Businessul de evenimente dedicate onlineului ajunge acusi sa fie mai mare decat piata in sine, iar relevanta e chiar ultimul lucru la care se gandeste un organizator. Au fost vreo cateva evenimente dedicate turismului online pana acum, iar agenda lor a fost una foarte amuzanta. Doar cateva prezentari pareau interesante din exterior si relevante, iar oamenii chiar aveau experienta, in rest, numai pe langa sau generalitati inutile.
O sa mai treaca multa vreme pana vor intelege tot mai multi “guralivi” ca mersul la evenimente trebuie sustinut cu experienta in prealabil pe domeniu si nu trebuie confundat cu mersul la bere. Nu ai cum merge si vorbi generalitati care au mers in auto la un eveniment de travel sau orice alte domenii. Chiar nu se potrivesc unele situatii de la un domeniu la altul, insa stii asta daca lucrezi in prealabil. Un caz concret de situatie in care iti dai seama de om nerelevant pentru eveniment, e cea de mai jos, e doar o situatie, ca asta se pot face cu multi dintre vorbitorii la evenimente pe domenii necunoscute.
Ce a fost in toamna aceasta la eTravel Conference
Ca mai toate evenimentele de la noi, nu e suficient ca sunt diluate si multe, unii le fac si de doua ori pe an. eTravel Conference a fost in primavara si a revenit si in toamna cu o buna parte din speakeri la fel. La un asemenea domeniu, un eveniment pe an e suficient, 2-3 zile full si ajunge. Daca piata vine de 2-3 ori pe an, de ce nu? In aprilie am decis sa-l ignor, aveam treburi mai importate. Intamplator ieri am dat peste o cronica a evenimentului si m-am minunat de cele citite, bonus am cautat si altele si am gasit acest articol.
Nu mai este lista de speakeri online, ca nu e voie cu istoric in .ro, dar imi amintesc ca prin ea erau multi la care puteai spune dinainte ca vor vorbi generalitati inutile pentru eTravel. Nu intereseaza pe nimeni ca o agentie a lansat o aplicatie online, cum nu intereseaza pe nimeni un produs pe care il oferi, dar care nu-l ai adaptat domeniului sau l-ai testat deja in prealabil.
Alin Burcea se pare ca s-a luat de blogosfera care tot vrea si ea sa plece pe undeva moca si se asteapta la favoruri fara livrare. “Scrisul vostru trebuie să ne ajute să vindem”, iar cine lucreaza in travel stie prea bine ce delicat e onlineul ca mediu de vanzare. Campaniile pe bloguri sunt gauri negre, chiar si mai marii blogosferei de travel nu livreaza tot timpul, dar cine nu se uita la cifre dupa campanii, pun botul la afisari si unici. Ca om care a vazut in ultimii ani destule cifre, sunt total de acord cu Alin. Daca nu vinzi din prima nu este ok, dupa e doar iluzie. Iar tu ca blogger cu prea putina relevanta ca nu ai fideli, ci in mare parte trafic din google, nu o sa-i aduci nici o crestere de brand lui Paralela45 sau Paravion care baga bani grei in publicitate si imagine.
Pentru participanti, cu siguranta multe erau noutati, pentru cine e in domeniu nu e chiar nimic wow in ce am vazut prezentat. Dar pana in aprilie nu mai e mult, lumea uita si se pot prezenta iar. Ma amuza ca unii din speakeri nu au primit intrebari, unul din ei e si cel din exempul de mai sus. Dragul meu, daca ajungi sa citesti articolul, citeste si discutia si afli raspunsul, iar daca chiar incepi sa faci campanii pe travel, o sa vezi cam cum e treaba cu domneiul si cat se vinde.
Ce inteleg altii prin evenimente de eTravel
Acum vreo doi am gasit la Avinash un eveniment dedicat turismului la care a fost speaker in Rimini, Italia. Dorinta de al asculta o aveam de mult, iar cand am vazut anul trecut ca vine in 2013 din nou, nu am stat pe ganduri si am decis sa merg la eveniment. Pentru el in primul rand, dar si pentru altii si tema evenimentului ca erau chiar o noutate pentru mine.
Evenimentul despre care vorbesc este Be-Wizard, iar prima editie a fost in 2008. La evenimentul din martie, pe langa speakerii internationali, au fost foarte multi speakeri locali de care nu am auzit, dar care m-au impresionat prin informatiile prezentate. Ce a fost important la eveniment, a fost adaptarea la tematica si piata. Chiar si speakerii internationali au venit cu prezentari in care exemplele erau din Italia. Totul a fost impecabil, chiar a fost interesant sa vad si sa aflu situatii dintr-o piata diferita si matura in comparatie cu Romania. Cred ca un singur speaker a fost din randul unui lant hotelier in rest numai specialisti care au experienta pe travel. Chiar si cel de la hotel a venit si a vorbit despre promovare, CRM-uri, experienta clientului si comunicarea online cu el.
Locatia e una aparent atipica, dar este o locatie normala pentru un eveniment de travel. E ca si cum ai face la noi la Constanta sau Mamaia asa ceva. Asa cum era de atipica ca pozitionare, la eveniment au fost peste 750 de persoane. Astea 750 erau in mare parte oameni din domeniul turismului, nu gura casca care merg din reflex la evenimente sau unde primesc invitatii gratis. Nu, nu compar tarile si ma astept sa fie ceva similar in Ro ca numar de oameni, oricum numarul e mai putin relevant ca ceea ce se livreaza la eveniment.
Pentru cine lucreaza in travel si vrea informatie premium, sa fie atent la Be Wizard, merita din plin investitia in deplasare si eveniment.
Bogdan, cred că ai uitat să îţi continui ideea legată de articolul ăla pe care l-ai descoperit printre multe altele. E de bine, e de rău? 🙂 în rest, am să îl las pe colegul care a fost la eveniment să comenteze. Sunteţi pe aceeaşi lungime de undă (asta dacă mai faci campanii pe zona de turism).
Bogdan, eu sunt unul dintre speakerii de la etravel care si-au propus sa nu vorbeasca despre online. Asta pentru ca stiu foarte bine piata de travel din Romania, pentru ca stiam ce public va fi la seminarul de online communication si pentru ca aceasta comunicare online nu e o chestie de sine statatoare. Eu am ales, asumat, sa vorbesc despre ceea ce trebuie sa consolidezi pentru a comunica online – pentru ca e atractiv, pentru ca o face toata lumea si pentru ca, eventual, publicul tau e si acolo. Am vorbit despre branding, despre planificare strategica, despre resursa umana ca si diferentiator etc, chestii fundamentale pentru un online eficient. Crede-ma, piata de travel din Romania (si nu vorbesc de cele cateva companii mari care pot investi in tehnologie si care au oameni dedicati) e foarte putin educata pe chestii esentiale, companiile intra in online pentru ca e atractiv, iar in final nu inteleg “de ce nu vand”. E nevoie ca unii ca mine sa le explice unde e posibil sa nu fi actionat corect, cu efect asupra rezultatelor din online. Nu e totul sa ai tehnologie, un om de online si o strategie de comunicare pe Facebook.
Opinia ta e foarte pertinenta din multe puncte de vedere, eu doar am simtit nevoia sa ma explic :-). Ca om de marketing si de comunicare mi-am asumat faptul ca nu voi vorbi prea mult despre online la un eveniment de online, din considerentele de mai sus.
@Petrus nu am uitat sa continui nimic, articolul nu e despre ce ati reletat voi de la eveniment. Cele doua articole m-au ajutat sa-mi fac o idee din interior, m-am bazat ca cei care au scris sunt oameni cu experienta si au transmis un minim de informatii cat sa nu trag concluzii eronate.
@Andrada, articolul meu nu se refera la unii sau la altii, ci la eveniment per total. Offlineul are si el partea lui intr-un eveniment de genu, iar un organizator bun cu experienta in domeniul in care face evenimentul, poate sa integreze totul perfect. La noi inca nu se fac evenimente cu o directie anume si toata lumea se alinieaza. Nu-ti impune nimeni subiectele la un eveniment international, dar nu esti primit fara sa fii relevant pentru directia stabilita.
Bogdan, o sa mai dureze foarte mult timp cand in cadrul unei conferinte de travel o sa se faca audit-uri de site , optimizari live de campanii de Adwords / Facebook , discutii despre pattern-uri de cautari , cuvinte long tail , pentru ca in industria asta am vazut ca nimeni nu vrea sa fie “criticat” (chiar daca este constructiv) . Mai intai este nevoie de oameni din companii care sa inteleaga fenomenul.
Nu cred ca putem compara mere cu pere 🙂
Italia are 60 milioane de locuitori si 13.000 agentii de turism – 750 participanti
Romania are 22 milioane de locuitori si 3.000 agentii de turism – 200 participanti la etravelconference din aprilie.
Dordea Petre, in finalul articolului asta spun si eu. Nici vorba de a compara mere cu pere. Articolul nu e despre numarul participantilor, e despre calitatea si relevanta evenimentelor.