Campaniile de AdWords pe concurenta, intre fairplay si decizie strategica

Zilele trecute, Cosmin Daraban “critica” un concurent pentru decizia de a face campanie AdWords pe cautarile de numele ale platformei de magazin online Gomag*. Acest concurent ofera servicii similare, dar care se bazeaza pe o platforma open source de magazin online, nu una dezvoltata de la zero, cum e in cazul Gomag.

Cosmin e de parere ca:

Daca dezvolti pe un produs cunoscut international, de numele caruia esti direct legat dar ai nevoie de al nume de brand (in crestere) pentru a genera vanzari e extrem de grav si nu cred ca mai poti numi asta “strategie de marketing”, o dai in penibil si gata.

De cele mai multe ori nu merita sa faci campanii pe concurenta deoarece nu sunt amortizabile (nici pe termen lung). Daca vinzi produse unde marja de profit e mica, iar pretul e un factor important de decizie, nu va merita financiar o astfel de campanie. Oricat de bune ar fi serviciile tale, nu vor reusi usor sa atraga un utilizator care iti cauta concurentii.

Nu intra in discutie aparitia pe cuvinte de forma denumire de produs + brand. Acestea de multe ori pot aduce conversii, dar depinde de multi factori ca sa merite o astfel de batalie. Pe langa asta, nu merge in orice context. Pe unele branduri nu se justifica sa iti faci campanii daca le esti concurent, chiar si cand pretul tau este mai bun.

Revenind la situatia Gomag, ii inteleg supararea lui Cosmin, dar nu sunt de acord cu parerea lui vis-a-vis de concurenta si strategia lor. Am mai scris si cu alte ocazii, nu incurajez campaniile pe concurenta si nu le agreez in orice context. Putine sunt situatiile in care am facut astfel de campanii, iar cand le-am sustinut pe termen lung, chiar s-a meritat si a fost profitabil.

In cazul serviciilor pe baza de abonament, cum e cazul Gomag, iesirea pe concurenta poate fi o strategie buna. Si chiar daca nu este, se merita testat o perioada de cateva luni. Cine cauta Gomag e clar ca vrea un magazin online si a ajuns la un nivel de intelegere a nevoii foarte bine conturat. Una e sa cauti creare magazin online si alta e sa cauti direct o platforma pe baza de abonament.

In cazul de fata nici nu conteaza ca una e platforma proprie si alta e bazata pe open source, pentru clienti sunt servicii similare si comparabile. Nu conteaza ca platforma open source e probabil cea mai populara din clasa ei, pentru agentia care o vinde asta nu aduce clienti. Daca ar vinde servicii de instalare/personalizare a platformei ar fi putin pe langa cu campania pe Gomag.

Consumatorii de servicii pe abonament sunt limitati. Asta e valabil pentru orice platforma. Cand esti un SAAS la inceput de drum, pe o piata cu multi concurenti vechi, este costisitor sa te promovezi. Chiar si daca aduci cateva functii in plus, promovarea e greoaie. Cum dificila devine si cresterea cand esti matur. Din acest motiv e o practica frecventa sa ataci cautarile concurentei. Aproape orice cost per client merita efortul. Daca iti faci treaba ca platforma, se va amortiza acel client si va aduce si profit.

Intr-o piata mica ca a noastra, probabil unii se asteapta la fairplay din partea concurentilor. Insa in business, cat timp esti transparent si nu minti clientul sau urmaresti sa-l inseli, nu vad de ce nu ti-ai ataca direct sau indirect concurentii. In fond, de aici vine dezvoltarea si dorinta de a fi mai bun. Fara businessuri concurente, probabil multe lucruri ar fi fost cu sute de ani in urma.

* Gomag, pentru cine nu stie, e un produs dezvoltat de agentia fondata/condusa de Cosmin.

Leave A Comment

Your email address will not be published.