Businessul nu are nevoie de retargetare si optimizare, are nevoie de tine!

bc

La omul sarac nici boii nu trag! E o zicala romaneasca ce caracterizeaza foarte bine atitudinea generala a multor businessuri, mai ales a celor de 0-3/4 ani. Iar de pe urma acestei atitudini, profita cel mai mult instrumentele care ofera satisfactia ca faci ceva, dar asa e cand esti mic, nu se intampla lucrurile ca in studiile cu minim XX% crestere, la fiecare tratament.

Varianta rapida si simpla

Trece anul si business creste din inertie ca e normal sa fie asa… dar parca ai vrea mai mult. Ai inceput cu retargetarea, pentru inceput cu un sistem. Dar stai, concurentul X are un sistem pe care tu nu-l ai, ti-l pui si pe acela ca asta sigur va face diferenta. Am gasit un shop care avea codurile de la 6 astfel de sisteme. Cel putin 3 m-au urmarit vreo cateva zile de la vizita. Erau toate la fel de nerelevante, dar designul la bannere era bun!

Deja incepi sa te bucuri, platforma de retargetare incepe sa aiba rezultate. Abia ce a trecut luna si a generat 5% din vanzari, e sub estimarea de 15%… dar e prima luna! Trece si a doua, trece si a treia. Uite ca au avut dreptate! Au ajuns la 15%, bai ce baieti buni! In a 6-a luna te prinzi ca ceva nu e in regula. Retargetare a ajuns la 20% din total conversii, dar businessul pare ca este uniform si are o crestere firava, aproape organica.

Si incepi sa cauti un raspuns. Cei de la platform iti raspund vag si iti recomanda sa ma astepti, sigur businessul tau avea probleme inainte si noroc cu ei si trebuie sa incepi sa ti-l optimizezi. Pare ca publicul nu te mai place, ai nevoie de personalizare si testing. Ca ceva s-a intamplat de nu mai vinzi, nu stiu ce dar vei afla la urmatorul medic.

Si ajungi la alte aplicatii. Clar ceva nu este optimizat de nu merge. Si incepi cu inregistrarea de vizite, dar te opresti ca nu ai timp de uitat la vizite plictisitoare. Sigur exista o solutie mai rapida! Si te apuci de A/B testing. Wow, acestea au obtinut +15% dupa ce au schimbat un titlu si au pus 3 buline! Si incepi si cu ei! Umpli siteul de sigle ca asta-i problema, nu era trusted inainte!

Trece timpul si desi consumi timp cu tot felul de aplicatii si idei, businessul nu are o traiectorie de crestere care sa te multumeasca. Si atunci, ce-i de facut?

Varianta: Atunci cand iti pasa de business

Un business nu sta intr-un soft, ca daca ar fi asa de simplu ar merge totul de la sine si doar ai sta si numara comenzile. Economia romaneasca e una de consum de multi ani, nu o spun eu, ci o spun analistii economici sau cifrele de la INS. Acest consum nu este unul doar de offline, aici intra si partea online. Avand un consum accelerat, businessurile au tendinta de crestere organica. Doar sa iti faci minim lucrurile si vei ajunge la o cifra de afaceri decenta. De la un punct insa nu mai merge.

Nu cred ca mai este domeniu fara o concurenta dezvoltata. Ceea ce face cresterea dificila dupa un anumit punct. La unii punctul e pe la 250-300.000euro. Pe imbracaminte am vazut unele afaceri care au cam ramas blocate la 1.5-2 milioane. Mai departe cresterea este data doar de puterea de dezvoltare a businessului, iar asta nu este doar in softuri care fac diverse lucruri prin site.

Cateva intrebari cu care ar trebui sa incepi daca nu esti multumit de crestere:

1. Cine sunt eu, de fapt?

Cred ca e cea mai grea intrebare pentru un shop. Multi au impresia ca vand pantofi, costume, laptopuri, naturiste etc. In realitate esti un retailer ce ofera anumite servicii, doar producatorii ar putea sa spuna ca vand acele produse. Nu trebuie sa fii Zappos sa promovezi concepte marete sub numele de Delivering Happiness, poti face actiuni pas cu pas, in ritmul si bugetul tau. Important e sa ai un concept al tau, un set de promisiuni care sa se reflecte in ce faci. Nici nu trebuie sa-i dai un nume, defineste promisiunile si fa-le cat mai bine poti, Delivering Happiness e pentru cand treci de 50M.

2. Ce vand?

De vandut stii ce vinzi, dar stii cand si in ce cantitati? Managementul gamei este esential in primii ani. Pe unele produse poti sta pe stocul furnizorului si livra… cand se poate, dar ce faci daca concurenta ta are ceva similar cu livrare, maine? Livrarea intr-un timp optim este esentiala pentru un business. Daca trendul tuturor concurentilor e sa livreze greu, incerca sa fii mai bun ca ei. Si joaca cu optimizarea gamei e job full-time. Cam cum este la hipermarketuri joaca cu stocul pe produse fresh, o analiza bun si ai castigat cateva zeci sau sute de mii de euro.

3. Platforma este optima?

Daca nu se pierde timp cu softuri de optimizare si retargetare, se pierde cu platforma. Este important sa fie o platforma cu care sa te poti descurca, dar nu poti sa consumi toata energia pe asta si sa uiti de punctele 1 si 2 de mai sus. Un shop acum este aproape standardizat, ai cateva sectiuni importante si cateva functii de baza. Fa-le pe alea si mergi mai departe. Nu poti sa stai 2-3 ani si cauta cea mai buna platforma, in timp ce businessul e plin de buruieni. Stiu, multi vor sa aiba ceva ca in emag/amazon, dar uita ca in spatele lor sunt armate de programatori. Logistic nu te poti compara cu un business care vinde dimineata la cafea cat vinzi tu in 6 luni.

4. Campaniile de promovare sunt relevante?

Ai nevoie de remarketing sau dynamic ads, dar ce ofera AdWords si Facebook Ads iti este mai mult decat suficient pentru o perioada lunga. Fa-le pe alea corect si cand ai ajuns la maturitate poti sa te mai gandesti si la altele. Pe langa asta, alege un partener care sa te ajute sa intelegi ce iti ofera si ce obtii. O agentie iti da un fee mai mic si promite 20% crestere? Chiar ii crezi? Ieftin si bun nu exista! Cu atat mai putin in piata de servicii unde timp = oameni si, mai multi oameni = costuri mai mari sau un senior = 3-4 juniori. Oricate automatizari ar exista, analiza nu ajunge sa fie cu 80% mai rapida. Timpul de lucru este acelasi si la un senior si la un junior, calitatea este insa diferita si implicit preturile sunt altele.

5. Stiu ce se intampla cu businessul meu?

Mai important decat orice tool de optimizare este sa stii ce se intampla cu businessul. Nu o sa ai date si nici resurse sa te gandesti la data analytics, dar cel putin, pentru inceput, trebuie sa stii ca masori corect ceea ce obtii si ai bazele corecte pentru o colectare buna pe termen lung.  O sa vina si vremea cand vei folosi datele, dar pana acolo trebuie sa stii mai mult de numarul de vizitatori si comenzile pe care le fac.

Toate cele 5 intrebari de mai sus vor cere timp, enorm de mult timp. Atat de mult incat nu vei mai avea timp sa pierzi vremea cu aplicatii minune. Cand te-ai stabilizat cu ele, poti sa incepi sa te gandesti la teste sau alte platforme. Te mai plangi sau te apuci de lucru?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>