Încerc să stau departe de zona de SEO, dar pare că mă urmărește pe partea de analiză și strategie. Situația din acest articol derivă din ce scriam anterior cum o optimizare slabă îți afectează PPC-ul. Real, nu e doar asta, o optimizare eronată îți afectează și sănătatea businessului.
Și uite așa ajungem la “băieții deștepți” din SEO. Nu, nu e vorba de acei specialiști care îți vor optimiza siteul în mod sănătos. Băieții acestea se comportă ca și cei din energie, iau cu un leu și vând cu 10, dar dintr-un alt unghi. Din 5 proiecte evaluate de la 3 agenții am reușit performanța să opresc toate colaborările. Și nu mă opresc aici 😀
Ceva de reținut din aceste evaluări…
Planul
Lipsa unui plan și a unei coerențe e principala problemă, că dacă e să discutăm de strategie am terminat repede. Unii amestecă strategia cu tacticile sau planul și nici nu fac diferența între acestea și acțiunile punctuale. Ca să fiu răutăcios, chiar cu cerința unui plan clar de ce se face am început evaluările.
Îmi pare rău pentru unii că i-am chinuit, dar am sperat până în ultima clipă că nu trebuie să renunțăm la colaborare. Acum serios vorbind și eu am fost chinuit că a trebuit să citesc 5 paragrafe de acțiuni și asta să fie numită strategie.
Link building
Noua fiță în zona asta e native content. Ideea e bună, dar la acest tip de content nu intră articole marcate ca advertoriale sau comunicate de presă. Când la evaluare apare că 50-70% sunt clar marcate ca advertoriale/comunicate de presă sigur nu câștigă nimeni din asta. Adică da, câștigă agenția că doar nu face voluntariat.
Nu zic acum că nu ajută linkurile, dar comunicate de presă poate da oricine. Nu e nevoie de o agenție de SEO să facă asta.
Compuneri și schițe
Eu le numesc compuneri de clasele 1-8, alții numesc asta content în blog care poate atrage clienți. Uneori se și întâmplă asta, dar de cele mai multe ori nu se convertește nimic. Într-o situație din 5 blogul a livrat ceva conversii, dar în rest a fost ca mai jos. În loc de optimizare și identificarea problemelor s-a livrat content în blog. Rezultatul… de așteptat.
SEO prezentat ca fiind tot traficul organic
Cea mai enervantă situație pentru mine e să fiu luat de prost sau clientul pe care-l asist să primească rapoarte false, implicit să fie luat de prost. Bine, ele nu sunt false, doar prezentate eronat și se insistă că acelea sunt rezultatele din SEO. Să vorbești despre traficul organic din Google Analytics și să spui că tot ce e acolo e din campania de SEO e departe de normalitate.
Aroganța maximă apare atunci când la tot traficul organic se adaugă revenue și se compară cu bugetele și revenue-ul din PPC. Adică… wtf?! Unde e puterea brandului în toate astea? Unde sunt grupele de cuvinte pe care se face optimizare? Unde e impactul adus de link building și tot așa.
Cine sunt acești “băieți deștepți”
Nu zic acum că toți sunt “băieți deștepți” și o ratează în acest stil și bifează tot ce am scris mai sus, dacă eu am evaluat 5 proiecte de la 3 agenții și toate au avut o abordare similară, mă gândesc că mai sunt și alții în piață. Numele lor nu e relevant, oricine are o colaborare pe SEO poate încerca să vadă cât de transparentă este relația.
Cele de mai sus se pot evalua de oricine cu acces în Google Analytics și cu un minim de cunoștințe de analiză. Nu e destul doar GA-ul, dar o idee îți poți face de acolo. Mai multe explorări trebuie să faci la nivel de Google Search Console sau alt instrument cu care poți monitoriza de exemplu pozițiile unor cuvinte.
În loc de concluzie am o situație amuzantă din evaluările acestea. Unul dintre proiecte era în faza de migrare de platforma. Agenția SEO avea misiunea să asigure migrarea și să evalueze că e totul ok. Dintr-o greșeală ajunge la ei un link de test a platformei noi, nu versiunea beta. Băieți harnici din fire, fac audit de migrare pe platforma de test. O secundă nu s-au gândit că ce e acolo nu e nici pe departe un viitor site.
Sursa foto: happygamer.com