“Afla cum un om obisnuit poate castiga peste 300 de euro pe zi, cu Google AdSense si cum poti face si tu acelasi lucru…”. Asa suna mesajul de convingere al unui site care promite ca te ajuta sa te imbogatesti cu AdSense. Daca nu ar fi adaugat si faptul ca aceasta suma se poate castiga din .ro, aproape ca as fi crezut.
Din prisma celui care vrea sa castige din AdSense
Am auzit de AdSense prin 2006, dar cum nu aveam nici un site in engleza, nu l-am putut testa. Primii “bani din AdSense” mi-au venit pe la inceputul anului 2008, cand de curiozitate am pus reclama pe un site ce avea vreo 500 unici/zi. Fiind o concurenta mai mica, castigurile erau mai mult decat imbucuratoare. Au fost castiguri ok aproximativ un an, pana cand au intrat si altii pe nișa respectiva. Acum de exemplu castigurile sunt cu 80% mai mici, iar traficul cam la fel. De curand am incercat si pe alte siteuri sa vad cum merg lucrurile, iar situatia e asemanatoare. Clickuri sunt vreo cateva, dar sunt platite foarte prost.
Revenind la acei 300 euro/zi ar fi de mentionat un aspect foarte important, mai exact, afisarile necesare pentru un asemenea profit. Cum rata de click este una destul de mica in majoritatea cazurilor (0.5 – 5%), pentru un castig mediu de peste 300 euro/zi, sunt necesare cateva milioane de afisari pe luna. In video demonstrativ al acelui site, apar peste 3,5 mil de afisari/luna. Nimic neobisnuit, dar aceste 3,5 mil de afisari sunt rezultatul unui site/grup de siteuri ce totalizeaza un numar de vizite impresionant. Sa zicem ca ajungi la un volum de 100 000 vizite/luna, dar ca acestea sa produca minim 300euro/zi ar insemna sa existe un cost per click de 0.20-0.30 euro. Cum aceasta suma e un procent (40-60% parca) din cat plateste in realitate cel care se promoveaza, costul per click e incredibil de mare pentru Romania. Oricare ar fi piata, pe reteaua de continut nu am auzit pe nimeni sa spuna ca plateste in medie peste 0.50 euro/click. Asa costuri abia le atingi pe search pe un domeniu foarte dezvoltat.
M-am legat de acel 300 euro/zi ca l-am vazut promovat intens in .ro, dar la fel de bine poate fi considerat si castig lunar. Oricum ar fi, cateva sute de euro din .ro nu sunt prea usor de obtinut doar cu AdSense.
Ce platesc eu in AdWords
Fiind focusat mai mult pe performanta si mai putin pe volum, am evitat sa fac campanii AdWords targetate pe reteaua de continut (AdSense). Teste de cateva zile am facut pe mai toate campaniile la care nu aveam o concluzie, dar rezultatele au fost cam de fiecare data aceleasi. Cu mici exceptii, vizitatorii din reteaua de continut aveau cateva caracteristici comune: bounce rate mare, timp mic in site, putine pagini vizualizate si altele pe aceeasi linie. Unde erau si cateva obiective setate, situatia era si mai clara.
Din anumite motive, vreo cateva luni a trebuit sa rulez o campanie si pe reteaua de continut. Dupa vreo 5-6 zile de teste pe intreaga retea, din peste 700 de siteuri pe care au fost afisari, am ales in prima faza vreo 100 ce pareau “performante”. Dupa vreo saptamana am ramas pe la vreo 40, iar cu acestea am rulat vreo 4 luni. Eu mi-am dat tot interesul ca siteurile sa-mi trimita vizitatori, efectiv am facut tot ce mi-a stat in putinta, insa ele chiar nu aveau ce sa-mi ofere. Situatia pe doua luni a stat in felul urmator:
Am ales doar “siteurile bune”, cele din coada clasamentului au putin peste 40 de vizite, dar surprinzator stau mai bine din punct de vedere al performantei ca unele din top.
De observat:
– Am licitat 0.20 € / click, nu neaparat fiindca vroiam sa cheltui multi bani
– AdWords-ul a ales sa ia in medie 0.05-0.10 €/click (mai jos detalii)
– Rata de click la majoritatea e de 0.5%
– CPM-ul e la valoarea la care ar trebui sa fie la mai toate siteurile din .ro
De ce se plateste putin, desi am ales sa dau mai mult?
Cu siguranta ca intrebarea celui care castiga din AdSense e de ce se plateste asa de prost. Raspunsul e simplu: atat considera AdWord-ul ca se merita platit, altfel spus, atata e valoarea siteului. Aceste considerente sunt mai complexe iar media unui click e influentata de multe lucruri. Un aspect important si clar e urmatorul: daca eu am ales maxim 0.20/click si altul a ales maxim 0.10/click, e clar ca mie nu-mi va lua 0.20/click si celuilalt 0.10/click. Stiu multi care pe reteaua de continut nu ofera mai mult de 0.10 € /click, iar daca au conturile in lei atunci e si mai putin.
Analizand screenul de mai sus se poate trage o singura concluzie, eu ce ofeream 0.20, concuram cu unii care foarte probabil nu ofereau mai mult de 0.10. Rezultatul a fost ca CPC-ul mediu sa fie sub 0.10. Cum din acesta mai ia si Google jumatate, la proprietarul siteului ajung cativa centi.
Nisa – bani multi pe termen scurt
In capul listei apare un site cu un CTR impresionant, o medie de 17%, cu unele zile in care trecea de 25%. Acesta si cele doua cu CTR-ul aproape de 3%, au avut o performanta apropiata de campania targetata pe search. Singurul lucru care le diferentiaza de restu este faptul ca sunt siteuri de nișă. Nu e usor de gasit o nișă ce sa-ti aduca venituri consistente in .ro, dar cu putina vointa se gasesc destule.
17.09% CTR pe content? Sunt curios ce ad ti-a adus repectivul CTR – chiar e iesit din comun, nu am mai vazut pana acum, si am avut si ad-uri facute special pentru unele site-uri.
Apropo de tema ta, raspunsul e simplu – din cauza ca nu este concurenta. La noi se fac mai multe proiecte de continut decat afaceri. Inventory-ul e cu mult mai mare decat cererea. Cand banii vor fi canalizati catre business-uri, atunci vom avea si venituri din adsense, pana atunci se multumeste lumea si cu 2c pe click.
@Vlad, pe nise nu e un CTR iesit din comun. Pe siteul meu cu care am “gustat” AdSense-ul in 2008, CTR-ul era peste 15%. Cat timp siteul e facut sa “ia clickuri” si de partea cealalta e cineva ce intelege ce trebuie sa afiseze, procentele sunt foarte bune.
Proiectele ies pe banda rulanta, dar in spatele lor nu sunt oameni dornici sa faca afaceri. Cu greu mai gasesti siteuri pe care adwords-ul sa aiba performanta. Spam si duplicate content e usor sa faci, iar astfel de practici sunt pe foarte multe dintre proiectele din .ro.
Eu unul ma reprofilez, la un cost mediu de 0.5 centi / click…
Mai bine pe .com in engleza.
Poate am inteles eu gresit, insa banii din AdWords nu au legatura cu cei din AdSense si nu prea poti sa compari cele 2 CPC-uri. AdWords are legatura doar cu reclamele din cautarile Google si au un cost. AdSense face bani doar din reteaua de display si imparte castigurile cu Publisherii. Corect ?
Cam incurcat ce ai scris, am sa incerc sa iti rezum in cateva fraze situatia. Pe reteaua de display (GDN sau Google NetWork) ajungi tot prin AdWords. Cum tot prin AdWords ajungi si pe Youtube/Gmail sau alte produse Google. AdWords-ul e singurul* sistem de la Google prin care noi care vrem sa facem reclama putem implementa campanii. Cei care au AdSense in site primesc doar un procent din CPC-ul platit de noi care facem campanii. Nici nu ai cum sa compari cele 2 CPC-uri din moment ce acela din AdSense e doar o parte din cel din AdWords.
* bine, exista si varianta de DoubleClick dar sa nu ne complicam in tooluri ca nu ne mai intelegem.