Interpretarea realista a traficului unui blog sau a unei publicatii online

Despre milioanele de unici pe care publicatiile online le au am scris cu alta ocazie.  Chiar si despre traficul blogurilor am mai scris, o data si inca o data. De curand mi-am dat seama ca nu am scris nimic despre interpretarea  realista a traficulului unui site (publicatie, blog etc) ce este actualizat in mod constant.

Cand ma refer la interpretarea realista a traficului, ma refer la acel volum de vizitatori ce acceseaza articolele publicate in saptamana sau luna curenta. Am pus tot timpul accent pe acest segment de trafic fiindca, mai ales in cazul blogurilor, acesta reprezinta cel mai bine activitatea traficului real.

Ce vei afla dupa o astfel de interpretare

Pentru siteurile cu putin trafic sau cu putine pagini, nu ajuta aproape la nimic aceasta interpretare, insa pentru celelale poate aduce informatii pretioase. Cateva dintre lucrurile interesante ce pot fi aflate sunt:

  • ce categorii de articole sunt mai atractive pentru vizitatori
  • cum evolueaza activitatea in site de la o luna la alta (sau de la un an la altul)
  • care sunt autorii cei mai vizitati (in cazul publicatiilor online sau blogurilor colective)
  • activitatea vizitatorilor inregistrati vs. activitatea celor neinregistrati
  • diverse setari demografice acolo unde informatiile din site permit acest lucru

Cum se face

Pentru cei care au linkurile cu data in ele sau publica cateva articole pe luna, e nevoie doar de o filtrare in raportul de Top content si se pot vedea vizitele dintr-o anumita perioada. Insa prea putini sunt in aceasta categorie. Pentru ceilalti, una dintre solutiile simple o reprezinta variabilele personalizate (custom variables) din Google Analytics. Nu am sa intru in detalii sa explic ce-i cu ele, posibil sa o fac intr-un articol viitor.

In momentul de fata se pot seta in mod standard maxim 5 variabile. Mai mult decat suficiente zic eu, mai ales daca sunt combinate unele din informatii. Variabilele pe care eu recomand sa le setezi sunt urmatoarele:

Variabila 1 Luna + Anul

Variabila 2Categoria/categoriile din care face parte articolul

Variabila 3 Autorul articolului – inutil pentru blogurile cu un singur autor

Variabila 4tagurile – acolo unde ele sunt, segmentarea dupa ele nu e usoara, dar rezultatele sunt extrem de interesante

Variabila 5 – orice altceva credeti ca va poate ajuta, eu la siteurile de publish sau la bloguri nu am setat niciodata mai mult de 4

Pana nu demult, setam anul separat pe o variabila, iar luna pe o alta. Dar ulterior am ajuns la concluzia ca-i mai simplu la segmentare sa le am pe aceeasi variabila.

Desi par putine, eu consider ca cele 5 variabile sunt mai mult decat suficiente pentru un site. Daca totusi ai nevoie de mai multe, exista solutii si pentru asta. Vrei sa stii cum? Intreaba-ma!

Rapoartele si segmentarea

Datele colectate vor fi disponibile in raportul Custom Variables din Visitors / Demographics

Interpretarea datelor direct din acest raport e ca oricare alta din rapoartele Google Analytics. Partea interesanta vine abia dupa ce pentru aceste variabile se creaza segmente avansate.

Cand siteul are o arhiva consistenta, eu creez in primul rand segmente pentru fiecare an, iar mai apoi pentru lunile care ma intereseaza sa le analizez. In functie de specific si interese, mai fac segmente si pentru unele din categoriile importante. Insa, de cele mai multe ori partea de categorii si autori o analizez static, fara segmente.

Schimbari la nivel de cod

Pentru ce-i cu WordPress-ul, s-au gandit deja unii la crearea de plugin-uri. Unul testat de mine si care pare in regula e Google Analytics for WordPress . E simplu si la obiect si cam totul e pe baza de bife. Din pacate nu permite o personalizare prea buna si daca doresti sa combini unele valori nu vei putea face asta din administrare.

Tot pentru wordpress utilizez la unele bloguri acest cod, inserat in pagina single.php, dupa while (have_posts()) : the_post();.

La modul general, setarea ce trebuie facuta presupune un mic cod JavaScript plasat in pagina de articol. Acest cod poate fi completat astfel:

<script language="javascript">  
 _gaq.push(          
 ['_setCustomVar',
 1,
 'year',
 'Anul_Publicarii',3],

 ['_setCustomVar',
 2,
 'month',
 'LunaPublicarii-AnulPublicarii',3],

 ['_setCustomVar',
 3,
 'category',
 'Categoria_Articolului',3],

 ['_setCustomVar',
 4,
 'author','Autorul_Articolului',3],
 );
 ['_setCustomVar',
 5,
 'altceva','Altceva',3],
 );
</script>

Valoarea cu verde reprezinta numele variabilei si se completeaza manual.

Valoarea cu rosu e valoarea pe care o primeste variabila si se completeaza automat cu datele corspunzatoare (sau manul pentru anumite pagini).

Valoarea cu albastru e numarul de ordine al variabilei (slotul/index-ul). E important sa nu aloci acelasi slot mai multor variabile decat in cazul in care doresti sa suprascrii ceva deja scris.

A patra valoare dintr-o variabila face referire la nivelul de aplicare, in cazul de fata e vorba de nivelul de pagina, adica nivelul 3. Mai multe despre variabilele personalizate aici.

Ideal e ca acest cod sa fie plasat in codul de traking inainte de _gaq.push([‘_trackPageview’]); , dar in cele mai multe situatii functioneaza corect si daca nu-i acolo.

Nu functioneaza corect?

Desi nu ar trebui sa creeze probleme aceasta setare de variabile, mi s-a mai intamplat si mie sa am un trafic nerealist contorizat sau variabile cu zero informatii. In astfel de situatii solicita-mi ajutorul!

1 Comments Interpretarea realista a traficului unui blog sau a unei publicatii online

  1. Pingback: Segmentarea demografica a datelor din Google Analytics utilizand UserReport | Funnel Blog

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *