In loc de inceput
1. Nu am nimic personal cu bloggerul Costin fondatorul/autorul refresh.ro, cele de mai jos sunt doar observatii legate de traficul siteului ce-l prezinta la Contact si intr-un super post din aprilie .
2. Costin, daca ajungi sa citesti articolul considera-l o critica constructiva, iar cand mai vorbesti de unici calculeaza de doua ori. O data real cum reiese din Analytics pe toata luna si odata utilizand un segment ce prezinta doar vizitele pe articolele din ultima luna.
3. (tot pentru Costin) Important de mentionat e si urmatorul aspect, acest articol nu e o “razbunare” fiindca nu te-ai obosit sa-mi raspunzi la emailul din aprilie. Posibil sa nu-ti mai amintesti de el, te intrebam daca poti publica un articol (scris de mine) legata de e-bookul Analiza Web. Fiind un cititor fidel, am citit si articolul din ianuarie in care prezentai conditiile. Un articol de genu era “mai new media” decat multe dintre articolele ce le ai tu pe blog.
4. Ionut Munteanu, scria zilele trecute un articol despre disciplina in marketingul online, de acolo mi-a placut urmatoarea fraza: “Prosti suntem noi, cei care stim si nu le spunem si lor”.
Sunt convins ca astea sunt stiute
Teoretic, campaniile pe bloguri au ca scop asocierea bloggerului cu brandul/compania ce o promoveaza. In astfel de cazuri, campaniile bazate pe performanta nici macar nu sunt luate in discutie, tot ce conteaza e influenta bloggerului. Aceasta influenta e data de utilizatorii unici la care respectivul blogger “are acces” prin blogul sau. Aspect ce-l mentioneaza si zoso in acest comentariu.
Un aspect pe care multi il trec cu vedere e urmatorul: esti influentator pentru cei care te cunosc si te citesc constant. Cum toti cei din top 10 scriu zilnic (unii si 4-5 articole), un vizitator fidel e cel care iti face cel putin o vizita pe zi. E exagerat spus ca fideli sunt doar unicii care trec de 30 vizite/luna, mai potrivit e sa fie un minim de 12-15 vizite/luna. Deci in raportul de loialitate setat pe o luna (Analytics -> Visitors / Visitor Loyalty / Loyalty) se ia in calcul tot ce trece de 12/15 vizite. Am scris pe tema unicilor intr-un articol precedent, recomandat de citit pentru cine doreste sa aprofundeze.
Pentru multi dintre vizitatorii noi blogul va fi un banal site la care a ajuns din google intamplator. Cei care fac maxim 3-4 vizite pe luna, cu siguranta nu vor fi dati pe spate ca un anume blogger a testat ultimul model de Nokia. In termeni de marketing, intervalul 1-4 vizite nu este in target : D . Cei din aceast interval vor converti mai bine ca cei fideli in sistemele bazate pe performanta. Cu 30 000 de unci pe luna de pe un blog generalist scoti lejer 30 euro/luna din AdSense si inca ceva din sistemele de afiliere.
refresh.ro are sau nu are peste 35 000 unici / luna
Daca e sa ma iau dupa graficele ce le prezinta Costin, siteul a ajuns pe la 35 000 unici in octombrie. Desi nu e publicata statistica pe noiembrie, datele cu siguranta sunt mai bune. Nu contest graficul si faptul ca el nu ar fi asa, desi mi-ar fi placut mai mult sa vad o evolutie cum o prezinta zoso in pagina de stats utilizand Analyticsul. Cu asemenea valoare, e de departe un blog ce concureaza lejer cu siteurile mari din tara ce au sectiune de new media.
Mergand mai departe cu interpretarea graficului, nu pot sa nu observ diferenta mica dintre vizitatori unici si vizite. Raportul vizite/unici e sub 2, raportul afisari/unici e sub 3 (in zoso.ro e 14), in concluzie procentul unicilor cu 1-4 vizite e consistent. Afisarile trec de 90 de mii, la un volum de aproximativ 50 000 vizite, raportul afisari/vizite iar e foarte mic. Nu ar fi rau asta daca siteul ar avea pe prima pagina articolele integral, iar toate din ultima saptamana sa fie afisate. In astfel de cazuri e justificat sa fie mica valoarea raportului.
Dar sa zicem ca interpretarea mea e gresita si din cei 35 000 unici, 25 000 sunt fideli. Nu e rau deloc sa ai o campanie prin care instant ajungi la 25 000 si-i poti influenta intr-o oarecare masura. Evident ca vom face abstractie de vizite si afisari, ca la 25 000 de unici fideli, cele doua bare “ies din grafic”.
Si totusi, are refresh.ro un procent consistent de unici fideli sau nu ?
Din datele de mai sus reise ca nu prea, iar pentru a sustine in continuare asta o sa mai prezint cateva date din site. Deoarece in discutie e luna noiembrie, m-am gandit sa analizez articolele din aceasta luna. Arhiva arata peste 100 de articole. Pe tot siteul articolele arata si vizualizarile, ceea ce nu poate decat sa ma bucure. Trebuie sa recunosc ca de la asta a si pornit cercetarea mea, fara sa vad cifrele nu cred ca mi-ar fi venit ideea sa analizez mai mult.
Prea putin conteaza cum sunt numarate acele vizualizari si ce plugin se foloseste. Din cate am testat eu in wordpress, cam toate ofereau valori apropiate de ce era in Analytics. Ce e foarte clar e urmatorul lucru, mai putine vizualizari putin probabil sa arate, eventual mai multe din anumite motive tehnice.
Cam toate articolele lunii au o caracteristica in comun, cu greu se trece de 600 vizualizari/articol. Cele cu peste 800 vizualizari fac parte din acea categorie de articole ce sunt “tinute” cu zilele in topul paginii de start. Sa zicem ca vizualizarile astea sunt numarate doar in cazul unui vizitator unic, in concluzie cam putini unici fideli ce vin pe site.
Mare atentie la numarare, in cazul vizitatorilor fideli, acestea se numara odata indiferent de cate vizite fac intr-un anumit interval. Deci, daca 1000 acceseaza siteul zilnic, acesta are 1000 de unici, nu 30000.
Pai daca nu avem fideli, de unde 35 000 ?
Asta m-am intrebat eu cand am vazut ca majoritatea articolelor nu trec de 600 vizualizari. Initial am crezut ca acel grafic e hand made doar ca sa impresioneze, iar siteul nu are nici pe departe atat. Cum si eu am scris un blog care dupa un an a trecut de 25 000 unici/luna, m-am gandit ca e posibil sa fie aceeasi “problema” ca la mine.
Problema e simpla, scrii multe, despre orice si dupa o vreme ajungi sa iei trafic foarte mult pe articole vechi. Nu e chiar SEO in spate, eu dupa un an mi-am dat seama ca ajunsesem in top cu foarte multe cuvinte de nişă. Pe multe ajungi involuntar si nici nu prea poti controla fenomenul. La urma urmei nu e nimic rau in asta, dar ca segmentul ce conteaza nu e cel sustinut de articole vechi, ci de cele noi.
Mergand pe ideea asta am inceput sa caut articolele cu mii de vizualizari. O parte sunt in lista de evenimente din dreapta, toate au peste 4000 vizualizari. Altele le-am gasit prin site, sunt foarte multe peste 2000 ce sunt garantat sustinute de google.
Cu 10 articole ca primu te bati cu publisherii mari din piata cu ochii inchisi. Articole de genu au sustinut si blogul meu multa vreme, iar cand tragi linie la final de luna te minunezi.
Cine pierde in aceasta harababura?
In primul rand pierde clientul, una e sa discuti de un advertorial/banner pe un site cu 30000 unici si alta e sa discuti pe unu de 3000. Ca sa nu mai zic ca cel de 3000 e ignorat total. In al doilea rand pierde autorul care are o falsa impresie despre siteului lui si se lauda cu ce nu are.
In Social Media vorbim de triburi si de lideri si toti au ceva in comun. Fara o minima segmentare, unicii sunt numarati ca oile, cum a trecut pe terenul tau, cum o numeri ca si cum ar fi a ta.
Imi vine sa rad de fiecare data cand imi amintesc ca SATI a declarat ca peste 3 milioane de romani citesc blogurile. Cum au ajuns la cifra asta, doar IAB-ul poate sa spuna, ca si ei mai spun prostii de genu fara sa analizeze. Ce e clar pentru multi e ca la un moment sau altul, minim 3 milioane de romani au ajuns pe un blog.
Nu-i rau ca ai scris 2 pagini, insa “analiza” se bazeaza pe nimic altceva decat un simplu tabel. Iti lipsesc multe necunoscute in ecuatie pentru a putea da un titlu ca cel ales de tine, inclusiv faptul ca Google e ~40% din trafic, cu peste 2-300 de cuvinte cheie zilnic, plus ca modalitatea de raspandire a articolelor iti dadeau alte cateva raspunsuri esentiale pentru a reduce din irelevanta analizei. Si din volum. 🙂
Mai multe puteai afla daca:
a) iti instalai un plugin de abonare la comentarii
b) nu terminari extrem de prost, razand practic de intreaga industrie de online din Romania. Sa spui ca SATI e prost, spui ca membri sunt prosti. Adica cam 80% din banii din piata sunt luati pe cifre la vederea carora pe tine te buseste rasul. Sper ca iti dai seama de patetismul situatiei 🙂
Nu doar acel grafic al tau e subiectul articolului, dupa cum am scris, nu l-am negat, dar la analiza datelor din el lucrurile sunt destul de clare. Nu spui nimic de vizualizarile la articole ce le arata direct pluginul instalat, ale nu sunt subiect de discutie?
Daca google e 40% din trafic, atunci unicii nu sunt aia sau siteul tau reinventeaza conceptul de vizitatori fideli.
Care comentarii la articole? Majoritatea au fie cateva trackback-uri fie au pana in 5 comentarii, foarte multe nimic.
Si scapi din vedere un aspect, articolul meu nu abordeaza doar problema unicilor si punct, prezinta ideea de vizitatori fideli si cum ar trebui sa se regaseasca acestea in trafic.
Cat despre SATI, nu am nici o problema cu ceea ce ei masoara pe siteurile inscrise in sistem, problema e la ce presupun ei in afara datelor pe care le au. Am cautat sa vad cum au dedus ei ca sunt 3 mil de cititori de bloguri, dar nu am gasit nicaieri vreo precizare.
Blogurile se adreseaza vizitatorilor fideli, cei care au incredere in ceea ce bloggerul spune, nu celor care ajung pe un blog rar sau uneori. La o marja de 6 luni, rar si uneori inseamna cate vizite mai exact? Detalii de genu ar trebui sa ofere SATI, nu doar cifre in gol.
Detalii “de genul” nu sunt gratuite. Ori mai afli de pe la membri (cum a fost si cazul celor 3 milioane) ori platesti pentru a adera la SATI/BRAT si le vezi cu ochii tai.
In rest, imi mentin parerea. Esti pe langa subiect.
Succes.
Sa zicem ca la ce tine de SATI sunt pe langa subiect ca nu am acces la datele ce le are un membru. O sa fac rost si de acele date sa vad daca sunt chiar asa de complete si in primul rand credibile.
Dar la ce vorbesc de datele din siteul tau, ma indoiec sa fiu pe langa. In continuare eviti problema unicilor fideli si a activitatii din site.