6 carti pentru performanta in mediul online

Cred ca am mai spus si cu alta ocazie ca sunt un fan al cartilor (pe hartie) si mai putin al blogurilor de specialitate. Desi urmaresc multe bloguri de analiza web, cartilor le acord cel mai mult timp. De exemplu Avinash scrie chestii super tari pe blog, dar cele mai importante dintre ele, cu multe detalii suplimentare, se gasesc in cele doua carti ale sale.

Domeniul analizei web e unul foarte dezvoltat la nivel international, dar pe partea de resurse elaborate (carti, ebookuri etc) lucrurile stau destul de slab. Prin 2009, cand am considerat ca e cazul sa cumpar carti de analiza, gasisem vreo 6 -7 carti ce se meritau cumparate. Dupa o filtrare a celor din prezent, lista e cam la fel “de mare”.

Nivelul 1 – Curiosi. Incepatori

1. Web Analytics: An Hour a Day, Avinash Kaushik

O carte cu greutate in analiza web, probabil cea mai apreciata din domeniu. Desi e scrisa in 2007, foarte multe detalii sunt inca de actualitate. Nu e o carte usoara si eu o recomand celor care vor sa faca mai mult cu analiza web. E musai sa se consume in portii mici pentru cei “la inceput de drum” . Aceasta nu ar trebui sa lipseasca din biblioteca unui marketer online sau a unui antreprenor ce tine sa stie cat mai multe despre businessul sau online. Chiar daca nu vrei sa faci performanta in analiza, e bine sa o ai acolo si la nevoie sa apelezi la ea.

2. Google Analytics, Justin Cutroni

Cutroni este din punctul meu de vedere omul care scrie cel mai simplu in materie de analiza web. Aceasta carte ar fi recomandarea mea pentru cei care nu au citit foarte multe in materie de Google Analytics (GA) sau analiza web in general. Nu e o carte cu multe detalii tehnice, ci mai mult o trecere in revista a unor lucruri esentiale din GA. Nu inceape cu detalii despre cei mai uzuali termeni, dar modul de scriere face ca multe lucruri sa se inteleaga de la sine. Pentru cei care doresc performanta in analiza web, cartea e doar o lectura recomandata, mai ales examinata dupa citirea cartii de mai sus.

3. Google Analytics, ed. 3, Jerri L. Ledford, Joe Teixeira, Mary E. Tyler

Editia a doua a acestei carti a fost modelul meu de baza in organizare e-bookului Analiza Web. Fata de cartea scrisa de Cutroni, aceasta e mult mai complexa si cu o detaliere mult mai ampla a GA-ului. Pentru mine e un soi de manual cu lucruri elementare despre interfata si rapoartele Google Analytics. O recomand celor care vor sa stie mai mult in materie de analiza web, iar pentru cine nu stie aproape nimic despre analiza web, e indicat sa inceapa cu aceasta carte. Pare o carte plictisitoare si greoaie, dar luata in portii mici, se digera usor.

Nivelul 2 – Performanta

4. Web Analytics 2.0, Avinash Kaushik

Pe nivelul performanta recomandarile incep tot cu Avinash, mai exact cu a doua carte publicata. Am inceput sa-i citesc blogul ceva mai tarziu si prima carte a fost ca un rezumat la primele articole de pe blog. Dar in a doua carte am fost placut impresionat sa gasesc multe detalii la probleme discutate intens pe blog si care le citisem la momentul publicarii. Nu e carte ce sa o citesti ca pe o lectura, dar e recomandata o scanare rapida a iei. Multe probleme dezbatute sunt straine pentru multi, dar pana nu te lovesti de o problema, nu intelegi utilitatea unor detalii. E o carte ce aduce in discutie subiecte relativ noi, de genul social media sau mobile. Pune un mare accent pe interpretarea datelor din prisma analizei conversiei.

5. Advanced Web Metrics with Google Analytics ed.2 , Brian Clifton

Brian e al doilea autor preferat, dupa Avinash, evident : D. Cartea de fata e o varianta imbunatatita a celei publicate in 2008. E o carte foarte grea, unele lucruri le-am testat pe cateva siteuri pentru a le intelege mai bine. Brian e unul dintre putinii care scriu avansat despre hackingul codului de Google Analytics. Aceasta este, din punctul meu de vedere, o carte obligatorie ce nu trebuie sa lipseasca din biblioteca unui analist web ce pretinde ca face performanta.

6. Complete Web Monitoring: Watching your visitors, performance, communities, and competitors, Alistair Croll, Sean Power

Cartile de mai sus au toate in comun toolul Google Analytics, aceasta insa vine sa prezinte lucrurile intr-o abordare total diferita. Nu este o carte pura de analiza web, ci mai mult una de prezentare a idei de monitorizare si intelegere a vizitatorilor. Sunt lucruri la care prezentarea in detaliu a mers la extrem si la un moment dat ai senzatia ca nu mai intelegi nimic. Un web analist e posibil sa nu aiba nevoie chiar de toate aceste date, dar daca se doreste o intelegere mai buna a comportamentului, cartea poate oferi informatii pretioase.

2 Comments 6 carti pentru performanta in mediul online

  1. catalin

    Sunt carti foarte OK, insa din experienta personala am observat ca intre un script de monitorizare a datelor de trafic cu un third-party web service si statistica intrinseca a serverului propriu exista diferente: desi trend-ul este asemanator, datele difera substantial. Deci ce e mai indicat, servicii online sau log-ul serverului unde ai site-ul? (eu prefer varianta b – cu metode proprii….)

  2. Bogdan Pantoc

    Eu unu nu am gasit nici o aplicatie de server ce sa fie decenta si sa-mi dea date cat de cat relevante, nu doar vizite si afisari..ca alea chiar nu ajuta la nimic la o analiza de trafic.

    Am dezvoltat la un proiect ceva basic ce colecteaza date de trafic la nivel de PHP, dar tine cont si de diversi parametri trimisi prin URL sau primiti de la referrer. Diferenta dintre ce am colectat cu ea si ce imi afisa Analyticsul nu era ceva de speriat, era ceva de genu 2-4% mai putine vizite in GA.

    Cum acest procent ce nu e colectat corect sau deloc e aleator, datele din GA sau alt sistem third-party sunt credibile. E ca si cum ai analiza doar o parte majora din trafic si trage concluzii pentru intreg traficul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>