Mathaus.ro incapabili sa livreze o comanda si ce e de invatat din asta

Mi se pare fascinant sa vad cat loc mai este pe piata de ecommerce din Ro si cum colosii din offline se impedica in lucruri banale cand ajung in online. O situatie simpla care evidentiaza lipsa unor proceduri este cea intalnita la Mathaus, unde nici dupa doua comenzi nu am reusit sa primesc produsele.

Daca numele nu iti spune nimic, Mathaus cred ca se doreste a fi divizia de vanzare catre clientii finali (B2C) a retailerului de bricolaj, Arabesque. Despre acesta din urma am citit multe pareri bune si e un jucator apreciat in zona de B2B. Pe online pare a fi doar sub Mathaus si nu are vreo legatura cu offlineul, nici macar aceea de pickup de comanda din reteaua lor.

Continue reading

Bun simt in ecommerce: Ambalajul!

Anul trecut am comandat din diverse magazine cel putin de 80 de ori, doar in contul emag vad 48 de comenzi diferite, unele cu produse din marketplace de la 2-3 furnizori. Orientativ cred ca au fost cel putin 30 de magazine diferite.

Nu sunt multe, dar relevante sa realizez ca impachetarea si personalizarea intra la capitolul diverse pentru majoritatea. Am primit produse ambalate in tot felul de cutii dubioase, pe cateva produse le-am deteriorat incercand sa le desfac. Bine, vina mea!

Astazi imi amintesc de acest aspect cand primesc de la un magazin cu ceva pretentii produsul de mai jos.

Ce experienta am eu clientul daca dupa ce rup cu greu hartia de pe cutie gasesc o cutie de la un alt produs, iar pe ea scrie mare DEFECTA. Si cum nu era destula banda adeziva, au mai tras si aici un rand.

Serios, cat de scump e sa ai cutii noi de carton in care sa livrezi? 50 de bani cutia? O banda adeziva personalizata cat o fi? Dragi posesori de magazine, lasati economiile unde nu e cazul si creati o experienta!

Romania 2020: Penetrarea internetului, ecommerce in scadere si penetrarea Facebook

Pe finalul anului trecut am facut cateva analize pentru unul dintre clienti si cu ocazia aceasta am actualizat si datele noastre de referinta despre audienta sau consum de internet.

Exista cel putin doua autoritati nationale care realizeaza studii si analize ceva mai complexe si cu esantioane generoase, nu ca majoritatea studiilor fluturate prin online care se bazeaza pe prieteni si prietenii lor. Unul e Institutul de Statistica (INSSE) si celalalt cel de Prognoza. Ar mai fi ceva comisii, dar sa ramanem la astea doua.

Consumatorul roman de internet in 2019

INSSE are un studiu anual despre utilizatorul roman de internet pe care-l realizeaza pe un esantion consistent. Pe 2019 analiza a fost pe baza chestionarii unul numar de 10.188 locuinte. Comunicatul de presa al INS e aici, la studiu nu am reusit sa ajung prin site, ci prin presupunere plecand de la 2018. Acest TIC 2019 il gasesti aici.

75.7%, penetrarea internetului

Penetrarea internetului a crescut cu 3.3 puncte procentuale si a ajuns la 75.7% la nivel national, iar vreo 86.2% ar fi cea pentru mediul urban. pe scurt, vine ruralul din urma.

Peste 80% consuma retele sociale

Ce fac romanii pe internet? Pai in principiu se relaxeaza si cauta info medicale si apoi discuta in social media.

Comertul electronic in scadere

In ceea ce priveste comertul online in studiu sunt cateva detalii de baza. Pe scurt, in 2018 au fost 43.5%, iar in 2019 au fost 42.4% care au folosit internetul pentru a cumpara bunuri sau servicii.

Discutia e mai ampla aici, dar nu trebuie confundata marimea pietii sau volumele din ea cu acest numar. Aici e doar despre numarul efectiv de persoane care au cumparat cel putin o data in ultimele 3 luni, ca asa e analiza studiului.

Cum vad eu acest numar? A venit din urma mediul rural ca acele 3 puncte procentuale la total inseamna mult si astfel s-a marit audienta de referinta. Cand a venit vorba de comert, acesti noi consumatori au avut alte interese.

Sunt mai multe aspecte in studiu, te invit sa le analizezi si sa tragi propriile concluzii ­čÖé

Facebook Ads in Romania

Facebook afiseaza pentru Romania o audienta de 10M conturi. Asta asa la volum nu spune mare lucru. Din asta noi in urma cu vreo 2 ani am facut o analiza ceva mai in detaliu pe national si separat pe orasele resedinta de judet. Am mai pus capturi cu ce am facut, acum doar am actualizat cu datele din acest moment.

Luate judetele pe bucati si alegand 18+ ca varsta am ajuns la urmatorul date:

  • Facebook sustine ca are intre 9.5 si 10M utilizatori 18+
  • INS zice ca am fi 18M locuitori 18+ in Romania

Pe scurt, 55% dintre cei din tara sunt si pe Facebook. Nu prea se leaga asta de datele de mai sus, dar e asa ca discutam de numere absolute vs studiu. Si evident, nu suntem 18 milioane in tara.

National am arata asa:

Pe resedinte de judet, situatia este ceva mai interesanta si mai aproape de datele studiului si situatia posibila din teren. Asa la rece, 94% din locuitorii din resedintele de judet sunt pe Facebook.

Pentru cine e nou in digital marketing ar fi de mentionat urmatorul aspect. Aceste audiente sunt construite si cu cei de prin jur care au legatura cu orasul. Un fel de zona metropolitana pentru resedintele de judet. De asta si procente peste % in cateva dintre orase.

Ce stim despre audienta Google?

Pai despre Google nu prea multe. Acolo ideea de audienta sau reach e ceva mai complicata si intr-o vreme erau estimate device-uri, dupa parca nu a mai fost nimic sau erau date afisarile din retea.

Vad ca acum ar fi ceva numit Reach, dar e duplicat la greu si pentru Bucuresti sunt vreo 8M si toata tara ar fi pe la 24M… sau pe acolo. Deci, nu avem date relevante din perspectiva audientei.

Google e despre trends, cautari efective etc. Ar fi utila si audienta pe ideea de reach, dar atat se poate acum.

Concluzia?

Nu am vreo una clara. Faptul ca a crescut penetrarea nu e cine stie ce, e firesc si va mai creste. UK/Germania sunt pe la 82% national, noi inca mai avem unde creste.

Faptul ca 10M sunt pe Facebook, iar nu ma suprinde. Ma suprinde ca ne miscam greu in folosirea internetului in scopuri practice. Socializarea e buna si nu prea.

Ce urmeaza dupa plata transportului? Un eMag Prime!

In weekend am plasat o comanda pe eMag. Am fost surprins ca are cost de livrare, desi cu ceva zile in urma pe acelasi produs nu imi aparusera cost. Selectez sa o livreze in showroom si la fel aparea cost. Ma grabeam si am zis ca o fi vreun test al lor, 15 lei nu era mare lucru.

O zi mai tarziu vad zarva mare si nemultumire ca vai trebuie platit 15 lei pentru ce nu trece de 1500lei. Bonus, nici in easyBox nu mai e gratuit la aceste comenzi sub prag.

Epoca transportului gratuit a intrat in moarte clinica

Pe scurt, treaba cu transportul gratuit s-a cam terminat cu aceasta miscare a eMag si de asta se va bucura intreaga industrie de ecommerce. Probabil in cativa ani nu va mai exista la nimeni ideea de transport gratuit si abia atunci am putea spune ca s-a maturizat piata.

Evident, pana la asta e nevoie sa moara plata ramburs. Dar tot eMag a facut ceva in acest sens si a introdus libertatea de a cumpara cu plata ramburs si a plati pentru aceasta nostalgie. In 3-5 ani se vor educa destui ca e sigur sa platesti cu cardul si va apune minunata plata la livrare.

Revenind la transport. Asa cum am vazut punctat la Andrei Radu si mai multi sustinem asta, transportul gratuit nu e vreun diferentiator. Ajunsesera sa-l aiba toti incat nici nu mai avea vreo valoare si mai genera si costuri. E un element de care te folosesti ca new business, dar pe termen lung nu e in avantajul tau ca magazin online.

Ce urmeaza? Abonamentele!

Platforma de promovare a produselor de la vendori in marketplace este deja in functiune in eMag. Nu e foarte smart si promoveaza produse nerelevante, dar e un inceput. Mai departe va urma ce exista in magazinele mari din pietele mature. Abonamentele pentru livrarea gratuita cu diverse optiuni. Cum are Asos serviciul Premier sau Amazon un serviciu (Prime) care are printre altele si avantaje la livrare.

Evident, abonamente in eMag si celelalte din grup (ex. Fashion Days). Prea curand nu cred ca vom avea de la alti jucatori un astfel de serviciu. eMag a introdus zilele astea garantia livrarii NextDay pentru Bucuresti. Abonamentele cu avantaje la transport (gratis, in 2 ore, next/same day etc.) sunt cele care vor urma in perioada urmatoare.

Ce sper eu…

…este urmatorul aspect. Sper ca industria de ecommerce nu va celebra aceasta crestere a pragului din eMag oferind ei transport gratuit pentru o perioada tot mai lunga si la praguri mici. Ar fi cea mai idioata decizie. Nu cred ca vor mai fi multe ocazii in care eMag va incerca sa traga tot ecommerceul dupa el.

Acum e sansa ca bugetul de marketing sa fie eliberat de costul “transportului gratuit”. Banii acestia se pot duce in ce conteaza in 2020, Business Intelligence (BI) si decizii smart, asta ca sa nu se ajunga la ce spuneam in 2016.

sursa foto