Un business nu se scaleaza din campaniile PPC

Claudiu scrie pe LinkedIn o chestie interesanta referitoare la PPC/performance, dar partial adevarata. Spun partial deoarece are asteptari de la un specialist in performance sa faca in mare parte si treaba altor departamente din business sau alte ramuri din digital marketing.

Campaniile performance au in principal focus pe optimizarea costurilor sau optimizare in jurul unor KPIs. Un specialist PPC cu ceva experienta (si timp) va putea ajunge in cateva luni la un set de campanii mature si care merg la maximul lor.

Sa ai pretentii de la aceste campanii eficiente sa creasca in rezultate si sa cheltuie mai mult e cel putin utopic. La campanii trebuie sa ai un singur obiectiv la un moment dat, vrei trafic/explorare sau vrei rezultate (vanzari, rata de conversie, cost per sale etc).

Ambele inca nu se pot, iar cine s-a jucat cu metodele smart bidding intelege mai bine ca si sistemele cu multa inteligenta artificiala tot pe o forma simpla de optimizare merg si mai putin spre scalabilitate. Bine, o crestere constanta e posibila si o impinge businessul in mod natural. Dar cresteri de zeci de procente nu se intampla peste noapte si implicit sa poti numi asta scalare in adevaratul sens al cuvantului.

Scalabilitatea in PPC e doar o chestie care suna bine. Aceasta nu vine direct din PPC, vine din business si indirect prin suport de marketing. Dar pentru a vedea ceva concret ai nevoie de o aliniere a comunicarii si a canalelor si ce e si mai important, o aliniere cu business-ul.

Daca bugetul de Google Search este 2000 euro si impression share-ul este de 20%, e de la sine inteles ca mai ai loc de consumat buget. Nu pana la 100%, dar asta inseamna ca cel putin 8000 euro se pot consuma cu sanse de conversie la un cost bun. Peste un anumit procent nu mai ai sanse de conversie la fel de mari, dar e inca loc. Asta nu e scalabilitate, e ceva ce exista deja si nu se accesa.

Orice extindere de campanie PPC vine cu o explorare a cautarilor. Daca acel impression share e intins la maxim nu mai ai loc sa faci mare lucru. Mai departe de asta ai nevoie de noi game de produse si investitii in noi canale. Daca vrei produse IT&C majoritatea se gandesc la eMag, pe bricolaj te gandesti la Dedeman. Toate astea sunt obtinute in timp cu investitii in gama/servicii/magazine/etc. Pe scurt, operational si mai putin marketing.

Are si marketingul rolul lui, poate de cele mai multe ori este cel mai important intr-un business de online. Dar sigur nu la marketing este partea de scalabilitate. Degeaba faci campanii la “cherestea” daca in shop nu ai nici 25% din ce are nevoi cel care cauta acest produs. Si ca sa fie complet, nici nu stai bine cu stocurile sau livrarea.

*

Iar in incheiere un grafic cu ce inseamna “sa fortezi” o scalare cand ai bugete mari de PPC. Linia albastra este bugetul, iar cea portocalie este % de cost/revenue.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *