie ele si email marketing) sunt neseriosi. Din pacate o mare parte este si strica foarte mult piata. Care piata e oricum asa de mica incat se canibalizeaza.
Intrebarea e cum ajung nume mari sa lucreze cu spammeri consacrati? Vrajeala vanzatorului e asa de mare sau sunt alte interese la mijloc (cumetrii, spagi, etc).
Cu o floare nu se face primavara si da, sunt cativa furnizori care isi fac treaba si inteleg ce inseamna sa respecte confidentialitatea. Pe unii ii conosc si i-as recomanda pentru cine doreste un furnizor din Romania.
Companiile mari iau decizii dupa recomandari de cele mai multe ori, iar recomandarile vin de la persoane care au ceva de castigat direct sau indirect. Sunt si care nu castiga nimic din recomandari, insa nu stiu exact ce se intampla in piata si ce abordare are cel care a fost recomandat.