Managementul de campanii PPC a devenit o activitate complexa cu o implementare foarte simpla. Cateva luni de lucrat sa cunosti interfata si poti deja consuma bugete, dar abordarea de multe ori este superficiala si pe “smart mode”.
Fara un framework clar de management, si o supervizare a unui senior, nu e foarte greu sa treci de la Google si Facebook Ads… la pacanele cu banii de marketing ai clientilor. Bine, poate fi numit si acesta framework.. “framework-ul pacanele”.
Asocierea aceasta cu pacanelele am facut-o anul trecut in urma unui mini-audit pe un cont de Facebook Ads gestionat de o agentie cu mult awareness si povesti de succes. Nu e relevanta agentia, ca fenomenul in sine l-am vazut in mai multe conturi de ads, dar la o scara mai mica.
La Facebook Ads nu e cu lamai si alte fructe, e ceva mai simplu. Combinatii de N luate cate N, unde N e cat are chef expertul * sa roteasca. In situatia de la care a aparut asocierea cu pacanalele am vazut un overlap imens intre cele cateva zeci de campanii facute cu audiente similare. Rulat 2-3 zile si apoi oprit ce nu mergea, nici din learning nu se iesea si se opreau. Dragut… sindromul pacanele! Chiar si Facebook Ads tipa ca e prea mult si mentiona limitele maxime per cont.
In Google Ads situatiile vazute nu aratau foarte diferit ca si framework. Aici nu e chiar linie de lamai, e o idee mai complexa. Se face un cocktail de fructe cu DSA, care intra peste cautarile de brand, inevitabilul brand protect, Google Shooping fara numar si daca mai e timp, poate un pic de Google Search traditional, sa fie multe campanii la numarare.
In cazul Google Ads se mai adauga si ceva smart bidding sau orice mai e smart pe acolo, iar la final toate astea se transforma intr-o forma confuza de RLSA (remarketing pentru Google Search) si din nou un overlap, dar de data acesta intre tot ce are siteul ca audienta, cu ceea ce readuci prin Google Ads.
Cine pierde? Evident, clientul ale carui conturi de ads sunt mai nou “aparate de pacanele”. Din toata abordarea asta ad-hoc se genereaza si business, dar partea proasta e ca se pierd bani, mult prea multi bani din care nu ai ramas cu nimic ca business. Ca de invatat ceva nici nu poate fi vorba, testele au nevoie de plan clar de lucru, nu rulare de cateva zile.
Sistemele inteligente (ML/Ai) din spatele platformelor de ads sunt bune pana la un punct, inca mai e mult pana la a lasa ad-urile pe “smart” sa caute ele clientii. Real, sper sa nu ajungem acolo vreodata ca atunci totul va functiona ca o taxa de protectie, vrei clienti… ii cumperi de la Google/Facebook/TikTok/etc.
–
*Nu vreau sa jignesc pe nimeni, am vazut multe lucruri bine facute, multi specialisti PPC cu intentii bune si atentie, insa la fel de multi sunt si cei care aplica “framework-ul pacanele”.