Posts in "Analytics"

Ce sanse ai sa cumperi produse alimentare online

Observ de cateva zile o nemultumire generala in randul consumatorilor de internet in ceea ce priveste capacitatea de livrare a produselor alimentare direct la domiciliu. Termenul grocery e cel mai potrivit pentru a defini aceast tip de produse, dar nu suna bine in romana. Pentru cei din industrie exista in principal doua categorii: fresh si dry.

Cele din fresh au nevoie de un tratament special, atat la depozitare/manipulare, cat si la transport, unde sunt necesare masini frigorifice. Aici intra legume, fructe, peste, carne etc.

In categoria de dry pot intra toate produsele alimentare care nu cer o anumita temperatura sau anumite masuri de transport/ambalare. Ca si produse ar putea fi vorba de malai, ulei, orez, paste etc. Toate de aici pot fi livrate ca orice alt produs.

Ce capacitate de livrare alimente avem in Bucuresti?

Zona de grocery e acoperita in Bucuresti si zonele apropiate de Bringo & Carrefour Supermarket (Carrefour), Glovo (Kaufland), Mega Image (separat de eMag si prin Supermarket eMag), Cora Drive (Cora), Auchan. Mai erau unii care cumparau de prin magazine pe modelul Bringo, dar nerelevanti in context de volume.

Ce capacitati logistice au nu se stie, cel putin din presa nu am reusit sa gasesc ceva relevant si recent. Andrei Radu i-a luat un video-interviu lui Iulian Stanciu (CEO eMag) pe subiectul eMag si ce se intampla in aceasta perioada in curtea lor. Principalele numere au fost scoase de cei de la GPEC in acest articol.

Pe scurt din interviul video si completari din ZF.ro. Supermarketul eMag, pana la momentul cresterii de comenzi, aveau 20 de oameni in depozit si o capacitate de livrare de 50-100 de comenzi/zi. Dupa au suplimentat cu inca 20 si acum pot livra in jur de 300 comenzi/zi. Asa printre randuri se intelege ca atat poate depozitul, mai ales ca se lucreaza 24h.

Faza 2 a detaliat-o Iulian Stanciu in video, toata zona de dry se muta in depozitul eMag si se mai adauga 60 de oameni si 20 de masini. Asta face ca aceasta noua linie sa livreze 1000 comenzi/zi, dar nimic extra pe fresh.

Luand acel 300 de la eMag si extrapoland la ceilalti si asumand ca functioneaza similar ca model de businss, as zice ca intreaga piata de grocery online din Bucuresti este in acest moment pe la 4000 – 5000 comenzi/zi. La acestea se vor adauga cele 1000 de dry de la eMag in urmatoarele zile.

Sunt foarte importante resursele umane aici si depozitele de livrare. Iar noi in acest punct nu avem vreo baza pentru a face asta. Cu cele 3-4 depozite cu capacitati de cateva sute de comenzi pe zi nu se poate face Online Grocery Delivery si sa mai fie si profitabil.

Care-i nevoia consumatorilor?

Pentru a sti cam ce lume sta in casa avem nevoie de numarul de gospodarii si/sau locuinte pe care Bucuresti & Ilfov le are. Despre asta ofera Institutul de Satistica ceva date, chiar daca sunt pe 2018 ne ajuta sa ne facem o idee.

Din cele mai recente date am putea spune ca numarul de locuinte ar fi pe la 1 milion in mediul urban, deci putem considera asta ca numar total de potentiali cumparatori. Ma raportez la numarul de locuinte pentru ca este vorba de produse alimentare si nevoia e pe intreaga familie (sau locuinta).

Penetrarea internetului in aceste gospodarii stim din alt studiu ca este pe la 85%, iar dintre ei cel putin jumatate cred ca folosisera internetul pentru cumparaturi si in trecut, acum, si mai multi fortati de izolare. In concluzie, baza de clienti potentiali e pe la 600.000. La cel putin 3 comenzi pe luna per locuinta ne ducem in 1.8M comenzi/luna.

Si uite asa ajungem la ce-i important. Ce sanse ai sa gasesti un slot de comanda? Se pot livra 150.000 de comenzi pe luna dintr-un potential de 1.8 milioane de comenzi. Chiar si redusa baza de locuinte la jumatate si tot nu s-ar putea face asta pentru toti cei interesati. Nu avem oameni, nu avem depozite si nici nu e profitabil sa faci asa ad-hoc.

Later update: Dupa ce am publicat articolul am vazut si capacitatea de livrare anuntata de Bringo, adica 6000 de comenzi/zi national. Cu 60-70% in Bucuresti estimarea mea initiala ramane in picioare.

foto ©Ocado

Romania 2020: Penetrarea internetului, ecommerce in scadere si penetrarea Facebook

Pe finalul anului trecut am facut cateva analize pentru unul dintre clienti si cu ocazia aceasta am actualizat si datele noastre de referinta despre audienta sau consum de internet.

Exista cel putin doua autoritati nationale care realizeaza studii si analize ceva mai complexe si cu esantioane generoase, nu ca majoritatea studiilor fluturate prin online care se bazeaza pe prieteni si prietenii lor. Unul e Institutul de Statistica (INSSE) si celalalt cel de Prognoza. Ar mai fi ceva comisii, dar sa ramanem la astea doua.

Consumatorul roman de internet in 2019

INSSE are un studiu anual despre utilizatorul roman de internet pe care-l realizeaza pe un esantion consistent. Pe 2019 analiza a fost pe baza chestionarii unul numar de 10.188 locuinte. Comunicatul de presa al INS e aici, la studiu nu am reusit sa ajung prin site, ci prin presupunere plecand de la 2018. Acest TIC 2019 il gasesti aici.

75.7%, penetrarea internetului

Penetrarea internetului a crescut cu 3.3 puncte procentuale si a ajuns la 75.7% la nivel national, iar vreo 86.2% ar fi cea pentru mediul urban. pe scurt, vine ruralul din urma.

Peste 80% consuma retele sociale

Ce fac romanii pe internet? Pai in principiu se relaxeaza si cauta info medicale si apoi discuta in social media.

Comertul electronic in scadere

In ceea ce priveste comertul online in studiu sunt cateva detalii de baza. Pe scurt, in 2018 au fost 43.5%, iar in 2019 au fost 42.4% care au folosit internetul pentru a cumpara bunuri sau servicii.

Discutia e mai ampla aici, dar nu trebuie confundata marimea pietii sau volumele din ea cu acest numar. Aici e doar despre numarul efectiv de persoane care au cumparat cel putin o data in ultimele 3 luni, ca asa e analiza studiului.

Cum vad eu acest numar? A venit din urma mediul rural ca acele 3 puncte procentuale la total inseamna mult si astfel s-a marit audienta de referinta. Cand a venit vorba de comert, acesti noi consumatori au avut alte interese.

Sunt mai multe aspecte in studiu, te invit sa le analizezi si sa tragi propriile concluzii 🙂

Facebook Ads in Romania

Facebook afiseaza pentru Romania o audienta de 10M conturi. Asta asa la volum nu spune mare lucru. Din asta noi in urma cu vreo 2 ani am facut o analiza ceva mai in detaliu pe national si separat pe orasele resedinta de judet. Am mai pus capturi cu ce am facut, acum doar am actualizat cu datele din acest moment.

Luate judetele pe bucati si alegand 18+ ca varsta am ajuns la urmatorul date:

  • Facebook sustine ca are intre 9.5 si 10M utilizatori 18+
  • INS zice ca am fi 18M locuitori 18+ in Romania

Pe scurt, 55% dintre cei din tara sunt si pe Facebook. Nu prea se leaga asta de datele de mai sus, dar e asa ca discutam de numere absolute vs studiu. Si evident, nu suntem 18 milioane in tara.

National am arata asa:

Pe resedinte de judet, situatia este ceva mai interesanta si mai aproape de datele studiului si situatia posibila din teren. Asa la rece, 94% din locuitorii din resedintele de judet sunt pe Facebook.

Pentru cine e nou in digital marketing ar fi de mentionat urmatorul aspect. Aceste audiente sunt construite si cu cei de prin jur care au legatura cu orasul. Un fel de zona metropolitana pentru resedintele de judet. De asta si procente peste % in cateva dintre orase.

Ce stim despre audienta Google?

Pai despre Google nu prea multe. Acolo ideea de audienta sau reach e ceva mai complicata si intr-o vreme erau estimate device-uri, dupa parca nu a mai fost nimic sau erau date afisarile din retea.

Vad ca acum ar fi ceva numit Reach, dar e duplicat la greu si pentru Bucuresti sunt vreo 8M si toata tara ar fi pe la 24M… sau pe acolo. Deci, nu avem date relevante din perspectiva audientei.

Google e despre trends, cautari efective etc. Ar fi utila si audienta pe ideea de reach, dar atat se poate acum.

Concluzia?

Nu am vreo una clara. Faptul ca a crescut penetrarea nu e cine stie ce, e firesc si va mai creste. UK/Germania sunt pe la 82% national, noi inca mai avem unde creste.

Faptul ca 10M sunt pe Facebook, iar nu ma suprinde. Ma suprinde ca ne miscam greu in folosirea internetului in scopuri practice. Socializarea e buna si nu prea.

Ce aduce in plus un cont platit de Google Analytics

premium

In perioada in care eram mai activ pe zona de media*, purtam constant lupte dure pe masurarea rezultatelor. Marea problema era discrepanta mare intre click-uri si vizite**. Toti aveau scuzele si explicatiile la ei si mi le virau, cred, cu copy/paste. Nu stiau insa ca de partea cealalta a email-ului e un om care stie ceva mai mult web analytics. Dupa un timp s-au obisnuit si am avut colaborari bune.

La un moment dat, pornesc aceasta discutie cu discrepanta intr-o postarea a unui pioner din online-ul autohton. Parerea lui era ca de vina e siteul ca masoara cu un cont de Google Analytics gratuit, nu unul Premium. Si discutia s-a oprit aici, la acea vreme nu aveam acces la un cont platit.

Continue reading

Stabilitatea contului de AdWords intre mimarea managementului si automatizare

ce

Anul trecut o agentie de PPC lansa un produs “inovator” de auditare a contului de AdWords. Din landing page-ul de promovare se deducea un focus pe analiza conversiei si a editarilor din cont. Partea de conversie o inteleg la modul general. Are multe de oferit intr-o situatie normala de lucru. Realitatea insa e complexa si conversiile fie nu sunt masurate, fie sunt alterate.

Nu are niciun sens partea de editari din cont. E absurd sa recomanzi mai multe editari intr-o luna, asa doar ca sa pari inteligent. Inteleg ca e un instrument de agatat clienti, dar putina decenta si profesionalism ar prinde bine. In fond, la multe dintre conturi apare o stabilitate data de piata in sine sau de maturitatea businessului.

Continue reading

Cresterea vanzarilor cu ajutorul aplicatiilor placebo

shutterstock_127600013-760x507

Statisticile noastre arata ca acest tool creste vanzarile in medie cu 25% sau Aduce o rata de conversie de peste 15% cu traficul cu care comunica. Asa-i ca-ti suna cunoscute astfel de formulari? posibil sa difere numerele ca acestea se adauga in functie de cat de credul e cel care va citi prezentarea. Am citit astfel de fraze de multe ori in ultimii 5-6 ani de cand piata e inundata de aplicatii care mai de care mai bune in a optimiza ceea ce ai cu cat mai putin efort din partea ta.

Am interactionat anul acesta cu 3 aplicatii noi pentru mine care aveau ca obiectiv imbunatatirea conversiei pe diferite paliere, nu detaliez aceste aspecte pentru a nu muta atentia spre aplicatiile in sine ca se vor putea deduce. Promisiunile la unele erau de crestere cu zeci de procente. In teorie totul suna bine iar aplicatiile ca UX, functionalitati si suport in implementare au fost… decente .

Ce ar trebui sa stii despre aplicatia care iti promite cresterea vanzarilor

Mi se pare fantastic ca dupa 10+ ani de cand se vorbeste de web analytics intr-o maniera accesibila, inca mai exista aplicatii cu fee sau cost de folosire care nu lasa vreo urma a lor in Google Analytics sau alta aplicatie de monitorizare. Se merge pe incredere de zici ca iti fac aplicatiile un bine gratuit si nu urmeaza sa platesti nimic pe folosirea lor.

Continue reading

Site mobile dedicat sau Design responsive. Ce alegi?

Google s-a pus serios pe treaba si dupa anuntul cu importanta siteului mobile friendly in ranking a trecut la atentionari. In ultimele zile am primit emailuri cu subiectul “Fix mobile usability issues found on …” pentru toate siteurile din Webmaster Tools care nu sunt prietenoase cu telefoanele. Pentru dezvoltatori, Google pune la dispozitie o sectiune “cu de toate” pentru a fi usor sa-ti faci siteul prietenos. Am scanat mai multe siteuri cu PageSpeed insights si principalele probleme se refera la uzabilitate.test_mPare foarte simplu pentru cine nu stie dezvoltare. Probabil unii proprietari de siteuri o sa creada ca rezolvarea acelei probleme obligatorii este o banalitate. In realitate, un site care se confrunta cu problema dimensionarii continutului la dimensiunea grafica are nevoie de actualizari radicale pentru a fi mobile friendly.

Continue reading