Intrebare: Si care-i obiectivul campaniei de SEO?
Raspuns: Cum care? Numarul 1 in Google pe cautarea “…”.! (si se completeaza cel mai cautat termen din domeniu respectiv )
Citisem acum cateva zile articolul PPC apoi SEO ori viceversa?, scris de Cristian Filimon, iar unul dintre comentatorii ce da impresia ca are experienta, scrie urmatorul lucru:
Nu sunt de acord sa testezi prin campania ppc si abia apoi sa faci seo daca merge campania din urmatorul motiv: din cate stiu doar 35 % dau click pe link-urile sponsorizate din Google. Restul de trafic de 65% nu e prevazut in campania ppc, iar conform unor studii link-urile sponsorizate incep sa piarda incredere utilizatorilor…
Doamne cate cifre cu greutate, aproape ca le-am crezut (2 secunde). Valori de genu se tot arunca prin piata, dar concret nu stie nimeni cum stau lucrurile, Google nu a oferit niciodata astfel de cifre in mod oficial. Poate gresesc, dar ceva oficial pe rata de click paid/organic, eu nu am vazut pana acum. Acea valoare de 35% am auzit-o si de la altii, deci valoarea e cat se poate de “credibila”. Cat despre increderea utilizatorilor fata de reclamele sponsorizate, cifrele legate de profitul Google arata altceva. Procentul celor care nu fac distinctie constienta intre sponsorizat si organic e inca mare, cel putin in Romania e imens.
Trecand la lucruri concrete sustinute de cifrele, o sa prezint un studiu de caz legat de SEO vs. PPC pe datele intalnite la unul dintre clienti. Mentionez de pe acum ca nu sunt impotriva SEO, nu cred ca “va muri” vreodata si fara o minima optimizare un site nu poate sa aiba rezultate. Siteurile cu vizitatori exclusiv din PPC sunt cam greu de sustinut, bugetele lunare pe pietele dezvoltate sunt de 4 cifre, iar conversia nu e neaparat cea mai buna.
Studiu de caz
In discutie:
– Un prestator de servicii. Totul se bazeaza pe preluarea de leaduri ( telefonic / formular in site / email ).
– Pe o piata cu cel putin 15 rezultate relevante din 20 (organic).
– Cu o concurenta foarte mare pe AdWords, efectiv nu apar toti in prima pagina.
– Analiza o voi face pe cuvantul principal din domeniu, pe acesta se lupta toti si de aici vin majoritatea vizitelor cu potential de conversie.
– Vizitele pe long tail desi sunt consistente, reprezinta un procent mic din totalul de vizite, iar potential de conversie, pe moment nu prea exista.
SEO vs. PPC pe scurt
Campania de AdWords ruleaza de aproape un an, in tot acest timp anunturile pe cuvantul principal au aparut doar in top 3 (Avg. Pos = 2.1). In concluzie, in majoritatea cazurilor anunturile au aparut deasupra rezultatelor organice (in screenul de mai jos, pozitiile 1, 2 si uneori 3).
Screenul e doar in scop de exemplificare a pozitiilor rezultatelor.
Pe cuvantul principal in rezultatele organice, siteul in ultimele 6 luni a fluctuat intre 1 si 5. De aproximativ o luna e pe pozitia 1, stabil, fara variatii (pozitia 4 in screen). Acest cuvant a fost ales mai mult de nevoie in optimizarea SEO, in speranta ca o pozitionare in top 3 organic ar aduce suficienti vizitatori cat sa se poata renunta la o parte din AdWords, care consuma bugete mari.
Cam astea ar fi detaliile legate de pozitiile din cele doua medii, organic si PPC. Trecand la cifre, lucrurile arata in felul urmator.
Ce spune Analytics-ul
Analytics-ul arata o realitate dura care nu cred ca o putea aproxima cineva inainte de a porni optimizarea SEO. Graficele vorbesc de la sine.
Totalul de vizite aduse de cuvantul respectiv in 2 saptamani.
Iar segmentat pe vizite organice vs. platite arata astfel:
Concluzii
Dupa cum se poate observa din cifre, cele 3 anunturi din AdWords iau procente de vizite ca si cum ar fi pozitii organice. E prima piata in care am posibilitatea de a analiza rezultatele comparativ.
Rulez mai multe campanii in care AdWords-ul afiseaza anunturi deasupra rezultatelor organice, iar vizitele ce vin sunt consistente. Nu asi vrea sa trag concluzii doar din cateva cazuri, dar tind sa cred ca acel procent de 35% in PPC nu e realist pe pietele dezvoltate. Iar pe cuvintele ce au o concurenta mare, cu siguranta nu se duc in PPC doar 35% din clickuri.
Mai sunt doua cuvinte importante din domeniu, iar pe unul dintre ele concurenta din AdWords e la fel de mare. Siteul e pe pozitia a doua in organic, dar e stabil de abia o saptamana si inca nu am niste date relevate. Poate dupa ce ajunge pe pozitia 1 o sa pot trage o concluzie si de pe acesta. La cum arata datele acum, situatia este similara.
De aia se agită oameni precum Aaron Wall și Danny Sullivan care spun acum că greutatea SEO este ”deprecated” pe zi ce trece prin politica Google privind AdWords-ul și mai nou Places. Pentru că primele poziții sponsorizate nu iau click-uri. Să fim serioși! PPC este o metodă excelentă de testing pentru SEO. Și cum subliniai și tu SEO se face pentru conversie nu pentru că cineva vrea să-și arate mușchii și să spună ”Eu sunt numărul 1”. Când se va abandona ideea asta de SEO de mahala? WTF? E chiar atât de greu să înțeleagă lumea că un site care are 1.000.000 de vizite/lună dar nu scoate bani e pe același calapod cu un site care are 100 de vizite lunare și la fel nu scoate bani???
O să mă opresc aici pentru că încep să mă agit foarte tare și nu are rost…
Si eu eram de parere ca ppc nu e cine stie ce jmecherie pana la ultima campanie. Am siteul urcat prin SEO pe locul 2 (asta pt ca imi place lupta sa fie cinstita). Dar un concurent a inceput o campanie ppc si am zis sa il incurc si am inceput si eu. In consecinta am datele de pe adwords si pe cele de pe analytics. trebuie sa recunosc ca ppc depaseste organic. Oricum nu e corect si ma oftic. Am muncit si am studiat o gramada sa imi aduc situl pe locul 2… dar .. asa e in web…
Si din punctul de vedere al conversiei (ca am vazut ca sunt setate si niste goaluri acolo) cum a fost rata de conversie? tot asa, SEO vs PPC.
@Cristian am evitat sa vorbesc de conversie la nivel de goals fiindca nu e foarte relevant ceea ce eu obtin. Sunt mai multe obiective setate, dar nici unul, din punctul meu de vedere, nu ar putea oferi ceva concret legat de care mediu e mai bun.
Majoritatea leadurilor sunt venite prin telefon, iar acolo chiar nu se poate monitoriza din ce mediu era persoana. Pe partea de leaduri din site (maxim 8-10% din total), completand un formular, organicul e peste PPC doar cu 1%. Trecand la cifre diferenta e mult in favoarea PPC-ului.
Am inteles, merci de raspuns