Ecommerce 2014 in .ro: Evaziune si Combinatii

In .ro nu ai cum sa te plictisesti, constant specialistii si antreprenorii de carton fac cate ceva care trag piata in jos. Sunt cel putin 14-15 ani de cand se poate vorbi de industrie de online in Romania si in continuare parem la inceput. Ca industria este in urma cu cativa ani nu e o noutate, dar pe zi ce trece este tot mai slaba. In timp ce .com-ul cauta solutii de imbunatatire a experientei de cumparare in .ro totul se rezuma la combinatii si reduceri de pret.

Twerk-Fail

Evaziune si “combinatii”

Discutam acum cateva luni cu un client despre magazinele de fashion din Ro cu care concureaza. Imi dadea exemplu doi concurenti care au produse din magazinele din State care nu livreaza in Romania. Eu ii spuneam ca-i ilegal ce fac ca aduc produsele in tara fara a plati taxe vamale. Adaosul e consistent, dar si asa nu e profitabil sa le aduca din state legal. Pe langa asta pe unele branduri poti avea si probleme cu revanzarea ca se agita reprezentanta din Ro ca ei nu mai vand cat trebuie.

Continue reading

Moartea presei din Romania nu vine de la Google

Ma amuz de fiecare parere aparent pertinenta cu referire la AdWords si implicit AdSense. Mai nou si despre Web Analytics se pare ca mai toti stiu ei cum se interpreteaza metricele.  Un jurnalist bun in ce face uneori (jurnalism sportiv) s-a gandit sa-si dea cu parerea despre influenta Google in presa. Nu am sa dau un link la articol ca nu e relevant, pastrez doar ideea de baza.

Iei 40.000 de euro pe lună din publicitatea online, ceea ce se întîmplă unui număr mic de redacții. În schimb, din google încasezi 10.000 pe lună. Simbolic calculînd, pentru fiecare patru euro pierduți din publicitatea de agenții primești o compensație de un euro adus de google. Este exemplul unor publicații de talie mare.

Logica e buna si probabil adevarata in cazul multor publicatii. Pentru cine nu stie, banii de la Google vin la Presa (Publisheri) prin serviciul AdSense pentru continut. Banii nu vin oricum de la Google, ci “livrati” de noi consultantii AdWords. Noi alegem sa rulam pe reteaua Google (Presa & restu siteurilor) o parte din buget. Scriam prin 2010 de ce nu se castiga din AdSense in Romania. De atunci au crescut costurile de cateva ori in medie, insa pentru unele domenii e fix la fel.

Continue reading

Sunt adevarate studiile de piata in Romania?

Daedalus Millward Brown a efectuat un studiu despre traiul de viata din Europa. Ma uit la rezultatele lui si ma intreb daca ei verifica ce obtin sau studiile sunt facute de PR, fara colectare. Nu sunt specialist in statistica, dar pot sa interpretez si sa corelez rezultatele. Este usor sa-ti dai seama cand ce ai obtinut nu e logic. In astfel de situatii ori abandonezi topicul, ori refaci chestionarul incat sa aiba sens si sa poti exclude anomaliile. In felul acesta nu te mai contrazici de la un grafic la altul.

smash your face

De companie am tot inceput sa aud de cand publica studii despre online.  Cand vine vorba de online, inteleg ca nici Daedalus Millward Brown si nici Gfk nu au vreo treaba cu piata din Romania. Cu mici exceptii, toate rezultatele obtinute de ei au fost amuzante. Cred ca marea problema o constituie esantionul. Pe online cel putin, ambele companii aveau esantioane foarte mici ca sa fie relevante. Cand intrebi 100 oameni la telefon o tona de intrebari, nu te astepta sa obtii chiar situatia reala.

Continue reading

Increderea in serviciile de email marketing din Romania

288979

In 2009 lucram pentru o companie B2B si urma sa implementez o campanie de email marketing. Prin natura businessului, baza de date era doar cu top managementul companiilor din portofoliu.  Nu discutam de businessuri de bloc, avand in vedere serviciile oferite, erau doar companii cu rulaj mare cele care au apelat la ei. Am purtat multe discutii pe accesul la baza de date si cum trimitem emailurile. Aveau nevoie de confidentialitate maxima dintr-un singur motiv. Pana sa ajunga sa lucreze cu noi (agentia in care lucram) au fost la o agentie din top 3 la vremea aia. Dupa ce au plecat de la ei, agentia a inceput sa lucreze cu principalul concurent. Nu a durat mult si au  folosit baza de date a fostului client pentru a da emailuri la concurentul devenit noul client. La cum e piata din .ro, nu e exclus ca asa i-au si convins sa lucreze cu ei la cat de amatori erau pe online.

Continue reading