Sa vinzi sau nu prin eMag Marketplace?

Una dintre intrebarile frecvente pe care le-am primit anul acesta a fost despre prezenta in Marketplace-ul eMag. Unii isi facusera si cateva calcule despre ce ar insemna sa fie acolo. Mai ales ca procentul perceput de eMag nu e unul mic. La final toti au ajuns la concluzia ca nu merita, dar voiau si o parere din partea mea.

Pe scurt, in cazul lor am zis “Nu!” si cred ca este valabil pentru majoritatea business-urilor cu un magazin online de minim 3 ani si un brand cat de cat conturat. Evident ca 3 ani nu e destul sa inveti multe, dar e un timp optim sa poti intelege ce inseamna ecommerce si ce cost operational are un astfel de business.

Un business pe shop propriu in cateva idei

Un cost operational e format din cateva zeci de componente. Pe linkul acesta o sa gasesti un fel de definitie si diferite aspecte generale. Multe probabil le monitorizezi si acum fara a le considera un asa zis cost operational.

O parte dintre ele le ai la oricare dintre variante (shop propriu/marketplace), insa pe unele le ai intr-un procent mare doar daca vinzi tu direct prin propria platforma. Se spune ca un produs isi pierde 10% din valoare imediat ce a fost cumparat. De ce? Acesta e “costul minim” adaugat de marketing. Probabil cel mai propular dintre costuri.

Si cand zic marketing ma refer in primul rand la bugetul de promovare. Iar acest procent e mai mult asa de frumusete, ca pentru unii e suficient 10% doar dupa ce brandul devine ceva mai cunoscut. Iar cunoscut probabil devine cu alti 10%… timp de cativa ani. Mai pe romaneste, tintesti 1 milion euro cifra de afaceri in primul an cu propriul shop… pai atunci pregateste 200k euro pentru marketing & awareness.

Mai departe vine platforma magazinului si toata infrastructura IT aferenta functionarii. Stiu, sunt destule platforme care au preturi de cateva sute de euro pe an. Un cost corect pentru o platforma “cu de toate” probabil se va situa intre 5% si 10% din cifra de afaceri vizata. Mai mult in primii ani, mai putin in urmatorii. Si din nou in cifre, pentru milionul acela de euro mai pregatesti si 100k euro pentru ceea ce se va numi “IT”.

Showroom-ul e un alt element pe care romanii il apreciaza la un magazin online. La ce procente de comenzi cu plata ramburs avem, e si firesc sa doreasca multi sa vina personal sa atinga produsele. Un astfel de spatiu cere in primul rand stoc blocat, ca doar nu-i chemi sa se uite la poze pe laptop. Chiria pentru majoritatea e cel mai mic cost dintre cele aferente showroom-ului, stocul fiind cel care da batai de cap. Chiar si minimal gandit, operationalul unui showroom va mai adauga cateva zeci de mii de euro anual.

Pentru stocul necesar unui magazin fizic discutiile sunt complexe, dar nu te gandi ca milionul de euro pe an se va face cu cateva mii de euro blocati in stoc. Asta e oricum valabil pentru orice are legatura cu vanzarea online.

Eu sustin sus si tare ca vremea vanzarilor fara stoc a apus. E ok lipsa stocului pentru multe dintre produse, dar core business-ul se va sustine cu un stoc propriu. Acele produse care iti fac milionul de euro cam trebuie sa le ai cu livrare “next day”. Daca nu sunt la tine sunt cel mai probabil la altul in stocul propriu si gata de pus la curier in aceeasi zi.

Un business de marketplace

Nu am idee ce procente percep toate marketplace-urile din RO, dar cele de la eMag sunt de gasit prin diferite discutii din online. Daca scoatem din calcul domeniile cu marja mica (de ex. IT) se vehiculeaza comisioane in intervalul 15-35%. Cum ar veni, atat e partea eMag-ului sa te folosesti de universul lor.

Ce inseamna universul eMag? Pai in primul rand o platforma IT pe care nu o are nimeni altcineva in RO, reteaua logistica si o masa mare de potentiali clienti care cred in eMag. Cum nu e un articol de lauda la adresa lor, daca vrei sa stii toate motivele ii poti cauta. Sigur au o prezentare cu numere care sa-ti ia ochii cat sa vezi comisionul de 35% ca fiind unul corect.

Pentru a vinde prin marketplace nu ai nevoie de showroom, nu e musai sa investesti in marketing si partea IT e subtire. Personalul e redus si orientat in special pe partea logistica/suport. Pentru componentele astea mari eMag vrea in primul rand acel comision.

Ideea de vanzare in marketplace probabil e noua pentru multi din RO si pare calea sigura spre o masa noua de clienti. Realitatea e cam alta si chiar daca eMag e tinerel pe zona asta, va tinde sa cloneze ceea ce face Amazon. Deja o face, dar la o scara mai mica. Depozitul ala mareeee nu va fi suficient sa asigure livrarea multora din marketplace, dar e un inceput. Cred ca amazonienii abia asteapta sa creasca eMag mare in CEE sa se apuce de vandut cursuri cum aduci produse din China in depozitele eMag si le vinzi in UE.

Pe cont propriu, in marketplace sau ambele?

Un shop propriu implica multe costuri, multa bataie de cap… dar si un profit pe masura. Vanzarea online nu mai e chiar asa de banala ca acum 10 ani, implica multe cunostinte si trebuie sa simti bine furnizorii de servicii pe care-i alegi sa-ti fie parteneri.

Momentan consumul in RO este intr-o continua crestere si aparent multe merg din inertie, dar realitate e undeva pe la mijloc. Crestere anuala de 15% poate fi ok pentru unii, dar e prea mica daca principalii concurenti au avut cifre in crestere cu 50%.

Un business de marketplace poate fi pornit mult mai simplu. Din ce am analizat sunt multi in eMag care au inteles ce inseamna un astfel de business. In primul rand o gama redusa de produse si lipsa unei prezente online consistente pe nume propriu. Daca vrei sa testezi o idee cu cateva mii de euro, intr-un marketplace e mai simplu.

Nu cred ca poti fi in ambele barci pe termen lung. Oricat de riscant ar fi sa ai dependenta de un marketplace, e un model de business simplu care vine cu riscul aferent. Daca ai muncit niste ani sa faci un nume din magazinul tau online, nu are sens sa vinzi de maine in eMag si sa imparti profitul cu ei.

Unora poate le permite marja sa faca si asta, insa focusul ar trebui sa fie spre propriul business si cum poate acesta sa concureze cu vendorii din marketplace-uri. Nu vad nicio logica in a fi in marketplace si a te mai murdari putin pe degete si cu marketing, awareness, magazin online etc. Daca acum profitul curat e peste 50%, atunci cred ca vei avea de unde da si marketplace-ului si castiga si tu mai bine… sau cel putin sa testezi asta.

Va veni vremea cand eMag va avea sistem propriu de promovare a produselor in propria platforma. Zic sa tii banii pentru atunci daca tot construiesti ceva in eMag. Si nu este o gluma, in cazul Amazon se estimeaza o incasare de 8.8% din bugetul de digital media din USA… adica vreo 11 miliarde de dolari. E doar o chestiune de timp pana va avea si eMag asta si deja prevad cum multi se vor apuca de plans.

Nota:

Cifrele si procentele de mai sus sunt cu scop exemplificativ, nu se potrivesc pentru toate businessurile si recomand o analiza pe mai multe directii pentru a se ajunge la valorile corecte. Abordarea articolului e una generalista, nu discut aici despre nise sau produse la comanda sau alte tipuri de business-uri care ofera mai mult servicii decat produse in sine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *