Cu cine fac Social Media astea de la BCR de sunt praf pe Facebook?

Mentiunile de inceput din articolul Ofer consultanta gratuita BCR-ului raman valabile si la acesta, iar daca acela a avut paragrafe considerate rautacioase, acesta nu poate fi deloc altfel.

Intr-un articol trecut aduceam in discutie  Social Marketing ROAD Map conturat de MarketingSherpa si-l dadeam ca model bun de urmat in dezvoltarea unei strategii pe Social Media. Au fost voci care au sustinut ca nu ai nevoie de obiective pe termen lung si poti profita de Facebook, de exemplu, doar pe moment. Abordarea asta nu e deloc noua, daca exista buget de marketing lunar, de ce sa se gandeasca ceva pe termen lung.

Pe on-line, BCR-ul e laudat de fiecare data cand vine vorba de companii deschise la mediul online. Ei sunt in top la bugete dedicate Social Media si tot ei dau dovada a nu prea le pasa de conversie.

Ce au facut si observatiile mele de “rautacios”

Scoala de Bani, lansata in 2009, a fost de departe cea mai interesanta campanie pe segmentul finante din ultima vreme. Desi nu prea poate intra in categoria brand utility, concursul in sine a mai deschis ochii unora despre ceea ce inseamna educatie financiara. Desi a avut o sustinere imensa pe internet, numarul participantilor a fost mic, din punctul meu de vedere. Pe campania din 2009 au fost aproape 18 000 de conturi, iar agentia a fost ca de obicei modesta, a vrut doar 10 000. La reluarea concursului, in 2010, cu foarte putina sustinere au mai aparut vreo 2000 de conturi.

Intr-o astfel de campanie abordarea ar trebui sa fie una clara si sa aiba in vedere si colectarea de leaduri. La urma urmei o banca traieste din clienti, nu din participanti la concursuri, din nou obiective pe termen lung. Nu am idee daca are cineva statistici cu privire la volumul de participanti dintr-un concurs, ce ajung mai apoi clienti, ar fi niste date foarte interesante.

Au revenit “in forta” cu un clip ce s-a dorit viral pentru serviciul de internet banking. Asa de misto a fost ideea incat BCR White Horse are in acest moment 1500 de vizualizari. Desi a avut cateva referinte de la bloggeri influenti, s-a prins publicul ca e un clip slab.

In vara au devenit curiosi si au adresat publicului o intrebare: Tu cu cine faci banging banking?”. Si asa au pornit un teasing de cateva zile, bannere + clipuri video pe Social Media. Cum la Scoala de Bani s-a avut impresia ca o parte din succes s-a datorat catorva bloggeri, acestea au fost si  actorii unor clipuri de teasing. Stefan Stroe atragea atentia asupra unor lucruri de bun simt, iar calculul lui legat de ROI-ul acestui teasing e unul logic. Unul dintre “actori” se scuza atunci ca articolele raman, iar filmuletele vor continua sa faca afisari. La scurt timp de la lansare aveau 15 000. Saptamana trecuta, aveau vreo 19 000, iar o crestere evidenta nu mai e de mai bine de 3 luni. Acum de exemplu episodul 1 la care faceau toti referire, a fost sters… genial! Nu pot decat sa fiu de acord cu Stefan si sa spun ca a fost o ratare totala.

Toamna a adus “cel mai mare concurs” desfasurat online. Dar ca sa fie de lucru tot anu 2011, acest mare concurs e defapt impartit in patru concursuri mai mici. “Stii banking si castigi“ a “dat de treaba” la toti “bloggerii influenti”  si unul cate unul “au iesit” din gura lui Mihai Calin (scos de la naftalina). Platforma de concurs e de departe cea mai penibila chestie folosita vreodata. Peste tot am gasit comentarii cu oameni care se plangeau de tot felul de probleme.

Eu, ca multi altii, astept de ceva vreme un email de confirmare. Regulamentul concursului a fost foarte stufos si conditiile care mai decare mai absurde. La acel top vizualizari se lua in calcul doar vizualizarea filmuletului cap coada, cu tot cu incarcarea siteului ce in acele momente era dezastuoasa, o vizualizare o facea un vizitator ce statea cel putin 1 minut. Nici inscrierea nu era una simpla, era musai sa dai “toate datele din buletin” si sa spui cum e treaba cu bankingul la tine. I-a mintit cineva ca asa se obtin lead-urile.

Mi se pare foarte ciudata lipsa de transparenta a intregului concurs. Nu vizualizari la vedere, nu puncte, nu concurenti. Totul e intr-o intreaga ceata in spatele minunatului Mihai Calin. La Scoala de Bani total a fost ceva mai transparent. Tot de adaugat e si faptul ca acum cativa ani niste oameni au inventat un buton de mute la siteurile care canta.

Integram si Facebook-ul? Dar sa stiti ca va costa asta….

In 2009 Romania inca nu era cuprinsa de febra Facebook-ului si nu prea se lua in calcul ca mediu de sustinere a unei campanii. Dom’ Diriginte de la Scoala de Bani are acum aproape 1500 de prieteni, are cont de persoana, nu pagina. In 2009 activitatea dirigului a fost foarte subtire si nu facea decat sa dea linkuri, prea putina interactiune. Dupa incheierea concursului a intrat in vacanta, iar pana in toamna lui 2010 nu prea a avut comunicare. In schimb, a avut grija sa dea like la orice pagina a fost nevoie, nu avea activitatea, dar like a dat la vreo 150 de pagini, vorba aia, “prietenul la nevoie se cunoaste”. Amuzant ca nu are dat like la nici o pagina BCR si nici link la Info catre ceva legat de BCR . Pe twitter a fost si mai slab, iar in 2010 nici nu a mai fost folosit.

Stii banking si castigi a folosit o pagina de Facebook pe care au momit vizitatorii din site cu carduri valorice. Pagina a trecut de 18 000 de like-uri intr-un timp foarte scurt. Ce nu imi este clar mie e urmatorul lucru: cum sa ai 18 000 de persoane ce au dat like momiti de concurs, dar la comentariile pe baza carora se acordau cardurile, sa nu ai mai mult de 100 de concurenti. Ceva nu are sens aici, mai ales ca in afara de premii pagina de Facebook nu oferea nimic suplimentar. Sa nu-mi zica cineva acum ca 18 000 de oameni au dat like de placere si fascinati de Mihai Calin. Pe moment vreau sa refuz sa ma gandesc ca o parte din like-uri au costat cateva sute de dolari.

Se incheie concursul, facem un dush si ne gandim cum cheltuim urmatorul buget

De contul dirigintelui am zis mai sus ca e lasat in paragina, iar pagina Stii banking nu e nici ea departe de aceeasi situatie. Ceva oficial nu a mai fost postat de o luna. Raspunsuri la intrebarile sau neclaritatile unora nu au fost oferite cam niciodata, de ce s-ar raspunde acum. Bonus, pagina mai are si spamuri si linkuri catre diverse chestii. Oare ultima vizita a “unui oficial” a fost atunci in ianuarie cand se laudau cu locul 3 in top campanii?

Si totusi, de ce face BCR Social Media

Au bagat bani in Facebook dar acum au aruncat la gunoi tot (sau aproape tot) sau BCR-ul o fi actionar Facebook si nu stie eu. Au investit sa adune mii de like-uri si punct, nimic mai mult. Lorand a scris acum ceva timp un articol care prezinta perfect situatia BCR-ului pe Facebook.

Orice concurs aduce pe termen scurt like-uri, iar ca totul sa mearga bine, pe termen lung ai nevoie de strategie sa convertesti cumva multimea. Articolul meu a pornit de la pagina oficiala a BCR-ului. Pagina la fel de intretinuta ca si restu de le mai au ei. Pagina are 335 de like-uri, cu siguranta majoritatea au dat like sa poata comunica cu banca. Doar unii au fost mai norocosi si au primit raspunsuri.

Alte observatii

Nu pot sa inchei fara sa remarc faptul ca au asociat un cuvant nou, banking, cu activitatile lor, dar nu-l sustin deloc pe google. Multi au spus ca exista un procent consistent de oameni care habar nu au ce inseamna acest banking. Unii, vor cauta cu siguranta pe google. Pentru ei BCR-ul trebuia sa iasa sus in rezultate, in schimb iese ING-ul mai sus… e bine si asa.

O alta chestie interesanta e faptul ca pe cautarea BCR apare foarte sus un rezultat deloc favorabil bancii. Cu siguranta nu s-a preocupat nimeni de asta, dovada ca articolul respectiv a adunat peste 100 de comentarii din 2008 pana in prezent, iar comentariile tot curg.

In loc de incheiere

Deci, Cu cine fac Social Media astea de la BCR?

8 Comments Cu cine fac Social Media astea de la BCR de sunt praf pe Facebook?

  1. ines

    Uau, felicitări pentru articol și pentru analiza amplă. Unele dintre ideile prezentate de tine chiar mi-au dat de gândit foarte mult și mi-am dat seama de câteva greșeli pe care le fac și eu în comunicarea online.

    Numai că eu îmi storc creierii să le repar. Prin urmare, dacă mai ai critici de acest gen, shoot! 🙂

  2. Adrian Basalic

    Ca sa fim fair, pana s-au apucat de “internet” astia de la BCR, am fost al doilea rezultat in Google dupa cautarea “BCR”. Apaream inainte de BCR Asigurari si alte saituri ale lor :). Am stat acolo vreun an jumate. Acum vad ca am mai coborat ceva ceva, deci se misca mai cu talent.

  3. Bogdan Pantoc

    Vai, deci a fost si mai rau :)) . Ca sa vezi cat interes la ei, oricum nu cred ca au fost vreodata preocupati de asta ca intr-un an cel putin putea sa de duca pe pagina doi. Au multe siteuri ce putea fi urcate, dar trebuia sa existe si vointa.

  4. Krumel

    “..stii adresa mea de mail sau numarul meu de telefon, puteai si tu sa dai un telefon inainte” – mesaj tipic de la comunicatori si organizatori de succes care nu agreeaza faptul ca pot gresi si ca pot fi criticati.

    Tura care vine, cand mai scrii un astfel de articol sa ma suni, da?

  5. Ducu

    Foarte buna analiza, cine are urechi ar trebui sa si le destupe in momentul asta. Tu le-ai oferit consultanta gratuita, eu daca as fi de la BCR te-as cauta ACUM :D.

  6. Iva

    Ar avea nevoie şi de SEO, dar probabil că le va mai lua ceva timp să-şi dea seama de asta. PPC văd că au pe internet banking.

  7. Radu

    Bun articol. Si cartea este interesanta. Voi incepe sa o citesc.
    Parerea mea este ca cei de la BCR am cam dat-o in bara cu toata campania asta de “cu cine faci banking?”. Mi se pare slaba idea. Hai ca realizarea.. sa zicem ca e ok.
    Si lucrez in publicitate, ca o paranteza.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *