Cu siguranta nu sunt singurul care observa ca integrarea siteurilor de socializare in campaniile de promovare din .ro au o singura directie (si aia proasta). In timp ce focusul celor din .com se canalizeaza pe utilizarea social media in cresterea activitatii din site, in Romania scopul este de a aduna like-uri/friends si followers. Mai dramatic e cand se ofera bonusuri/reduceri pentru cei care aleg sa urmareasca compania/brandul.
Cam ce se face in .ro
Exceptand cele cateva cazuri in care campania a fost originala si bine directionata, majoritatea s-au focusat pe volumul de like-uri/followers. Principalele obiective includ X followers, X retweet-uri, X like-uri etc. Ca pachetul sa fie complet se mentioneaza si targetul de tweet-uri/mesaje pe wall ce se vor publica. Nu e nimic rau in a avea si obiective de genu celor mentionate anterior, doar ca ele nu ajuta cu nimic pe termen lung si nici nu dau semne ca ar face parte dintr-o strategie social media.
Concursurile de exemplu au efect de moment, iar pe termen lung compania sau produsul nu raman cu nimic. Lucrul acesta s-a demonstrat in presa unde concursurile agresive au crescut tirajul doar pe durata desfasurarii acestora (de ex. concursul cu Loganele de la Jurnalul). In online au fost consursuri cu abordari asemanatoare, iar rezultatul a fost evident acelasi (Lumea cafelei, un mic rezumat aici). Orice concurs cu premii decente va atrage un volum consistent de “jucatori profesionisti” ce au facut un job din adunarea de click-uri/like-uri. Tot ce genereaza astfel de utilizatori se duce “la prima ploaie”.
Pe langa concursuri, o practica des intalnita e folosirea “influentatorilor” pentru adunarea de like-uri. Sistemul e simplu, un influentator are cel putin 2000 de prieteni pe Facebook si cunoaste inca vreo 10 ca el. Cum prietenii comuni sunt intr-un procent consistent, 10 influentatori ajung la cel putin 10 000 de utilizatori. Urmatorul pas e spamul, ce in Facebook poarta numele de “Suggest to friends”. Rata de succes e greu de estimat, dar la cate pagini nou create am monitorizat, am observat ca in maxim o saptamana se poate trece de 1000 like-uri. Foarte multi au facut un hobby in a da like la tot ce li se sugereaza. Am gasit persoane cu peste 300 like-uri, multe dintre pagini erau concurente si majoritatea nerelevante pentru acea persoana.
Abordarea din .com
Cei din .com au aflat deja ca Facebook sau Twitter nu intentioneaza sa plateasca pentru activitatea pe care o genereaza o companie si incearca sa profite altfel de siteurile de socializare. Activitatile lor se concentreaza pe cresterea naturala a imaginii unei companii in social media. La cate studii de caz, ce abordau social media, am citit, la nici unul nu am vazut sa lipseasca din obiective cresterea traficului din acest mediu. Vorbim de cresteri consistente, iar scopul e ca siteurile de socializare sa reprezinte o sursa importanta de trafic.
Principala problema a campaniilor din .ro este lipsa unei strategii pe termen lung a integrarii si folosirii social media. In .com sunt folosite diverse modele practice. O abordare interesanta a maturizarii in social media o propune MarketingSherpa prin Social Marketing ROAD Map. Nu am sa explic in detaliu ce presupune asta, pe pagina de prezentare a “The 2010 Social Media Marketing Benchmark Report” * sunt detalii despre asta. Cele trei faze ale maturizarii si activitatile specifice sunt descrise in figura de mai jos.
Ce ar trebui sa stie companiile
Un utilizator cu cateva sute de prieteni si cateva zeci de pagini “placute” va avea un wall in continua schimbare. Prin urmare activitatea unei companii va aparea foarte greu in prim planul unui astfel de utilizator.
Daca utilizatorul este un fanatic al jocurilor cu siguranta nu va interactiona deloc cu ce se intampla in jur, deci like-urile de la astfel de persoane sunt nule. Cei care folosesc facebook pentru socializare si comunicare “au descoperit” si functia de blocare a paginilor sau prietenilor.
O pagina crescuta artificial si lipsita de viziune pe termen lung nu va ajuta deloc compania. Din acest motiv eu pun constant accent pe targetare si crestere naturala. Daca un utilizator este interesat direct de o anume companie o va urmari pe orice canal de comunicare si va interactiona cu aceasta, tot ce-i ramane companiei e sa ajunga la utilizatori si sa-i convinga (original si inteligent) sa o urmareasca.
Graficul de mai jos este raspunsul la intrebarea “Why We Friend and Follow Companies“.
Cifre
Nu pot incheia un articol fara cateva cifre concrete din datele la care am acces. Pentru a evidentia o parte din mentiunile de mai sus o sa prezint doua studii de caz ce se bazeaza pe traficul provenit din Facebook.
1. Companie de nisa cu target foarte mic pe internet in general, pagina cu 150 de like-uri crescuta natural si ajunsa la aceasta cifra in aproximativ 2 luni. Se posteaza pe Facebook in medie 15 postari pe saptamani, 1-2 sunt cu trimitere la site. Activitatea din ultima luna arata in felul urmator:
2. Companie ce activeaza intr-un domeniu foarte dezvoltat. Pagina a adunat in urma unei campanii sustinute de “experti” peste 1000 like-uri in vreo 3-4 saptamani. Dupa acel moment cresterea e una lenta. Se publica in medie 25-30 posturi pe saptamana, din care 3-4 sunt catre ceva din site. Traficul din perioada in care pagina era in campanie era cu 50% mai mare fata de cat este in prezent.
De mentionat ca ambele siteuri au bloguri si in pagini exista buton de share. Traficul acesta este traficul total ce a avut ca referinta Facebook. El poate fi atat din pagina companiei, cat si din share.
Incheiere
In loc de concluzii, care nu prea isi mai au locul, am sa revin la intrebarea din titlu: “Pe voi cu cat va plateste Facebook sau Twitter ?” pentru a genera activitatea in siteurile lor.
* Graficele MarketingSherpa sunt luate din prezentarea raportului disponibila aici, in raportul original sunt mai multe detalii, din motive de copyright a trebuit sa ma rezum la ce publica ei.
Foarte bun articolul, am memorat si voi incerca sa fiu mai eficient :). Cred ca pe langa cifrele legate de trafic, ar trebui sa ne uitam si la bounce rate de exemplu.
Intrebarea din titlu ar trebui sa si-o puna fiecare din momentul in care isi face cont pe Facebook.
Bogdane, ca sa poti avea impact, respectiv vizitatori pe site proveniti din FB, tre sa ai mai intai “fani”. Tu spui ca aceste cresteri artificiale bazate pe “suggest to friends” nu sunt sanatoase insa nu e in totalitate adevarat. E drept ca exista “likeri” profesionisti care au wall-ul plin de tot felul de mesaje dar acestia reprezinta un procent minoritar. In statisticile furnizate de FB se arata ca in medie un utilizator are in jur de 150-200 de prieteni si “likes” in jur de 10-15 pagini asta insemnand ca wall-ul lui nu e superaglomerat (eu am 2198 de prieteni si cred ca peste 30 de likeuri la pagini si intradevar am wall-ul incarcat dar nu ma plang pt ca nu toti userii posteaza in draci). So, e clar ca unele invitatii nu-ti vor aduce nimic dar majoritatea te vor ajuta sa faci buzz.
O alta problema, daca vrei sa folosesti FB nu trebuie sa-ti propui neaparat obiective pe termen lung, deci e ok daca reusesti sa faci putina valva cu ajutorul lui. Problema e ce faci mai departe pe celelalte canale de comunicare. Sunt multe de zis aici si asta e o discutie in care amandoi putem gasi argumente in favoarea propriile puncte de vedere.
In alta ordine de idei, postul tau e ok, fundamentat dar cam subiectiv ca de altfel toata teoria de marketing indiferent daca discutam despre online sau offline. Experienta ma face sa spun ca nu exista solutii corecte ci doar metode aplicate corect dar care nu iti asigura mereu rezultatele sperate!
Din pacate SMM nu e singurul capitol la care mi se pare ca Romania sta prost sau chiar face treburile pe dos. Si multe-multe spoturi publicitare sau reclame scrise sunt cel mult mediocre. Ma intreb daca facultatile de comunicare si PR din tara asta mai scot oameni buni.
Foarte bună analiza, însă mi-a ridicat o întrebare – Ce te faci atunci când vrei să schimbi o percepție despre un produs? Cum atragi în mod natural fani, dacă ei te resping din start, pe baza unor idei formate anterior?
@Ducu Bounce rate-ul e inselator pe cantitati mici de trafic, nu am intrat in detaliu pe analiza traficului, era mai important de vazut volumul in acest punct.
@Monoranu Nu ma asteptam chiar de la tine sa spui ca nu ai neaparat nevoie de obiective pe termen lung. Vorbesc de abordarea SMM pe partea de companii, nu de fani pentru vedete sau mai stiu eu ce alte chestii de consum care oricum cresc in mod natural.
Daca e sa ne luam dupa statistici si salariu mediu din Romania e de vreo 1600 lei, cam asa si cu media per utilizator din FB.
Cred ca vom ajunge sa ne apropiem de ce se face in .com cand vom intelege mai bine de ce fac ei anumite lucruri.
@Titus Ar fi trebuit sa pun un disclaimer in final si sa mentionez ca activitatile mele in ce priveste SMM sunt doar de analiza, sugestii de cum poti creste (natural) iti poate da un specialist SMM.
Eu am descoperit multe idei interesante in studiile de caz ce unele companii le ofera din abundenta (hubspot.com e un furnizor bun). Cum ei nu au o jena in a scrie si compania la care se refera studiul, poti foarte bine sa incerci un reverse enginering.
Cred ca problema schimbarii ideilor formate anterior e una de pshiologie, iar daca targetul iti este din Romania munca e una criminala. E foarte greu sa-i scoti din cap romanului ceva cand el refuza sa te asculte, procentul celor open mind e inca mic. Daca lucrurile ar merge intr-un sens, cel al schimbarii dorite de tine, munca ar fi mai usoara, dar odata cu tine de cele mai multe ori exista si o “concurenta” ce sustine contrariul.
“Ce te faci atunci când vrei să schimbi o percepție despre un produs? Cum atragi în mod natural fani, dacă ei te resping din start, pe baza unor idei formate anterior?” – Titus
Pai ii bagi in “suggest to friends” si nu te mai respinge nimeni ..ca deh ati devenit prieteni pe FB. :)) Sau trimiti mass mail sau DM pe Twitter sa ti se dea RT la un cacat de link…si uite ce bine merge SM-ul, oamenii fac asta singuri ..din proprie initiativa, iti sint prieteni…
Clar FB sau T nu poate schimba perceptia daca ai un produs prost, sa te bazezi pe efectul de turma si sa investesti prosteste in el nu cred ca e o metoda buna, decat daca “ai buget de chelutit”… si atunci nu s-ar mai pune atatea probleme..
Dar, Bogdan…tu nu esti social media expert…de ce te bagi in seama? Oricum nu ai PR5 si trafic..deci nu contezi prea mult ..sa ne spuna un expert SM cum e cu “comunicarea online si internet marketinul”.
Apropo, daca blogurile nu sint site-uri, facebook o fi oare?
Bine scris.
Totusi “sa ii lasam sa moara prosti” sau sa insistam pentru a le schimba mentalitatea celor de la comunicare & stuff care continua sa dezvolte anapoda actiuni/brand-uri pe retelele sociale?
Eu unu am propriul meu “razboi” cu cei din Brasov si trebuie sa recunosc ca nu nu reusesc mare lucru.
Cum spuneam si in primul comentariu Bogdane, putem gasi argumente pro si contra opiniilor noastre si discutia poate continua for ever and ever. Eu doar incerc sa spun ca obiectivele nu sunt numai pe termen lung chiar si pentru companii. Social Media poate fi folosit pe termen scurt foarte eficient daca e integrat cu alte medii de comunicare insa din pacate tu privesti lucrurile unilateral, strict din perspectiva online-ului.
Daca imi permiti o paralela – acum ceva timp oamenii de online spuneau ca era bannerelor o sa apuna pentru ca nimeni nu mai da click pe ele, si totusi e plin de bannere pe site-uri. De ce? Pentru ca oamenii de marketing au schimbat abordarea iar acum nu clickul pe banner este cel mai important, ci spatiul in care poti sa pui un simplu “afis publicitar” de dimensiuni 728×90 sau 250×250. E acelasi lucru ca si la outdoor, indoor sau inserturile din reviste. Efecte sunt, crede-ma! Consumatorul vede numele brandurilor, awareness-ul creste si brand recognitionul la fel. E drept, nu se pot masura asa de usor precum clickurile dar efectele exista. La fel si in Social Media, poti crea buzz pentru un brand, poti sa introduci informatii esentiale despre produse chiar si fara sa vizezi neaparat interactiunea. So, pe termen scurt, chiar si “spamand” in SM poti avea rezultate.
Din cate am vazut romanul face bisnita cu numarul de like-uri. Adica folosesc spatiul de pe wall pentru recenzii si afisari de reclama mascata sau pe bune. Cu cat numarul de like-uri este mai mare, cu atat te costa mai mult reclama. Desigur, vorbesc despre firme mici si mijlocii.