Sa vinzi sau nu prin eMag Marketplace?

Una dintre intrebarile frecvente pe care le-am primit anul acesta a fost despre prezenta in Marketplace-ul eMag. Unii isi facusera si cateva calcule despre ce ar insemna sa fie acolo. Mai ales ca procentul perceput de eMag nu e unul mic. La final toti au ajuns la concluzia ca nu merita, dar voiau si o parere din partea mea.

Pe scurt, in cazul lor am zis “Nu!” si cred ca este valabil pentru majoritatea business-urilor cu un magazin online de minim 3 ani si un brand cat de cat conturat. Evident ca 3 ani nu e destul sa inveti multe, dar e un timp optim sa poti intelege ce inseamna ecommerce si ce cost operational are un astfel de business.

Un business pe shop propriu in cateva idei

Un cost operational e format din cateva zeci de componente. Pe linkul acesta o sa gasesti un fel de definitie si diferite aspecte generale. Multe probabil le monitorizezi si acum fara a le considera un asa zis cost operational.

O parte dintre ele le ai la oricare dintre variante (shop propriu/marketplace), insa pe unele le ai intr-un procent mare doar daca vinzi tu direct prin propria platforma. Se spune ca un produs isi pierde 10% din valoare imediat ce a fost cumparat. De ce? Acesta e “costul minim” adaugat de marketing. Probabil cel mai propular dintre costuri.

Si cand zic marketing ma refer in primul rand la bugetul de promovare. Iar acest procent e mai mult asa de frumusete, ca pentru unii e suficient 10% doar dupa ce brandul devine ceva mai cunoscut. Iar cunoscut probabil devine cu alti 10%… timp de cativa ani. Mai pe romaneste, tintesti 1 milion euro cifra de afaceri in primul an cu propriul shop… pai atunci pregateste 200k euro pentru marketing & awareness.

Mai departe vine platforma magazinului si toata infrastructura IT aferenta functionarii. Stiu, sunt destule platforme care au preturi de cateva sute de euro pe an. Un cost corect pentru o platforma “cu de toate” probabil se va situa intre 5% si 10% din cifra de afaceri vizata. Mai mult in primii ani, mai putin in urmatorii. Si din nou in cifre, pentru milionul acela de euro mai pregatesti si 100k euro pentru ceea ce se va numi “IT”.

Showroom-ul e un alt element pe care romanii il apreciaza la un magazin online. La ce procente de comenzi cu plata ramburs avem, e si firesc sa doreasca multi sa vina personal sa atinga produsele. Un astfel de spatiu cere in primul rand stoc blocat, ca doar nu-i chemi sa se uite la poze pe laptop. Chiria pentru majoritatea e cel mai mic cost dintre cele aferente showroom-ului, stocul fiind cel care da batai de cap. Chiar si minimal gandit, operationalul unui showroom va mai adauga cateva zeci de mii de euro anual.

Pentru stocul necesar unui magazin fizic discutiile sunt complexe, dar nu te gandi ca milionul de euro pe an se va face cu cateva mii de euro blocati in stoc. Asta e oricum valabil pentru orice are legatura cu vanzarea online.

Eu sustin sus si tare ca vremea vanzarilor fara stoc a apus. E ok lipsa stocului pentru multe dintre produse, dar core business-ul se va sustine cu un stoc propriu. Acele produse care iti fac milionul de euro cam trebuie sa le ai cu livrare “next day”. Daca nu sunt la tine sunt cel mai probabil la altul in stocul propriu si gata de pus la curier in aceeasi zi.

Un business de marketplace

Nu am idee ce procente percep toate marketplace-urile din RO, dar cele de la eMag sunt de gasit prin diferite discutii din online. Daca scoatem din calcul domeniile cu marja mica (de ex. IT) se vehiculeaza comisioane in intervalul 15-35%. Cum ar veni, atat e partea eMag-ului sa te folosesti de universul lor.

Ce inseamna universul eMag? Pai in primul rand o platforma IT pe care nu o are nimeni altcineva in RO, reteaua logistica si o masa mare de potentiali clienti care cred in eMag. Cum nu e un articol de lauda la adresa lor, daca vrei sa stii toate motivele ii poti cauta. Sigur au o prezentare cu numere care sa-ti ia ochii cat sa vezi comisionul de 35% ca fiind unul corect.

Pentru a vinde prin marketplace nu ai nevoie de showroom, nu e musai sa investesti in marketing si partea IT e subtire. Personalul e redus si orientat in special pe partea logistica/suport. Pentru componentele astea mari eMag vrea in primul rand acel comision.

Ideea de vanzare in marketplace probabil e noua pentru multi din RO si pare calea sigura spre o masa noua de clienti. Realitatea e cam alta si chiar daca eMag e tinerel pe zona asta, va tinde sa cloneze ceea ce face Amazon. Deja o face, dar la o scara mai mica. Depozitul ala mareeee nu va fi suficient sa asigure livrarea multora din marketplace, dar e un inceput. Cred ca amazonienii abia asteapta sa creasca eMag mare in CEE sa se apuce de vandut cursuri cum aduci produse din China in depozitele eMag si le vinzi in UE.

Pe cont propriu, in marketplace sau ambele?

Un shop propriu implica multe costuri, multa bataie de cap… dar si un profit pe masura. Vanzarea online nu mai e chiar asa de banala ca acum 10 ani, implica multe cunostinte si trebuie sa simti bine furnizorii de servicii pe care-i alegi sa-ti fie parteneri.

Momentan consumul in RO este intr-o continua crestere si aparent multe merg din inertie, dar realitate e undeva pe la mijloc. Crestere anuala de 15% poate fi ok pentru unii, dar e prea mica daca principalii concurenti au avut cifre in crestere cu 50%.

Un business de marketplace poate fi pornit mult mai simplu. Din ce am analizat sunt multi in eMag care au inteles ce inseamna un astfel de business. In primul rand o gama redusa de produse si lipsa unei prezente online consistente pe nume propriu. Daca vrei sa testezi o idee cu cateva mii de euro, intr-un marketplace e mai simplu.

Nu cred ca poti fi in ambele barci pe termen lung. Oricat de riscant ar fi sa ai dependenta de un marketplace, e un model de business simplu care vine cu riscul aferent. Daca ai muncit niste ani sa faci un nume din magazinul tau online, nu are sens sa vinzi de maine in eMag si sa imparti profitul cu ei.

Unora poate le permite marja sa faca si asta, insa focusul ar trebui sa fie spre propriul business si cum poate acesta sa concureze cu vendorii din marketplace-uri. Nu vad nicio logica in a fi in marketplace si a te mai murdari putin pe degete si cu marketing, awareness, magazin online etc. Daca acum profitul curat e peste 50%, atunci cred ca vei avea de unde da si marketplace-ului si castiga si tu mai bine… sau cel putin sa testezi asta.

Va veni vremea cand eMag va avea sistem propriu de promovare a produselor in propria platforma. Zic sa tii banii pentru atunci daca tot construiesti ceva in eMag. Si nu este o gluma, in cazul Amazon se estimeaza o incasare de 8.8% din bugetul de digital media din USA… adica vreo 11 miliarde de dolari. E doar o chestiune de timp pana va avea si eMag asta si deja prevad cum multi se vor apuca de plans.

Nota:

Cifrele si procentele de mai sus sunt cu scop exemplificativ, nu se potrivesc pentru toate businessurile si recomand o analiza pe mai multe directii pentru a se ajunge la valorile corecte. Abordarea articolului e una generalista, nu discut aici despre nise sau produse la comanda sau alte tipuri de business-uri care ofera mai mult servicii decat produse in sine.

11 Comments Sa vinzi sau nu prin eMag Marketplace?

  1. Mihai Sosa

    Salut Bogdan!

    Eu am alta parere decat a ta. Ar trebui sa fii pe eMag daca asta iti creste profitul net*.

    Gandeste-te daca ar veni la tine un client care face 200,000 de euro pe luna din surse non-eMag si 50,000 din eMag Marketplace. Marketplace-ul ii aduce, sa zicem, 5,000 de euro pe luna profit net.

    I-ai recomanda sa renunte la acei 5,000 de euro pe luna, sau 60,000 de euro pe an, poate 300,000 de euro la un valuation de 5x a profitului net pe an in caz de exit?

    eMag iti aduce un client. Nu i se cuvine ceva? Nu imparti profitul deja cu Google, cu Facebook, cu firma de SEO?

    Mihai

    * Daca marja eMag e mare cresti pretul pana esti multumit cu cat iti ramane, am clienti care exact asta fac. Clientii finali astfel platesc in plus pentru beneficiile de a comanda de pe eMag – nimic rau in asta.

  2. Bogdan Pantoc

    Salut Mihai,

    Nu mi se pare ca ai o alta parere decat a mea. E doar o alta versiune a situatiei si prezentata din alt unghi. Emag isi merita fiecare leu pentru ceea ce ofera, asta spun si eu si tu.

    In teorie suna foarte frumoas scenariul cu banii si crescutul pretului artifical cat sa acoperi comisionul. Mai departe insa e nevoie de o analiza mai serioasa sa vezi cat de real e acel 5k/luna si daca chiar esti ok cu el.

    Marketplace-ul poate fi privit ca o sursa de trafic care genereaza vanzari, poate chiar apropiat de logica de afiliere. Tine insa si de perspectiva pe termen lung si ce sanse de fidelizare/recurenta ai. Ca prin mkplace fidelizarea se face la mkplace, nu la business. Ideea de exit si business mare crescut fortat e cu totul alta discutie. Cine ar cumpara asa ceva ar sti sa faca o analiza serioasa si multiplicatorul nu merge chiar asa de simplu.

  3. Liviu

    Salut.
    In legatura cu vnzarea pe eMag Marketplace citeam pe un alt blog ca, exista bineinteles si dezavantaje. Ca si un dezavantaj era aratat in acest blog si urmatoarea posibilitate ce o redau in citat”pentru segmente cu vânzări ridicate crește riscul pierderii furnizorilor în favoarea unor competitori mai puternici”. Pot sa spun prin speculatie ca eu ca seller eMag Marketplace trec printr-un asemenea moment.
    Dupa cum bine stim cei de la eMAG au statistici cu produsele ce se vand foarte, foarte bine. Eu unul am un asemenea produs, adica am o nisa cu o categorie de produs dar mai multe modele. De curan am fost contactat prin email la o colaborare tip Amazon, adica eu sa import, sa le dau marfa in depozitul eMag si sa o vand ei. Nu am accesat la aceasta metoda deoarece pentru mine prezenta numai dezavantaje, si este de inteles.
    La cca. 5 saptamani de la aceasta invitatie de colaborare facuta de la un departamenul achizitii eMag Marketplace ma trezesc cu un telefon prin care isi anuntau prezenta la sediul firmei mele in control a unei echipe de la o institutie financiara a statului ce au legatura si cu importurile.
    Echipa respectiva compusa din doua persoane chiar foarte amabile nu am ce sa le reprosez, mi-au lasat o invitatie sa le pregatesc actele firmei dar si actele pentru ultimile X importuri. Nu am ce sa comentez este drepul lor sa ma verifice dar in respectiva invitatie era un punt in care arata sa le pregatesc urmatoarele si redau: “contractele comerciale incheiate cu exportatori produselor respective, precum si corespondenta comerciala purtata cu acesta in vederea incheierii si derularii contractului, oferte de pret ale producatorului marfii “. De la acest punct m-a facut sa ma gandesc ca de fapt nu este un control cu scopul de a verifica o … banuiala asupra importurilor ci cu scopul de a culege anumite informatii comerciale, contracte, parteneri pentru si in avantajul altei parti ceea ce m-a dus cu gandul la un demers din partea celor de la Marketplace.
    Daca banuiala, suspiciunea mea este adevarata ma astept ca in curand produsele mele sa apara si in portofoliul celor de la eMAG si de aici problemele mele de vanzari. Sper sa ma insel asupra acestei banuieli altfel … episodul VA CONTINUA!

  4. Alex Moldenerg

    Cata marsavie, dar nu ma surpinde cu nimic Emag.
    Experienta noastra ca dstribuitori de materiale electrice si scule cu Emag: Am avut magazin, vanzarile erau cand ok cand slabe, dar Piguleala zilnica, miile de ajustari la feicare import si la fiecare colet retur sau Statusurile de comanda..ohh my god.
    De asemenea nimeni nu te ajtua tehnic, am pus aceeasi intrebare de cate 3 ori si imi inchid automat Sujectul. Nu poti rezista la atata clickaiala total redundanta. Practic nu am incerdere nici in financiarul lor, care nu are coerenta in conturi si desfasuratoare, a ugersit contant, nici in faptu lca imi operau fara consimtamant status la taxe retur, taxe si alte lucrui pe care eu le salvan si le gaseam modificate.
    Ai stoc 2 bucati iar ei confirma comenzi de 10,15. SI au recunoscut asta, ca asa e sistemul , chiar daca prodsele alea nu se mia produc.
    O adevarata nebunie, cautati sa vedeti cum schimba regulile incat ne taxau la comenzi luate pe stoc eronat lumea, si sa iti ia 35% la comenzi trimise intentionat asa…

  5. Sebastian

    platesc 25% + tva repet + tva trebuie sa fac niste preturi absurd de mari comparativ cu alte magazine care vand aceleasi ceasuri. Daca vand un ceas si clientul il trimite inapoi emag isi tine comisionul de 25% + tva chiar daca tu practic nu ti-ai vandut produsul. Daca fac reclama pe facebook macar imi vand produsele si imi promovez in acelasi timp brandul meu, comparti va rog comisioanele amazon cu cele ale emag, eu consider ca trebuie sa se ia niste masuri mi se pare ca tot ce se intampla la emag inclusiv comisionul pe care trebuie sa il platesti daca clientul returneaza produsul este ceva incorect din punct de vedere legal.

  6. Daniela Czimbalmos

    Buna ziua,

    Ca vanzator care abia a semnat un contract cu EMAG, va spun ca experienta de mai putin de 2 luni cu ei este absolut naucitoare.

    Comisioanele sunt foarte mari , intr-adevar intre 15-35 % si se percep inclusiv din pretul transportului.
    Cand am intrebat de ce se intampla asa mi s-a explicat ca, in trecut seller-ii de pe Emag micsorau pretul produselor si mareau pretul transportului astfel incat sa plateasca un comision mai mic catre Emag. De aceea s-a luat decizia de a se percepe comision din toata suma (valoare marfa+ transport) plus TVA la sfarsit, evident.
    Telefonic, chiar am fost incurajata sa pun un pret la transport mai mare daca vreau ……

    Comisionul ti se poate percepe inclusiv la comenzile care au fost refuzate de clienti sau care ti-au fost returnate in termenul legal prevazut pt vanzarile online.
    Chiar acum am scris un mesaj celor de le Emag aratandu-le ca in cazul a 2 comenzi stornate din acelasi motiv (clientii pur si simplu nu au ridicat comanda), s-a procedat diferit: pentru una mi s-a perceput comision, pentru cealalta – nu.
    Deocamdata astept raspunsul lor.

    Documentele financiare necesare in contabilitate sunt un fel de Abracadabra: am comenzi din luna octombrie comisionate atat in luna octombrie cat si in luna noiembrie. Cand am cerut explicatii, rapunsul a fost ceva ce pur si simplu nu poate fi inteles (cel putin de catre mine).
    Inca nu stiu daca nu le platesc de doua ori comision pentru doua comenzi. Chestiunea inca se dezbate la nivel contabil.

    Vouchere-le pe care le ofera clientilor: un client a decis sa-si foloseasca un astfel de voucher pentru a cumpara ceva de la mine. La indicatiile Suportului Tehnic de acolo i-am emis factura respectiva cu suma redusa si cu discount-ul corespunzator voucher-ului.
    Supriza mea a venit la sfarsitul lunii cand am gasit in cont o factura de la Emag pentru voucher-ul respectiv.
    Inca astept lamuriri de la ei si verdictul de la contabilitate apropos de eficienta acestei aventuri.

  7. Sorinel22

    Super blog. Mulțumesc de articol. Vedeți și alte țepe via emag gen https://edukiwi.ro/emag/materialegratuite/. Am participat la o promovare ale băieților ăștia smeker. Când ne-au lovit cu taxa de subscricpion de 977 euro pt toate secretele lor, și au spus ca au vândut 100 de pachete de astea anul trecut, m-am lămurit cum fac ei bani😁. Am scris concluzia pe chat, și m-au scos instant din curs și ban. mulți visează Nirvana, dar e foarte greu sa ajungi la un business de vânzări de 200keuro anual din care sa scoți și 30% profit net. Exact asa e și pe bursa, 1% câștiga enorm, restul pierd.

  8. Dan

    Cei de la Edukiwi/Seller Club vând acum cursul cu 3000€. Am rămas mască. Și cică asta ar fi o ofertă, că în mod normal cursul costă 6000€.

  9. Ana-Maria

    Recenziile astea au venit mănușă, mai ales pentru băieții de la edukiwi pentru ca tocmai m-am înscris la un webinar de a lor. Chiar eram curioasa dacă a început cineva în urma colaborării cu ei????‍♀️????‍♀️????‍♀️și cum merge treaba cu marketplace-ul de la emag

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *