Iesirea Vola din afiliere nu ma surprinde. Imi spunea un prieten ca platesc suspect de mult pe unele vanzari. Cel putin cand erau oferte, comisionul era foarte mare, raportat la valoarea tranzactiei. Bilete de avion probabil genereaza majoritatea businessului Vola, iar in contextul ieftinirii lor, nu mai pot neglija pe ce dau comisioanele incasate.
Nu sunt la curent cu ce faceau ei, dar din ce vad in platforma de afiliere aveau un sistem foarte bun de comisioane. O medie de 10 euro per bilet de avion e foarte bine, la pachete turistice e ceva mai jos, dar tot mult este. La astea se adauga un cookie foarte lung (90 de zile, cred). Nu trebuie decat sa trimiti userul in siteul lor, o sa cumpere el la un moment dat si e ok. Poate nu atunci, o face dupa din munca Vola pe alte canale (AdWords, Remarketing etc.), dar tot va lua si afiliatul comision.
Ce face Booking.com
Bookingul il am integrat in blogul de travel inca de cand am inceput sa scriu. Eram curios sa le inteleg sistemul de afiliere, dar si fee-ul platit de hotelurile pentru rezervari. In Booking afilierea e simpla, se da 25% din cat incaseaza Bookingul de la hoteluri. Acest procent de-l ia Booking este variabil. Poate fi 9%, poate fi 35%, din valoarea rezervarii. Acestea sunt minimile si maximele intalnite de mine. Retelele de hoteluri dau cel mai putin, 9-12% este la Ibis. Micile afaceri, ca sa ajunga totusi in top in lista, cresc comisionul pana cand probabil financiar se afla pe zero. Acest comision se transpune in valori de 1 euro si 28 euro, asta din nou pe rezervarile din contul meu de afiliat.
Nu exista o durata a cookie-ului, de fapt nici nu exista o astfel de salvare. Primesti comision cat timp ramane Bookingul deschis, toate ferestrele inchise si s-a terminat cu alocarea unui comision catre afiliat. Orice tab sau fereastra noua din vizita inceputa cu afilierea, poarta ID-ul de afiliat. Inceperea unei vizite dintr-un alt canal, vine de la sine cu alt ID sau fara nimic. Ideea de impuls e dusa la maxim, se comanda atunci sau nu se mai da comision la afiliat.
Este aceasta varianta corecta? Parerile sunt impartite ca peste tot, dar pentru mine ca analist mi se pare cea mai sigura varianta sa minimizezi suprapunera de canale. Booking e peste tot, investesc enorm in Ads. Sa spui ca le faci awareness e cam penibil. Poate le faceai acum niste ani, dar acum, nu cred ca mai este turist independent care sa nu fi auzit de Booking.
Va schimba Vola afilierea?
Iesirea Vola din afilierea, cu explicatia simpla ca plateste de mai multe ori o conversie, mi se pare ca trage un semnal de alarma. Observ in discutiile de la nwradu ca Vola e pusa la colt si executata. Ca vai ce au facut, au bani, sa-si asume sa plateasca ca primesc mult awareness, oricum costul per click e bun etc! Din perspectiva unui afiliat, care probabil nu a lucrat pe travel, nu vezi mai departe de ce te priveste. Vola nu a aparut ieri, are 10 ani! De awareness toti au nevoie, dar toate trebuie sa aiba un pret corect.
Nu e noua problema multi-channel. E tot mai evident ca nu prea mai exista conversii de la prima vizita. In travel sa zicem ca mai este impuls, dar nu e atat de pronuntat ca nu sunt multi cu sutele de euro pe card sa rezerve pe loc. Iar problema aceasta da batai de cap celor care fac analize si calibreaza bugetele. Afilierea o fi ea doar pe performanta, dar in contextul in care ajungi sa platesti de 2-3 ori pe aceeasi conversie, parca nu mai este sustenabil.
Poate ca Vola se va intoarce asupra deciziei, insa daca va reveni, va trebui sa isi revizuiasca comisioanele si durata in care mai da afiliatilor ceva. Va putea insa Vola sa alinieze afilierea din Romania cu realitatea din piata? Ce se intampla in Ro, este putin cam invechit in contextul de multi-channel. Amazon are 24 de ore, sau 90 de zile daca s-au adaugat produse in cos, asta ca exemplu pentru un proiect non-travel.
Piata proiectelor de travel, facute exclusiv pentru afiliere, a explodat in ultimii 2-3 ani. Sunt enorm de multe proiecte care recicleaza informatia sau se bazeaza exclusiv pe oferte gasite pe siteurile externe. Pentru consumatori nu aduc un plus valoare, dar la plasat de cookie-uri se descurca cu siguranta bine. Si e corect? Aduce plus valoare?
In sfarsit, un articol pertinent care trateaza subiectul afilierii într-un mod echilibrat, fara argumente gen “plătești doar cat vinzi” si “10 euro o vanzare de 300 de euro e foarte puțin”
Asta fara sa aiba date de cross channel.
Vola e pusa la colt dintr-un simplu motiv. A iesit din sistem si ”scuipat” sistemul.
Vola putea sa-si ajusteze conditiile de afiliere, pute sa reglementeze conditiile fara sa iasa si fara sa acuze afilierea ca nu se ridica la nivelul asteptarilor lor…
In rest e decizia lor de business cum isi gestioneaza bugetele si canalele de marketing!
Sorin, nu e chiar asa de simplu in travel cu hai sa ajunstam si gata. Am trecut prin cateva experiente cu agentiile de travel cu care am lucrat si cred ca decizia de iesire e mai buna decat sa taie brusc comisioanele. O reducere cat sa le iasa bine cred ca ar fi enervat si mai tare piata. Poate isi fac calculele si vad dupa in ce conditii revin.