Ca sa fie clar, Liviu e un nume generic. Asa am ales eu sa-l numesc pe omul care ia decizii sau poate influenta componenta de online a TinaR, F64 si altii. Acest Liviu nu e neaparat aceeasi persoana si orice asemanare cu persoanele din realitate e pur intamplatoare.
Draga Liviu,
Nu stiu daca esti la curent cu ce se mai intampla in spatiul mioritic, insa m-am gandit sa-ti fac un mic rezumat al catorva intamplari din ultima luna. Trebuie sa recunosc ca nu o fac in mod special pentru tine, ci mai mult pentru ca imi place fotografia si imi plac cei de la F64 si modul in care au evoluat (iar daca as fi fost femeie mi-ar fi placut si TinaR cu siguranta).
Nu stiu cat de mult web analytics stii tu, la urma urmei nu trebuie sa le stii pe toate, insa m-am gandit sa-ti prezint o situatie mai mult decat interesanta pe care am gasit-o la un tool pe care-l stii. Spun ca-l stii pentru ca sigur tu ai dat aprobarea sa fie pus codul de tracking in site.
Actul 1: Marea demascare
Acum aproape o luna, Cristian Filimon, care nu prea avea ocupatie, s-a apucat curajos sa analizeze agentia anului la Gpec 2012, iar rezultatul a fost unul pe masura. Seo Monitor, ca despre ei e vorba, pot lua cu succes premiul de spam agentia anului in Romania si Bulgaria, ca tot e o moda sa punem astea doua tari la pachet. Nu am sa intru in detalii ca mai mult decat ce-i acolo, pe moment, nu am ce sa-ti spun, dar daca ai nevoie imi fac timp si analizez.
Articolul a fost un succes, atat de mare incat unii concurenti SEO Monitor s-au gandit sa-l promoveze cateva zile prin AdWords si Facebook fara voia si acordul autorului. Bonus, articolul a fost unul de interes pentru oamenii de online din agentii, iar asta o spun din surse sigure. Cred ca tu, Liviule, erai ocupat cu Black Friday, de asta ai ratat articolul.
Reactia lor a fost mai mult decat penibila, mai intai un infografic prin care ne aratau noua muritorilor de rand din Romania cat de tari sunt ei si ce abordare complicata au, mai ales pe link building (linkurile din Japonia pe care le-ati primit si voi cica sunt bonus si nu au scris de ele). Cum nu era destul si imaginea trebuia spalata cu orice pret, au facut si un filmulet in care prezentau rezultatele unui studiu facut in parteneriat cu mama Omida, acest link nu-l mai caut, oricum nu are nimic relevant in el.
Concluzia de retinut era ca 80% din cei care dau click sunt de pe rezultatele organice si doar 20% de pe cele platite. Cateva zile mai tarziu, niste oameni oarecare de la Google au publicat datele unui studiu facut in Romania si lor le-a dat ca 67% dau click pe reclame. Clar, astia de la Google spun prostii, hai sa fim patrioti si sa sustinem piata locala.
Desi era clar ce marlanii se fac in spatele tool-ului, nici o reactie referitor la asta din partea SeoMonitor nu a aparut. Mai mult, nici codurile de tracking nu au fost scoase sau cel putin schimbate incat sa nu se faca link building pe cuvantul “seo”. Eu sunt convins, Liviule, ca de asta nici nu stiai, ca la cum te stiu sigur ai fi reactionat.
Actul 2: Marea schimbare
Acum cateva zile cred ca te-au cautat cei de la Seo Monitor sa faci o schimbare la codul lor de tracking. Sa stii ca nu a fost intamplatoare, au fost influentati de un articol scris de un blogger Zoso, posibil sa-l stii, insa din moment ce au actionat dupa asta, clar e un om influent. Ca sa spele rusinea si ceva din marlanie, ti-au dat un cod in care linkul cu ancora “seo” a fost inlocuit cu vechiul lor cod in care scrie simplu “Seo Monitor”.
Posibil sa te fi impresionat cu asta, dar crede-ma ca acel cod de traking e ca un cal troian cat timp il ai pe site, imediat iti spun si de ce.
Actul 3: De ce e inutil Seo Monitor
Nu stiu cum te-au convins pe tine sa accepti calul troian, insa presupun ca ti-au spus o parte dintre lucrurile de mai jos. Te rog sa ma contrazici unde am gresit si te rog sa tii cont pe viitor de recomandarile mele, sigur vei avea de castigat.
Seo Monitor te ajuta sa vezi pozitiile
Adevarat, dar si inutil in acelasi timp, sunt tool-uri mult mai inteligente care fac asta si tot gratis. Chiar si Google Analytics poate sa faca asta daca faci mici adaugari la codul de tracking. La urma urmei, pe tine sigur te intereseaza sa vinzi mai bine si de la SEO e util sa vezi evolutia generala si pozitionarea in rezultate, restul detaliilor tin de conversie si nu mai e in curtea lor, e in a voastra.
SeoMonitor te ajuta sa monitorizezi link buildingul
Cand am auzit de asta serios iti spun ca mi-a venit sa rad, cum or face asta si in acelasi timp sa iti ascunda tie ca ei fac link building pe siteuri din Japonia, e chiar un mister. Mai citesc pe unul altul si vad cat de complexa e treaba cu link buildingul si serios iti spun ca ce spun ei ca face toolul e o gluma la care si tu vei rade dupa ce vei vedea cum pune problema un tool ca Majestic Seo sau Cognitive Seo. La urma urmei, tu iei decizii, tu vrei sa vezi rezultate si monitorizarea nu trebuie sa se faca printr-un tool cu script in siteul vostru.
SeoMonitor te ajuta la monitorizarea conversiei
Nooo, ce am ras eu la partea de link building, dar la asta am ras si mai mult. Sa te ajute un tool atat de basic la conversie doar un amator poate crede, sigur asta tie nu ti-au spus-o ca nu-i credeai. Google Analytics-ul si nu numai au avansat enorm pe zona asta, nu ai nevoie de un tool atat de basic sa-ti spuna tie cat convertesti din trafic organic sau platit.
Ca se integreaza cu AdWords-ul si iti face heatmapuri
La asta chiar au intrecut orice limita, AdWords-ul se integreaza cu adevarat doar cu Analytics-ul, iar heat map-urile lor sunt facute cu un tool gratuit, ClickHeat ce si-l poate pune oricine. Calitatea lasa mult de dorit, de asta exista tooluri serioase cum e CrazyEgg.
Dupa ce analizezi astea sigur o sa-mi dai dreptate si o sa fii de acord cu mine ca acest tool asa inteligent cum pare nu aduce nimic nou ci doar niste abureli ieftine si inutile de mult timp depasite.
Actul 4: De ce iti poate pune businessul in pericol Seo Monitor
Am tot zis de calul troian Liviule, dar vreau sa ma asigur ca ai inteles la ce ma refer. Eu sunt ferm convins ca Seo Monitor pentru bussines e un pericol si e fix ca un cal troian, vine cu intentii bune dar pe termen lung se intoarce impotriva ta sau chiar se poate folosi de datele voastre in interesul lor de new business (pe surse am obtinut ceva, cand ne vedem face-to-face iti arat ce arata, o sa te minunezi!).
Poate la business-urile mici nu conteaza asta, oricum se inscriu in trafic.ro si nu au o problema sa arate cat de mare/mic e business-ul lor. Problema mea e ca tu stii foarte bine cat de mare e businessul vostru si nu cred ca va puteti permite ca o firma care face marlanii cu linkul de traking sa aiba acces la tot ce misca in magazinul vostru online. Nici nu vreau sa-mi imaginez ce pot face cu toate datele colectate. Liviule, astia stiu tot despre voi: cati unici aveti, cate vizite, cele mai bune surse de trafic, ce se vinde mai bine, cand, cum si ma opresc aici ca e din ce in ce mai trist.
Eu stiu ca voi aveti contracte de confidentialitate si tot ce prevede o colaborare de genul, dar la ei sunt tot felul de oameni, unii vin, altii pleaca, ce garantie aveti ca nu dau din casa sau ca nu au facut-o deja. Ca sa nu mai zic ca isi pot face siteuri de afiliere fix pe ce e mai ok la voi si ma opresc aici sa nu te sperii. Gandeste-te numai la marlania cu linkul ala plasat doar in scop de link building si iti pot da seama cat de seriosi sunt fata de clientii.
Actul 5: Ce date salveaza scriptul Seo Monitor APP
Initial credeam ca e o gluma ce colecteaza si eu ma insel, dar mi-am simulat propriul colector de date cu scriptul lor si ce banuiam s-a confirmat. E cel mai penibil script de colectare pe care l-am vazut, zici ca-i proiectat cand s-au inventat siteurile, doar ca asa cum e, colecteaza fix esentialul. Amuzant e ca e asa de penibil scriptul de poate fi corupt foarte usor si, in loc sa le trimiti datele care trebuie, le manipulezi inainte si ajung la ei informatiile care le vrei tu. Daca te intereseaza, iti dau un mic cod prin care sa faci asta si dupa sa te iei de ei ca ai scazut in SEO : ))), garantat nu se prind.
Mai jos ai o bucata din scriptul prin care trimit acum datele. Nu stiu cat de bine te descurci pe partea tehnica, de aceea am marcat bucata interesanta. Aia practic trimite pagina care o accesezi si locul din care ai ajuns acolo, odata cu ea si informatii ce fac delimitarea intre user unic si vizita. Nimic complex in asta pana cand ajungi la situatia in care vizitatorul vine din Google.
Pai… cand vine din Google scriptul salveaza tot, atat de pe organic, cat si de pe natural. Ca sa fiu sigur ca intelegi, iti dau si exemplu de date pe care ei le salveaza acum:
Pe Organic
http://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=cuvantCautat&source=web&cd=POZITIA&cad=rja&ved=0CC4QFjAB&url=LandingPage&ei=GeW8UPypHQ
Pe AdWords
http://www.google.ro/aclk?sa=l&ai=Cl_eJZqYfPhB8K1Ow&sig=AOD64_2CJJKLczuG7ved=0CG4Q0Qw&adurl=LandingPage&rct=j&q=cuvantCautat&cad=rja
Deci, dupa cum bine vezi, ei salveaza tot ce-i important pentru business-ul vostru. De la datele astea si pana la prelucrari simple e doar un pas, ajung sa faca filtrari de date de stiu tot ce-i important pentru voi.
Actul 6: Ce-i de facut
Mai Liviu, cred ca stii doar ca sunt direct si nu iti ascund nimic. Recomandarea mea e sa scoti scripturile din site pana nu-i prea tarziu, oamenii astia colecteaza totul despre voi. Nu am nici un interes, de aici si aceasta scrisoare, nu scandal public ca altii, iti vreau doar binele, atat tie cat si business-ului vostru.
Si inca una si cu asta sper sa te conving. Daca o sa analiezi scriptul ala o sa vezi ca el merge foarte bine si fara linkul ala, e un javascript si un link. Daca accesezi scriptul o sa vezi ca acel link e folosit doar ca sa isi puna ei sigla pe siteuri si sa mascheze link buildingul pe care-l fac. Asa-i ca-i nesimtire grosolana asta? Eu daca te-as fi rugat sa ma ajuti cu ceva linkuri subtile pe siteul vostru ai fi zis ca nu se poate indiferent de suma, pe astia ii lasi sa-si puna si culmea ii mai si platiti.
Sper sa apreciezi observatiile mele si sa actionezi, la o bere in semn de multumire chiar nu am pretentii.
Toate bune!
Bogdan