Despre timpul in site si cum sa nu te minti singur

Un articol ce are la baza doi termeni care in Google Analytics sunt denumiti Avg. Time on Site si Avg. Time on Page. Primul se refera la timpul mediu petrecut in site si al doilea la timpul mediu petrecut intr-o anumita pagina. Avg. Time on Site se calculeaza astfel: timpul total petrecut de vizitatori in site raportat la numarul de vizite fara bounce rate. Detalii suplimentare despre acesti termeni si unde se gasesc, in e-book.

Timpul mediu in site e unul dintre parametri ce sunt de interes pentru oricine. Pe langa faptul ca e usor de inteles, ofera si multe detalii relevante cu privire la situatia generala a siteului. Un timp mic in site poate reprezenta un interes scazut, dar in acelasi timp poate insemna un lucru bun. Timpul in site trebuie sa se interpreteze uneori in acelasi timp cu numarul de pagini vizualizate, dar despre astfel de interpretari paralele intr-un articol viitor. De mentionat ca aceste informatii nu se aplica la blogurilor care afiseaza integral articolele noi pe prima pagina.

Timpul mediu in site

O intrebare ce am primit-o de multe ori si raspunsul meu a fost de genul: Hai sa calculam!. Pentru unii timpul de doua minute era ideal, iar pentru altii un semn de alerta. Cel mai simplu mod in care se poate determina un timp mediu bun ar fi cel in care aproximezi o serie de posibile vizite si apoi calcula timpul in care s-ar putea realiza. Sa luam de exemplu un site de prezentare in care se viziteaza in medie 4-6 pagini pana se ajunge la ceea ce se cauta. Sa presupunem ca timpul mediu in pagina pentru a lua decizia de a merge mai departe este de 50 secunde. In final durata unei vizite ar fi cuprinsa intre 3 si 5 minute. In cazul unui astfel de site un timp mediu  de 3 minute este decent, iar bun ar fi cat mai aproape de 5 minute. Mai mult de atat, ridica semne de intrebare si trebuie cautata problema.

La siteurile de prezentare sau cele care au in general putine pagini problema e simpla, dar ce te faci la un magazin online cu 1000 de produse. In astfel de cazuri estimarile sunt mai dificil de facut si de multe ori incerc sa fac cateva scenarii si sa obtin un timp mediu ce la randul sau e o medie a scenariilor. Scenariile mele au la baza cel putin urmatoarele: numarul mediu de pagini per vizita, cele mai vizitate pagini, paginile de aterizare, paginile ce trebuie vizitate pana la comanda si uneori cantitatea medie de produse per comanda. Plecand de la acestea se poate face o estimare decenta a timpului mediu pe care magazinul online il poate avea.

Orientativ se poate compara timpul cu valoarea oferita de Analytics prin raportul Benchmarking, disponibil in sectiunea Visitors. Datele respective se pot “lua de bune” asa cum le prezinta google, dar se pot alege manual in functie de categoria in care se incadreaza siteul. Sunt date generale la nivel de Analytics, fara vreo segmentare regionala sau orice altceva. Personal nu le iau in considerare si nici nu le dau ca referinta.

Timpul mediu in pagina

O alta masura de referinta este timpul mediu in pagina. Aici probleme e mai complicata si recomand identificarea paginilor importante din site si analiza sa se faca doar la acestea. Revin din nou la acea presupusa vizita formata din 4-6 pagini. Sa presupunem ca avem patru pagini vizitate. Pagina 3 este cea in care se poate lua decizia de a realiza actiunea care aduce un beneficiu (inscriere la newsletter, solicitare detalii, download ebook etc.). In Pagina 3 se poate ajunge doar din Pagina 2 (pentru a simplifica lucrurile). Timpul mediu in pagina trebuie analizat in aceste doua pagini.

Timpul mediu pe care ar trebui sa-l aiba aceste pagini se poate estima ca si in cazul siteului per total. Doar ca de acesta data lucrurile sunt mult mai fine si trebuie presupuse mai multe vizite. In unele cazuri rog 2-3 persoane diferite sa faca acest test si suplimentez cu cateva vizite inregistrate cu crazyegg sau clixpy. Pana nu se poate identifica un comportament in pagina, nu se poate deduce un timp mediu in pagina “ideal”.

Problemele pentru care un timp mediu nefavorabil sunt nenumarate, o parte tin de continutul slab iar o parte de siteul per total (design, structura etc). Cateva sfaturi legate de continut gasiti aici si aici.

Si cum te poti minti singur…

Toate bune pana la analiza segmentata a datelor. Stim timpul “ideal” in site, ne-am facut toate estimarile, dar parca in realitate lucrurile nu se reflecta in conversie. Informatiile suplimentare eu le obtin prin segmentarea avansata la nivel de vizitatori noi vs. reintorsi (cap 3.5 in e-book).

Si incep sa apara si  problemele, in cazul de fata un timp exagerat de mare pe vizitatori reintorsi in majoritatea zilelor. La siteurile de prezentare ce au ca scop preluarea de leaduri de multe ori aceasta e problema principala la un timp mediu in site foarte bun, dar nereflectat in conversie. Analizand mai departe, explicatia era una singura, angajatii firmei stateau constant pe site fara a fi filtrati. De aici si vizitele cu timp mediu de 15 – 20 minute. La siteurile mici si medii astfel de vizite influentau foarte mult timpul in site. Nu se aplica la un magazin online, dar si acolo raportat la o luna, un numar consistent de astfel de vizite poate fi derutant.

La multe dintre siteurile de leaduri decizia e imediata si vizitatorii noi sunt cei care convertesc cel mai mult, prin urmare timpul in site se analizeaza pe segmentul acesta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *