Ce sanse ai sa cumperi produse alimentare online

Observ de cateva zile o nemultumire generala in randul consumatorilor de internet in ceea ce priveste capacitatea de livrare a produselor alimentare direct la domiciliu. Termenul grocery e cel mai potrivit pentru a defini aceast tip de produse, dar nu suna bine in romana. Pentru cei din industrie exista in principal doua categorii: fresh si dry.

Cele din fresh au nevoie de un tratament special, atat la depozitare/manipulare, cat si la transport, unde sunt necesare masini frigorifice. Aici intra legume, fructe, peste, carne etc.

In categoria de dry pot intra toate produsele alimentare care nu cer o anumita temperatura sau anumite masuri de transport/ambalare. Ca si produse ar putea fi vorba de malai, ulei, orez, paste etc. Toate de aici pot fi livrate ca orice alt produs.

Ce capacitate de livrare alimente avem in Bucuresti?

Zona de grocery e acoperita in Bucuresti si zonele apropiate de Bringo & Carrefour Supermarket (Carrefour), Glovo (Kaufland), Mega Image (separat de eMag si prin Supermarket eMag), Cora Drive (Cora), Auchan. Mai erau unii care cumparau de prin magazine pe modelul Bringo, dar nerelevanti in context de volume.

Ce capacitati logistice au nu se stie, cel putin din presa nu am reusit sa gasesc ceva relevant si recent. Andrei Radu i-a luat un video-interviu lui Iulian Stanciu (CEO eMag) pe subiectul eMag si ce se intampla in aceasta perioada in curtea lor. Principalele numere au fost scoase de cei de la GPEC in acest articol.

Pe scurt din interviul video si completari din ZF.ro. Supermarketul eMag, pana la momentul cresterii de comenzi, aveau 20 de oameni in depozit si o capacitate de livrare de 50-100 de comenzi/zi. Dupa au suplimentat cu inca 20 si acum pot livra in jur de 300 comenzi/zi. Asa printre randuri se intelege ca atat poate depozitul, mai ales ca se lucreaza 24h.

Faza 2 a detaliat-o Iulian Stanciu in video, toata zona de dry se muta in depozitul eMag si se mai adauga 60 de oameni si 20 de masini. Asta face ca aceasta noua linie sa livreze 1000 comenzi/zi, dar nimic extra pe fresh.

Luand acel 300 de la eMag si extrapoland la ceilalti si asumand ca functioneaza similar ca model de businss, as zice ca intreaga piata de grocery online din Bucuresti este in acest moment pe la 4000 – 5000 comenzi/zi. La acestea se vor adauga cele 1000 de dry de la eMag in urmatoarele zile.

Sunt foarte importante resursele umane aici si depozitele de livrare. Iar noi in acest punct nu avem vreo baza pentru a face asta. Cu cele 3-4 depozite cu capacitati de cateva sute de comenzi pe zi nu se poate face Online Grocery Delivery si sa mai fie si profitabil.

Care-i nevoia consumatorilor?

Pentru a sti cam ce lume sta in casa avem nevoie de numarul de gospodarii si/sau locuinte pe care Bucuresti & Ilfov le are. Despre asta ofera Institutul de Satistica ceva date, chiar daca sunt pe 2018 ne ajuta sa ne facem o idee.

Din cele mai recente date am putea spune ca numarul de locuinte ar fi pe la 1 milion in mediul urban, deci putem considera asta ca numar total de potentiali cumparatori. Ma raportez la numarul de locuinte pentru ca este vorba de produse alimentare si nevoia e pe intreaga familie (sau locuinta).

Penetrarea internetului in aceste gospodarii stim din alt studiu ca este pe la 85%, iar dintre ei cel putin jumatate cred ca folosisera internetul pentru cumparaturi si in trecut, acum, si mai multi fortati de izolare. In concluzie, baza de clienti potentiali e pe la 600.000. La cel putin 3 comenzi pe luna per locuinta ne ducem in 1.8M comenzi/luna.

Si uite asa ajungem la ce-i important. Ce sanse ai sa gasesti un slot de comanda? Se pot livra 150.000 de comenzi pe luna dintr-un potential de 1.8 milioane de comenzi. Chiar si redusa baza de locuinte la jumatate si tot nu s-ar putea face asta pentru toti cei interesati. Nu avem oameni, nu avem depozite si nici nu e profitabil sa faci asa ad-hoc.

Later update: Dupa ce am publicat articolul am vazut si capacitatea de livrare anuntata de Bringo, adica 6000 de comenzi/zi national. Cu 60-70% in Bucuresti estimarea mea initiala ramane in picioare.

foto ┬ęOcado

Romania 2020: Penetrarea internetului, ecommerce in scadere si penetrarea Facebook

Pe finalul anului trecut am facut cateva analize pentru unul dintre clienti si cu ocazia aceasta am actualizat si datele noastre de referinta despre audienta sau consum de internet.

Exista cel putin doua autoritati nationale care realizeaza studii si analize ceva mai complexe si cu esantioane generoase, nu ca majoritatea studiilor fluturate prin online care se bazeaza pe prieteni si prietenii lor. Unul e Institutul de Statistica (INSSE) si celalalt cel de Prognoza. Ar mai fi ceva comisii, dar sa ramanem la astea doua.

Consumatorul roman de internet in 2019

INSSE are un studiu anual despre utilizatorul roman de internet pe care-l realizeaza pe un esantion consistent. Pe 2019 analiza a fost pe baza chestionarii unul numar de 10.188 locuinte. Comunicatul de presa al INS e aici, la studiu nu am reusit sa ajung prin site, ci prin presupunere plecand de la 2018. Acest TIC 2019 il gasesti aici.

75.7%, penetrarea internetului

Penetrarea internetului a crescut cu 3.3 puncte procentuale si a ajuns la 75.7% la nivel national, iar vreo 86.2% ar fi cea pentru mediul urban. pe scurt, vine ruralul din urma.

Peste 80% consuma retele sociale

Ce fac romanii pe internet? Pai in principiu se relaxeaza si cauta info medicale si apoi discuta in social media.

Comertul electronic in scadere

In ceea ce priveste comertul online in studiu sunt cateva detalii de baza. Pe scurt, in 2018 au fost 43.5%, iar in 2019 au fost 42.4% care au folosit internetul pentru a cumpara bunuri sau servicii.

Discutia e mai ampla aici, dar nu trebuie confundata marimea pietii sau volumele din ea cu acest numar. Aici e doar despre numarul efectiv de persoane care au cumparat cel putin o data in ultimele 3 luni, ca asa e analiza studiului.

Cum vad eu acest numar? A venit din urma mediul rural ca acele 3 puncte procentuale la total inseamna mult si astfel s-a marit audienta de referinta. Cand a venit vorba de comert, acesti noi consumatori au avut alte interese.

Sunt mai multe aspecte in studiu, te invit sa le analizezi si sa tragi propriile concluzii ­čÖé

Facebook Ads in Romania

Facebook afiseaza pentru Romania o audienta de 10M conturi. Asta asa la volum nu spune mare lucru. Din asta noi in urma cu vreo 2 ani am facut o analiza ceva mai in detaliu pe national si separat pe orasele resedinta de judet. Am mai pus capturi cu ce am facut, acum doar am actualizat cu datele din acest moment.

Luate judetele pe bucati si alegand 18+ ca varsta am ajuns la urmatorul date:

  • Facebook sustine ca are intre 9.5 si 10M utilizatori 18+
  • INS zice ca am fi 18M locuitori 18+ in Romania

Pe scurt, 55% dintre cei din tara sunt si pe Facebook. Nu prea se leaga asta de datele de mai sus, dar e asa ca discutam de numere absolute vs studiu. Si evident, nu suntem 18 milioane in tara.

National am arata asa:

Pe resedinte de judet, situatia este ceva mai interesanta si mai aproape de datele studiului si situatia posibila din teren. Asa la rece, 94% din locuitorii din resedintele de judet sunt pe Facebook.

Pentru cine e nou in digital marketing ar fi de mentionat urmatorul aspect. Aceste audiente sunt construite si cu cei de prin jur care au legatura cu orasul. Un fel de zona metropolitana pentru resedintele de judet. De asta si procente peste % in cateva dintre orase.

Ce stim despre audienta Google?

Pai despre Google nu prea multe. Acolo ideea de audienta sau reach e ceva mai complicata si intr-o vreme erau estimate device-uri, dupa parca nu a mai fost nimic sau erau date afisarile din retea.

Vad ca acum ar fi ceva numit Reach, dar e duplicat la greu si pentru Bucuresti sunt vreo 8M si toata tara ar fi pe la 24M… sau pe acolo. Deci, nu avem date relevante din perspectiva audientei.

Google e despre trends, cautari efective etc. Ar fi utila si audienta pe ideea de reach, dar atat se poate acum.

Concluzia?

Nu am vreo una clara. Faptul ca a crescut penetrarea nu e cine stie ce, e firesc si va mai creste. UK/Germania sunt pe la 82% national, noi inca mai avem unde creste.

Faptul ca 10M sunt pe Facebook, iar nu ma suprinde. Ma suprinde ca ne miscam greu in folosirea internetului in scopuri practice. Socializarea e buna si nu prea.

115 milioane de euro bugetele Google Ads dintr-un an, concluzie din studiul solicitat de Google

In Romania sunt multe mistere si mituri, iar cand vine vorba de statistica si studii discutiile pot ajunge usor in derizoriu. Uneori insa aflam si lucruri interesante. Studiul solicitat de Google firmei de consultanta Public First a adus si cateva date interesante despre bugetele din Google Ads.

Chiar daca scopul studiului a fost masurarea impactului, datele de aici se pot folosi pentru a face o estimare a bugetului de media pe care Google Ads il incaseaza din Romania. Daca tinem cont de impact, zic sa tinem cont si de bugetul investit de companiile din Romania.

Cifra de mai jos (4.3 miliarde lei) este cea estimata ca impact ecnomic. Not bad, ce sa zic! Mai sunt si alte numere interesante si cel mai important este cel preluat de multe publicatii. Pentru un 1 leu cheltuit in Google Ads, un business are incasari de 8 lei.

In Romania nu s-au aruncat la calcule pe incasarile din Google Ads, in studiul pentru Germania concluzia e trecuta in clar pe studiu:

In total, we estimate that Google earns around ÔéČ3.6 billion in revenues from Google Ads in Germany. However,  our estimates suggest that  Google Ads is driving ÔéČ 28.5 bn in total in economic activity in Germany.

Regula de 1 investit aduce 8 in incasari e una care se foloseste si pe studiul de Germania. Initial intelesesem ca e 1 euro investit aduce 2 in incasari. Un studiu din 2009 chiar asta si spune, doar ca Google nu s-a multumit cu acest raport si au facut ei un update. Cum au ajuns la acest 8, e detaliat si argumentat aici.

Cum de altfel si scrie mai pe ocolite, acest calcul de X8 este si cel folosit la impactul economic. Pe multiplul acesta in Germania se estimeaza care-i bugetul. La noi lipseste doar concluzia in clar pe care am calculat-o eu.

540 milione de lei (115 milioane euro)

bugetul investit de companiile din Romania in Google Ads.

Bingo! Avem o estimare de buget cu care pleaca Google Ads din Romania. Stiu, am exagerat putin cu cei 115M euro, dar ca orice estimare nu merita sa te incurci in maruntis si am rotunjit sa sune bine.

Mai departe, mai avem in studiu ceva interesant. Se estimeaza ca 1.9 miliarde lei sunt pentru cei care au incasat banii facand export. Deci maxim 55% sunt pentru piata din Romania.

297 milioane de lei (63 milioane euro)

ce incaseaza Google de la companiile care investesc pentru piata din Romania

Si uite asa mergand pe firul apei am ajuns la ce ne doare mai tare. Cat % din tot bugetul de media ajunge in Google. Pentru asta avem 2 numere

Primul e de la agentia de publicitate Initiative care face niste estimari de ceva ani. Pe 2018 au zis ca in Online au fost vreo 99 milioane de euro.

Cei de la PwC, un nume cu greutate in consultanta & audit (adica un BIG4), au si ei un PwC Global. Entertainment & Media Outlook. De acolo reiese ca cifra pe 2019 pe media digitala din Romania este putin sub 110 milioane de euro.

Fiecare cu e stimarea si metoda lui, cert e spun cam acelasi lucru. Romania are in bugetele investite in media o valoare putin peste 100 milioane de euro.

Folosind datele in contextul bugetelor de media, am putea spune ca cei de la Google incaseaza cel putin 60% din tot bugetul de media din Romania. Cu asta trebuia sa iasa presa din Romania, ca asta ii priveste in mod direct.

Din cei 40% ramasi ajunge ceva de 2 cifre la Facebook, iar diferenta la media digitala din Ro. Dar stai, ca mai sunt si agentiile care intermediaza bugetul cu un fee modic.

Distributia vizitelor pe ore ale zilei in iunie 2010 la 4 magazine on-line

Dorim sa realizam un mic studiu, te rugam sa ne ajuti. Detalii in finalul articolului.

Dupa postul precedent in care comparam traficul din iunie 2009 cu cel din 2010, Krumel s-a oferit sa-mi furnizeze cateva serii de date. Cum o comparare cu ce publicasem eu nu a fost posibila datorita profilelor diferite ale siteurilor, a aparut ideea de a compara 4 magazine online.

Despre datele comparate

Magazine online din trei piete: Auto, IT&C, Hobby.

Traficul nu este unul influentat semnificativ de sezon, iar luna iunie este una aproape ca celelalte din an.

Vizitele sunt exprimate in procente si sunt o medie a orei respective. Continue reading