Ma amuz de fiecare parere aparent pertinenta cu referire la AdWords si implicit AdSense. Mai nou si despre Web Analytics se pare ca mai toti stiu ei cum se interpreteaza metricele. Un jurnalist bun in ce face uneori (jurnalism sportiv) s-a gandit sa-si dea cu parerea despre influenta Google in presa. Nu am sa dau un link la articol ca nu e relevant, pastrez doar ideea de baza.
Iei 40.000 de euro pe lună din publicitatea online, ceea ce se întîmplă unui număr mic de redacții. În schimb, din google încasezi 10.000 pe lună. Simbolic calculînd, pentru fiecare patru euro pierduți din publicitatea de agenții primești o compensație de un euro adus de google. Este exemplul unor publicații de talie mare.
Logica e buna si probabil adevarata in cazul multor publicatii. Pentru cine nu stie, banii de la Google vin la Presa (Publisheri) prin serviciul AdSense pentru continut. Banii nu vin oricum de la Google, ci “livrati” de noi consultantii AdWords. Noi alegem sa rulam pe reteaua Google (Presa & restu siteurilor) o parte din buget. Scriam prin 2010 de ce nu se castiga din AdSense in Romania. De atunci au crescut costurile de cateva ori in medie, insa pentru unele domenii e fix la fel.
Din cei cativa centi platiti, jumatate (in medie) ajung la publisher doar pe clickuri. Agentiile vand in principal afisari, iar Google iti da bani doar pe click-uri. Ce te faci cand cumperi afisari si obtii cateva zeci de clickuri. Unde mai pui ca alegi sa cumperi un banner in top si defapt acolo sunt 3 pozitii/sloturi pentru banner. 3 bannere unul peste altul nu aduc nici rezultate si nici awareness. Scuza cu awarenessul e buna pana intr-un punct, dar nu tine loc de rezultate.
Am implementat cateva sute de campanii AdWords si auditat campanii la altii prin piata. Foarte putine campanii au avut o tendinta pozitiva in reteaua de continut. Nu discutam de remarketing ca acesta poate deveni profitabil, dar nu aduce bani publisherilor. Problema e strict de calitate. Calitatea nu se obtine cu mondenitati ieftine sau cu funduri goale, se obtine cu munca.
Este Google sau presa de vina?
Presa poate sa scoata bani din Google sau sa vanda bine pe direct ca si pana acum. Pentru asta ai nevoie de oameni de analiza si instrumemente de targetare. Problema e ca un Web Analyst care stie ce face o sa coste cat 10-15 jurnalisti pe care ii au majoritatea acum. Valoarea oferita vine doar in echipa cu un om care sa stie sa seteze campanii si sa lucreze cu adservere custom. Acest al doilea om o sa coste si el cat alti 8-10 jurnalisti. Mai adaugi si un om sau doi de online marketing. Oameni buni, nu ca cei de ii are Realitatea.net si adauga cuvinte in articole crezand ca fac SEO. Acesti doi oameni o sa coste, minim, tot cat 10 jurnalisti. In Romania astea sunt SF-uri si nu ai avea prea multe trusturi/publicatii care sa-si permita asa ceva. Aceasta echipa e foarte importanta la nivelul pietelor dezvoltate, iar la publicatiile din vest este ceva normal.
Moartea presei nu vine de la Google. In Romania, ea vine din cauza lipsei de viziune si adaptare de la traditional la online. Nu e nici o publicatie care sa aiba vreo idee despre ce trebuie facut in online si cu ce resurse. Cand faci lucrurile la intamplare si vizitatorul e chiar ultimul care conteaza, logic ca si banii vor fi ultimii care vor conta. Banii vin de la vizitatori indirect, nu vin de la Google sau agentia de publicitate. Google castiga teren prin instrumente avansate de intelegere a campaniilor si utilizatorilor. Cam toata piata din Romania utilizeaza acelasi adserver, invechit si lipsit de orice utilitate.
Bugetele care dispar de la presa online nu dispar la Google prin reteaua de continut. Cele mai multe dispar pe cautarile din Google care sunt continuate cu un anunt platit. Presa online din Romania e tot mai slaba si tot mai diluata. Peste tot o sa gasesti aceleasi stiri reformulate si tot mai putin continut muncit. Toti ne agitam cu titlurile si purtarea traficului dintr-un site in altul. Pe noi care avem reclama pe siteurile astea ne doare si mai tare. Cine vrea stiri s-a mutat pe .com, iar continutul despre Romania il iei de pe unde apuci (presa, bloguri, agregatoare) fara a mai avea incredere intr-o publicatie sau alta.
Dar totusi, nu sunt prea multe publicatii si defapt toata zona de media e foarte diluata?