Linia fina dintre “consultanta” si “dat cu parerea”

Un coleg de industrie scria* recent despre subiectul “prietenilor” care vor consultanta gratuita in domeniu in care activeaza (marketing online). Concluzia lui pe scurt era ca orice trece peste 15 minute e consultanta si e potrivit sa fie platita.

Consultanta aia buna

Tind sa cred ca multi specialisti fac o confuzie intre competentele pe care le au intr-un anumit domeniu si capacitatea lor de a livra servicii de consultanta in orice context sau pe orice proiect. Ar fi frumos sa poti livra consultanta asa la o cafea pe niste detalii la prima vedere si la final sa fii platit.

Adevarata consultanta insa are cu totul alte baze si toate se traduc in timp, de multe ori deloc de neglijat. Pentru a livra optim chiar si o ora de consultanta ai nevoie de o “incalzire” cel putin cu business/market drivers si ceva detalii despre posibilii competitori si/sau marimea pietii.

E usor sa spui ca oferi consultanta, suna chiar foarte bine sa te pozitionezi ca si “consultant”. Dar nu poti pretinde ca oferi consultanta asa fara o intelegere mai ampla a domeniului. De multe ori poti avea baze solide din experiente anterioare pe industrii cu drivers similari sau pe domenii cu profile de client apropiate. Dar asta nu e tot sa poti oferi consultanta… asta daca nu e pentru un competitor al unui client existent (e imoral, dar se mai practica in Ro).

Un consultant in marketing sau business online (si nu numai) e cel care lucreaza pe o plaja mica de industrii si doar pe anumite tipuri de proiecte/businessuri. Nu exista bun la toate, nu ai fizic timp si capacitate sa acumulezi informatii care pot fi transpuse in servicii cu impact in business.

Datul cu parerea

Consultanta asa o ora, doua nu exista, asta e cel mult un dat cu parerea plecand de la experienta de a oferi anumite servicii (digital marketing, strategie etc.). Pentru a-ti da cu parerea nu trebuie nimic sa pregatesti, exagerand putin e plin Facebook-ul in specialisti care stiu ei mai bine cum se face orice lucru din lume.

Multi specialisti, pozitionati sau nu ca si consultanti, nu au in vocabular ideea “nu stiu, nu e de competenta mea”. Chiar nu trebuie sa stii tot, nu exista real vorbind un expert bun intr-un domeniu amplu cum e Marketing Online. Poti avea baze bune din principalele domenii si superviza un serviciu sa fie livrat optim, dar nu poti fi expert simultan in domenii ca SEO, PPC, Analytics, Strategie, Content, Social media, PR etc.

Gratis, dar nu oricui

Eu am cateva reguli foarte simple cand aleg daca sa port sau nu o discutie care poate intra in categoria de “consultanta” pentru “prieteni”. Daca am timp si baze minime despre domeniu o sa discutam si incerc sa ajut pe oricine are experienta in domeniul lui de activitate. Plec de la premisa ca poate se leaga din asta direct sau indirect si ceva business ulterior.

Si chiar daca nu se leaga nimic, un specialist “e obligat” sa ofere informatii premium fara sa primeasca nimic in schimb. O industrie va evolua daca cei seniori din ea isi dedica timp sa ofere si informatii gratis. Avinash Kaushik e unul dintre oamenii pe care ii apreciez cel mai mult pentru latura aceasta de a da informatii gratuite sau daca sunt pe bani, sa doneze acei bani.

Inchei articolul cu “o vorba” a unui client: De audituri si consultanta nu mai avem nevoie, idei putem produce si noi…avem nevoie de oameni care sa si lucreze. Cam la asta se rezuma consultanta, la lucru pe client/proiect si mai putin la dat cu parere pe generalitati si sabloane prestabilite.

* Nu dau link catre articolul de care zic deoarece nu e relevant pentru ce am scris, concluzia importanta e in primul paragraf.

sursa foto: blog.hubspot.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *