De ce e vitală migrarea urgentă la Google Analytics 4

În urmă cu un an încurajam la o instalare a GA4 mai mult de dragul instalării. A trecut un an și acestă nouă versiune de Google Analytics nu pare că a înaintat foarte mult. S-au adăugat diverse lucruri, dar încă o văd ca o versiune beta.

Că ne place sau nu, oficial Universal Analytics (ceea ce folosim majoriatea în prezent) nu va mai colecta date începând cu 1 iulie 2023. Nu a confirmat Google, dar principalul motiv ar fi GDPR-ul.

Ce se întâmplă cu Universal Analytics?

Eu, ca mulți alții, speram la o minimă migrare a datelor din UA în GA4. Realitatea e că aceasta migrare nu e posibilă datorită modului în care au fost colectate datele. Așa că Google a decis ca din 1 iulie 2023 să nu mai colecteze nimic în UA, iar accesul la date să fie posibil până la final de 2023.

Nu sună deloc bine și probabil mulți vor rămâne fără un minim istoric. Sper să apară instrumente care să perceapă fee-uri decente pentru a face migrarea datelor esențiale în BigQuery sau altă soluție de stocare de date. Noi acum folosim Stitch Data și Supermetrics pentru diverse colectări și procesări de date, dar o migrare de cont mare cere un cost deloc de neglijat.

Dacă prin API sau ETL e prea complicat, mai rămâne exportul în Excel direct prin interfață. Recomand niște rapoarte personalizate pentru a face asta. O altă variantă bună este utilizarea acestui add-on de Google Sheets care îți va permite să aduci diverse date din GA.

Migrarea spre GA4

Trecerea full la GA4 va fi de durată, nu doar tehnic cât și de acomodare cu noul mod de raportare. Din fericire la nivel de KPIs schimbările nu sunt majore. Interfața e sumară și foarte probabil să rămână așa o bună perioadă de timp. Se pune mai degrabă accent pe folosirea Data Studio (sau Explore din intrafață) sau a instrumentelor de BI (Tableau, PowerBI etc.).

Migrarea aceasta de la zero pe GA4 vine și cu avantajul de reseta tot ce măsori. Cu ce ar fi util să începi:

  • Ce conturi GA există, care e structura de view-uri și de filtre sau ce alte setări au fost făcute
  • Ce date se colectează personalizat – nu mă refer doar la Ecommerce, cam toate siteurile au adunat în ani diverse events și gools
  • Care dintre toate de mai sus sunt vitale și trebuie replicate
  • Crearea noii structuri sub GA4. Nu toate se vor putea face, dar mare parte din lucruri pot fi replicate
  • Implementarea prin GTM, cel puțin la proiectele mari nu văd altă soluție. Încurajez implementarea efectivă și mai puțin legarea de UA-GA4, aparent nu funcționează ok (uneori deloc).
  • Setarea unui cont de BigQuery și exportul datelor din GA4 către el

Până la anunțul de închidere am instalat GA4 doar la câțiva dintre clienți. În ultimele săptămâni am început procesul de migrare gratuită la toți clienții și probabil vom ajunge să fim ok cu toate conturile în 1-2 luni. Unde există GTM e (teoretic) facil de configurat noul analytics. Real, problemele sunt dintre cele mai diverse și timpul lung în care datele ajung în GA întind procesul de instalare și verificare a acurateții.

Datele în GA4 ajung mai greu vs UA, pentru cele de ecommerce, de exemplu, se recomandă așteptat 24h. Asta face ca unele fixuri pe care le vezi ca fiind ok să nu fie chiar ok în realitate (și nici să nu știi de ce). Și când crezi că au ajuns datele, ele nu prea corespund cu realitate. 

Retenția datelor în GA4

Un aspect despre care se vorbește mai puțin este cel al retenției datelor din GA4. În mod standard retenția datelor este setată la 2 luni, a două opțiune este cea de 14 luni. Ca o comparație, în UA, standard este 26 de luni, dar există și opțiunea ca datele să nu expire.

Ce înseamnă asta? Pe scurt, orice explorare de date (segmente, second dimension etc.) de oriunde se va face ea (Explore, Data Studio etc) nu va mai fi posibilă mai departe de perioada setată pentru retenție. Tot ce ține de varste, gen și interese va fi disponibil pentru maxim 2 luni, indiferent de setări.

Concret, un banal segment de trafic organic nu va mai oferi detalii mai departe de 2/14 luni. Nu sunt afectate rapoartele standard sau altfel spus, datele totale/brute.

Soluția pentru o retenție mai lungă e ce spuneam mai sus cu acel export spre BigQuery, dar întrăm intr-o zona tehnic și care nu e accesibilă oricui. Exportul în sine nu e foarte complicat de implementat, folosirea datelor de acolo în schimb cere (cel puțin) cunoștințe de SQL/BigQuery.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *