Posts in "Analytics"

Romania 2020: Penetrarea internetului, ecommerce in scadere si penetrarea Facebook

Pe finalul anului trecut am facut cateva analize pentru unul dintre clienti si cu ocazia aceasta am actualizat si datele noastre de referinta despre audienta sau consum de internet.

Exista cel putin doua autoritati nationale care realizeaza studii si analize ceva mai complexe si cu esantioane generoase, nu ca majoritatea studiilor fluturate prin online care se bazeaza pe prieteni si prietenii lor. Unul e Institutul de Statistica (INSSE) si celalalt cel de Prognoza. Ar mai fi ceva comisii, dar sa ramanem la astea doua.

Consumatorul roman de internet in 2019

INSSE are un studiu anual despre utilizatorul roman de internet pe care-l realizeaza pe un esantion consistent. Pe 2019 analiza a fost pe baza chestionarii unul numar de 10.188 locuinte. Comunicatul de presa al INS e aici, la studiu nu am reusit sa ajung prin site, ci prin presupunere plecand de la 2018. Acest TIC 2019 il gasesti aici.

75.7%, penetrarea internetului

Penetrarea internetului a crescut cu 3.3 puncte procentuale si a ajuns la 75.7% la nivel national, iar vreo 86.2% ar fi cea pentru mediul urban. pe scurt, vine ruralul din urma.

Peste 80% consuma retele sociale

Ce fac romanii pe internet? Pai in principiu se relaxeaza si cauta info medicale si apoi discuta in social media.

Comertul electronic in scadere

In ceea ce priveste comertul online in studiu sunt cateva detalii de baza. Pe scurt, in 2018 au fost 43.5%, iar in 2019 au fost 42.4% care au folosit internetul pentru a cumpara bunuri sau servicii.

Discutia e mai ampla aici, dar nu trebuie confundata marimea pietii sau volumele din ea cu acest numar. Aici e doar despre numarul efectiv de persoane care au cumparat cel putin o data in ultimele 3 luni, ca asa e analiza studiului.

Cum vad eu acest numar? A venit din urma mediul rural ca acele 3 puncte procentuale la total inseamna mult si astfel s-a marit audienta de referinta. Cand a venit vorba de comert, acesti noi consumatori au avut alte interese.

Sunt mai multe aspecte in studiu, te invit sa le analizezi si sa tragi propriile concluzii ­čÖé

Facebook Ads in Romania

Facebook afiseaza pentru Romania o audienta de 10M conturi. Asta asa la volum nu spune mare lucru. Din asta noi in urma cu vreo 2 ani am facut o analiza ceva mai in detaliu pe national si separat pe orasele resedinta de judet. Am mai pus capturi cu ce am facut, acum doar am actualizat cu datele din acest moment.

Luate judetele pe bucati si alegand 18+ ca varsta am ajuns la urmatorul date:

  • Facebook sustine ca are intre 9.5 si 10M utilizatori 18+
  • INS zice ca am fi 18M locuitori 18+ in Romania

Pe scurt, 55% dintre cei din tara sunt si pe Facebook. Nu prea se leaga asta de datele de mai sus, dar e asa ca discutam de numere absolute vs studiu. Si evident, nu suntem 18 milioane in tara.

National am arata asa:

Pe resedinte de judet, situatia este ceva mai interesanta si mai aproape de datele studiului si situatia posibila din teren. Asa la rece, 94% din locuitorii din resedintele de judet sunt pe Facebook.

Pentru cine e nou in digital marketing ar fi de mentionat urmatorul aspect. Aceste audiente sunt construite si cu cei de prin jur care au legatura cu orasul. Un fel de zona metropolitana pentru resedintele de judet. De asta si procente peste % in cateva dintre orase.

Ce stim despre audienta Google?

Pai despre Google nu prea multe. Acolo ideea de audienta sau reach e ceva mai complicata si intr-o vreme erau estimate device-uri, dupa parca nu a mai fost nimic sau erau date afisarile din retea.

Vad ca acum ar fi ceva numit Reach, dar e duplicat la greu si pentru Bucuresti sunt vreo 8M si toata tara ar fi pe la 24M… sau pe acolo. Deci, nu avem date relevante din perspectiva audientei.

Google e despre trends, cautari efective etc. Ar fi utila si audienta pe ideea de reach, dar atat se poate acum.

Concluzia?

Nu am vreo una clara. Faptul ca a crescut penetrarea nu e cine stie ce, e firesc si va mai creste. UK/Germania sunt pe la 82% national, noi inca mai avem unde creste.

Faptul ca 10M sunt pe Facebook, iar nu ma suprinde. Ma suprinde ca ne miscam greu in folosirea internetului in scopuri practice. Socializarea e buna si nu prea.

Ce aduce in plus un cont platit de Google Analytics

premium

In perioada in care eram mai activ pe zona de media*, purtam constant lupte dure pe masurarea rezultatelor. Marea problema era discrepanta mare intre click-uri si vizite**. Toti aveau scuzele si explicatiile la ei si mi le virau, cred, cu copy/paste. Nu stiau insa ca de partea cealalta a email-ului e un om care stie ceva mai mult web analytics. Dupa un timp s-au obisnuit si am avut colaborari bune.

La un moment dat, pornesc aceasta discutie cu discrepanta intr-o postarea a unui pioner din online-ul autohton. Parerea lui era ca de vina e siteul ca masoara cu un cont de Google Analytics gratuit, nu unul Premium. Si discutia s-a oprit aici, la acea vreme nu aveam acces la un cont platit.

Continue reading

Stabilitatea contului de AdWords intre mimarea managementului si automatizare

ce

Anul trecut o agentie de PPC lansa un produs “inovator” de auditare a contului de AdWords. Din landing page-ul de promovare se deducea un focus pe analiza conversiei si a editarilor din cont. Partea de conversie o inteleg la modul general. Are multe de oferit intr-o situatie normala de lucru. Realitatea insa e complexa si conversiile fie nu sunt masurate, fie sunt alterate.

Nu are niciun sens partea de editari din cont. E absurd sa recomanzi mai multe editari intr-o luna, asa doar ca sa pari inteligent. Inteleg ca e un instrument de agatat clienti, dar putina decenta si profesionalism ar prinde bine. In fond, la multe dintre conturi apare o stabilitate data de piata in sine sau de maturitatea businessului.

Continue reading

Cresterea vanzarilor cu ajutorul aplicatiilor placebo

shutterstock_127600013-760x507

Statisticile noastre arata ca acest tool creste vanzarile in medie cu 25% sau Aduce o rata de conversie de peste 15% cu traficul cu care comunica. Asa-i ca-ti suna cunoscute astfel de formulari? posibil sa difere numerele ca acestea se adauga in functie de cat de credul e cel care va citi prezentarea. Am citit astfel de fraze de multe ori in ultimii 5-6 ani de cand piata e inundata de aplicatii care mai de care mai bune in a optimiza ceea ce ai cu cat mai putin efort din partea ta.

Am interactionat anul acesta cu 3 aplicatii noi pentru mine care aveau ca obiectiv imbunatatirea conversiei pe diferite paliere, nu detaliez aceste aspecte pentru a nu muta atentia spre aplicatiile in sine ca se vor putea deduce. Promisiunile la unele erau de crestere cu zeci de procente. In teorie totul suna bine iar aplicatiile ca UX, functionalitati si suport in implementare au fost… decente .

Ce ar trebui sa stii despre aplicatia care iti promite cresterea vanzarilor

Mi se pare fantastic ca dupa 10+ ani de cand se vorbeste de web analytics intr-o maniera accesibila, inca mai exista aplicatii cu fee sau cost de folosire care nu lasa vreo urma a lor in Google Analytics sau alta aplicatie de monitorizare. Se merge pe incredere de zici ca iti fac aplicatiile un bine gratuit si nu urmeaza sa platesti nimic pe folosirea lor.

Continue reading

Site mobile dedicat sau Design responsive. Ce alegi?

Google s-a pus serios pe treaba si dupa anuntul cu importanta siteului mobile friendly in ranking a trecut la atentionari. In ultimele zile am primit emailuri cu subiectul “Fix mobile usability issues found on …” pentru toate siteurile din Webmaster Tools care nu sunt prietenoase cu telefoanele. Pentru dezvoltatori, Google pune la dispozitie o sectiune “cu de toate” pentru a fi usor sa-ti faci siteul prietenos. Am scanat mai multe siteuri cu PageSpeed insights si principalele probleme se refera la uzabilitate.test_mPare foarte simplu pentru cine nu stie dezvoltare. Probabil unii proprietari de siteuri o sa creada ca rezolvarea acelei probleme obligatorii este o banalitate. In realitate, un site care se confrunta cu problema dimensionarii continutului la dimensiunea grafica are nevoie de actualizari radicale pentru a fi mobile friendly.

Continue reading

Mit sau realitate in SEO: HTTPS-ul si site-ul Mobile-Friendly

In august 2014 Google a anuntat ca https-ul va fi un factor in ranking. Motivul ar fi protectia utilizatorilor. Tot pentru protectia utilizatorilor a trecut si Google acum ceva timp pe https si astfel au disparut toate cuvintele din traficul organic din Analytics. In cazul Google sa zicem ca-i problema reala, in fond, e problema lor ce masuri de securitate isi iau. Pentru restul siteurilor insa, https-ul trebuie sa fie o decizie calculata si nu una pentru ca “asa zice google”.

Chiar daca nu ofer servicii SEO, incerc sa fiu la curent cu cele mai importante schimbari si unde pot sa fac si teste. Pe la jumatatea lunii august am cerut unui client sa treaca pe https tot siteul. Pana atunci doar procesul de cumparare era pe https. Chiar eram curios sa vad ce efect are. Dupa vreo cateva luni nu s-a simtit nimic si nici cele cateva cuvinte urmarite nu s-au miscat in SERP. Asa ca am ramas cu impresia ca a fost doar o gluma.

Continue reading