Cresterea vanzarilor cu ajutorul aplicatiilor placebo

shutterstock_127600013-760x507

Statisticile noastre arata ca acest tool creste vanzarile in medie cu 25% sau Aduce o rata de conversie de peste 15% cu traficul cu care comunica. Asa-i ca-ti suna cunoscute astfel de formulari? posibil sa difere numerele ca acestea se adauga in functie de cat de credul e cel care va citi prezentarea. Am citit astfel de fraze de multe ori in ultimii 5-6 ani de cand piata e inundata de aplicatii care mai de care mai bune in a optimiza ceea ce ai cu cat mai putin efort din partea ta.

Am interactionat anul acesta cu 3 aplicatii noi pentru mine care aveau ca obiectiv imbunatatirea conversiei pe diferite paliere, nu detaliez aceste aspecte pentru a nu muta atentia spre aplicatiile in sine ca se vor putea deduce. Promisiunile la unele erau de crestere cu zeci de procente. In teorie totul suna bine iar aplicatiile ca UX, functionalitati si suport in implementare au fost… decente .

Ce ar trebui sa stii despre aplicatia care iti promite cresterea vanzarilor

Mi se pare fantastic ca dupa 10+ ani de cand se vorbeste de web analytics intr-o maniera accesibila, inca mai exista aplicatii cu fee sau cost de folosire care nu lasa vreo urma a lor in Google Analytics sau alta aplicatie de monitorizare. Se merge pe incredere de zici ca iti fac aplicatiile un bine gratuit si nu urmeaza sa platesti nimic pe folosirea lor.

Ce am vrut sa stiu de la aplicatiile pe care urma sa le folosesc:

  1. Cum se face interactiunea cu vizitatorul?
  2. Cum se atribuie conversia aplicatiei?
  3. Dupa cat timp de la prima interactiune inca se mai atribuie conversii aplicatiei?
  4. Cum se colecteaza datele sensibile (ex. nume, email etc) despre utilizator pentru a face dupa interactiune personalizata?
  5. Cum pot identifica interactiunile in Google Analytics?
  6. Cum este folosita activitatea din siteul meu pentru a contura profilul utilizatorului in interactiunea cu aplicatia din alte siteuri? Asta daca au ajuns la acest nivel.

Intrebari de bun simt care nu fac decat sa clarifice modul in care aplicatia lucreaza si cum pot eu ca analist sa confirm businessului ca imbunatatirile sunt reale. E foarte important sa stii cat mai multe despre aceste aspecte pentru a nu fi in situatia in care datele de trafic iti vor fi alterate sau urmeaza sa incalci termenii si conditiile sau politica de confidentialitate. Stiu ca multora ideea de Privacy & Terms nu le spune nimic si sunt simple pagini in site cu “text de pe net”, dar alterarea datelor nu e ceva ce-ti poti permite.

E foarte usor sa vorbesti de cresteri de zeci de procente si aparent sa se confirme. Insa, aceste cresteri trebuie sa fie constante in timp si nu doar o manipulare a datelor intr-o maniera in care persoanele care nu stiu analytics sa ramana cu impresia ca aplicatia le-a adus imbunatatiri. De aici si titlul cu aplicatiile placebo ca unele din aplicatii profita de lipsa de educatie pentru a-si asuma ceea ce nu ofera.

Se vorbeste de niste ani de multichannels, conversii asistate si modul de atribuire a unei comenzi. Daca masurarea se va duce in aceasta directie, procentele alea mari vor fi in majoritatea cazurilor cu valori intre 0% si 10%. Aplicatiile cu focus pe diverse personalizari vor ajunge sa aduca conversii indirect si evaluarea lor e mai mult pe asistare decat pe conversii directe.

Despre cresterile care nu erau cresteri

Aplicatia cea mai darnica in crestere si-a atins cu brio promisiunile, ba chiar as spune ca a si depasit ce stiau ei in mod normal. Cum plata era la conversie, a trebuit sa analizez serios situatia pentru a nu ne grabi in decizii. Cand zeci de procente din comenzi urmeaza sa le platesti, e cazul sa te asiguri ca totul e in regula si nu ai dat de o aplicatie placebo.

Aplicatia nu lasa deloc urme in Google Analytics si tot ce era despre activitatea ei era in propriul sistem. Modul de interactiune a fost unul agresiv si nu respecta toate conditiile stabilite la instalare (sau avea erori de functionare/logica). Prin urmare am estimat ca a reusit sa interactioneze cu ~30% din trafic, in loc de maxim 5% cat ma asteptam. Toata aceasta agresivitate a dus la “mutarea” comenzilor din sursele normale in contul aplicatiei. Nu a alterat datele din fericire si analiza am facut-o comparand perioade si diverse situatii cu perioada in care a fost aplicatia. Concluzia a fost ca acea crestere de zeci de procente adusa de aplicatie era de maxim cateva procente. Nu stiu cate cu acuratete, dar am lasat de la mine si am zis 4-5%. Valori bune daca se pastreaza in timp, dar prea mici pentru cei care vand aplicatia.

Nu inteleg de ce unele aplicatii nu vor sa lase urme despre ele in Analytics sa poti face confirmarea rezultatelor. Dar si aceste urme, sa fie facute curat fara alterare. Avusesem in trecut o situatie cu o aplicatie care utiliza UTM-urile de Google Analytics si orice interactiune cu ea in site muta traficul spre ea ca sursa si vizita noua. Ajunsesera siteul la valori de 40% din trafic asociat cu acea aplicatie si implicit sa nu mai stie mare lucru despre AdWords/Facebook sau ce surse mai avea. A trecut mult timp pana sa se schimbe, dar pana atunci au cazut multi in plasa ca uite cat vinde aplicatia. Despre UTM-uri in site am scris acum 3 ani un articol detaliat.

***

As vrea sa cred ca e doar o lipsa de informare si intelegere a modului in care se intampla conversiile. Mi-ar placea sa cred ca aplicatiile de optimizare lucreaza la imbunatatirea modului de masurare si interactiune si nu sunt simpli impostori care profita de lipsa de educatie si vand “e-oscillococcinum”. Si nu ma refer doar la aplicatii din Romania, problemele de aici se gasesc si la altii din .com, unii chiar foarte vizibili.

Photo ©shutterstock.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *