Orice idee americana cu caracter comercial este numai buna de importat in Romania. Ma mir ca nu avem si o zi a recunostintei tinuta dupa Black Friday. Asa in semn de multumire pentru ofertele senzationale pe care magazinele le-au avut. Daca la americani este inainte de BF, la noi sa fie dupa ca oricum nu avem pentru ce recolta sa multumim. Aceasta zi a recunostintei sa fie sarbatorita in pur stil romanesc, cu mici si bere la PET.
Ca importam idei nu e nimic rau. Daca altii se pricep mai bine la marketing si gasesc solutii sa stimuleze consumul, sa luam direct ideea si sa o adaptam. Diferenta de profesionalism intre noi si americani se vede cel mai bine la importul BF-ului. Daca la ei Black Friday inseamna o singura zi de reduceri clar definita in timp, in Romania s-a tradus prin “cate zile avem chef, oricand in noiembrie, important este sa luam fata concurentei”.
Daca la primele editii lucrurile au ramas in cadrul normal, de anul trecut marii jucatori s-au c**at pe el BF si l-au facut fara vreo regula din conceptul de baza. Iti este si rusine sa-i spui cuiva din afara ca ai BF in Romania si tine chiar si 9 zile. O sa rada in sec si se va gandi ca ai nevoie de un dictionar sa nu-ti explice el ca Black Friday inseamna o singura zi prin nume. Dar ce conteaza, daca incompetenta atinge cote maxime… compensezi cu reduceri de pret. In fond, suntem o piata emergenta si mereu la inceput. Abia a descoperit marea masa ca poti masura cu precizie activitatea dintr-un site, in urmatorii 10 ani se descopera BI-ul, CRM-ul, CRO-ul si alte prescurtari de 2-3 litere.
Incompetenta se vede mai departe in analiza rezultatelor. Sunt vreo cativa din .ro care au analizat ce se intampla cu acei clienti noi care cumpara de BF si au constat ca nu mai revin in urmatorul an, iar daca revin cumpara produse foarte ieftine. Dar ce sa-i faci, cand nu-i cap vai de strategia pe termen lung. De aceea este bine ca anul acesta jucatorii mari s-au intrecut in a avea cate un BF la cateva saptamani. Asta o sa se vada peste cateva sezoane cand publicul o sa doreasca pret tot mai mic sau se va prinde ca unii reduc de la 1000lei la 1100lei. Un pret mic oricum este sustinut cu servicii mediocre, prin urmare tot magazinul pierde pe termen lung.
Pretul mic este una dintre strategiile momentului la nivel global, dar pe langa asta multi exceleaza si in altceva sau incearca sa aduca o valoare adaugata banalului retail. Acest altceva in Romania intarzie sa apara si totul se rezuma la oferte si promotii. Nu degeaba mega teapa cu Fabrica de Discounturi a prins la public. Unii vor pune botul inca o vreme, dar unii isi vor dori si altceva pe langa pret.
Sursa foto: dailymail.co.uk
N-are nicio logica sa fie in aceeasi zi ca in state. Aia au zile libere de Thanksgiving si asta face o mare diferenta. La noi poti sa o pui cand vrei tu in noiembrie ca e la fel de bine sau de rau.
Cat despre fidelizare, nu asta e ideea. Ideea e sa scapi de produsele neperformante ramase pe stoc peste an ca sa poti sa schimbi gama pentru Craciun. Decat sa te uiti la ele inca 2 ani pana se duc, mai bine le dai la 50% din pret, pierzi ceva, dar produci cash ca sa aduci altele mai sexy. De-asta nu o sa vezi reduceri de Black Friday la produse cu adevarat misto ci doar la balarii.
Pai uite asa se educa consumatorul, din teapa in teapa. Pana cand nu o sa mai mearga rahaturile astea, iar retailerii se vor da pe brazda. Cat timp le merge insa…
@apoca, ti se pare ca eu spun sa fie in aceeasi zi? ideea nu este cand se tine, ci daca tot importi un concept il lasi asa cum este, o zi, intr-o vineri. E bine totusi ca ai inteles care-i treaba cu BF-ul. Nu, nu e despre fidelizare, dar in Ro nu se vand produse aflate in stoc de prea mult timp. Ai la Zoso explicatia despre preturi si produse.
@bogdan pantoc N-are nicio logica sa il lasi in data de, daca pentru romani nu inseamna nimic. Dar are logica sa cureti stocul in noiembrie. De altfe, vezi wikipedia, si la americani era initial un weekend intreg. In ultimii ani au redus-o la o zi pentru ca cica se creeaza “urgency” cum zic astia cu marketingul.