Unii numără zilele până GA3 închide colectarea, alții numără sutele de ore pentru a înțelege problemele diverse pe care GA4 le are și a căror rezolvare nu pare că are un sens sau nu există. Pentru mine se fac aproape trei ani de când interacționez cu GA4, asta pentru că am făcut tracking-ul pentru Carrefour App și am ales în loc de GA3 (App + Web) să implementez GA4, în beta.
În acest timp am interacționat cu câteva zeci de proiecte la nivel de setup&personalizare și am pierdut multe nopți în a încerca să fac debug pe probleme fără sens. Ce am adunat eu ca lucruri sensibile și despre care se vorbește mai puțin:
1. Acuratețea colectării conversiilor lasă mult de dorit
Problema cu care mă lupt cel mai des este cea de colectare a conversiilor, fie ele de tip purchase din ecommerce sau leads/microconversii. Mulți “experti” se spală pe mâini și mută asta spre dev, dar real e ceva care în majoritatea cazurilor pare că nu are sens.
Am avut situații fără intervenție pe tracking sau platforma site-ului și după câteva luni au început să dispară tot mai multe comenzi. În timp ce în GA3 poți regăsi facil până la 90% dintre comenzile plasate, în GA4 e un lux să ajungi și la 80%.
În unele situații implementarea este custom și poți căuta “vinovați”, dar lipsa a 40-45% dintre comenzi am găsit-o și în implementarea nativă de GA4 oferită de Shopify. Implementare la care nu ai nicio opțiune de configurare sau vreun overview clar asupra a ceea ce se întâmplă.
Înainte de a te grăbi să înțelegi interfața, asigură-te că ceea ce e conversie pentru tine e optim colectată!
2. GA4 e mai bun decât GA3, dar afișează mai greu informațiile
Modul de colectare al GA4 e net superior vs GA3, iar interfața te lasă să faci personalizări la un nivel foarte avansat. Practic, acum avem opțiuni să facem un GA personalizat la propriu pe fiecare proiect și totul să fie pe rapoartele “standard”.
Problemele apar însă în momentul în care vrei să vezi ce se întâmplă acum pe site/app sau ce a fost ieri. Oficial, procesarea și afișarea completă în GA4 e după 48 de ore… real, impresia mea e că se întâmplă după minim 72 de ore…sau niciodata :))
Despre real-time numai de bine, nu cred că mai are vreo relevanță în acest moment. Dacă traficul este mare foarte probabil să ai doar o parte din ce a fost pe site.
3. Extensiile/pluginurile sunt rudimentare și cu probleme
Punem un plugin și rezolvăm… teoretic, practic, dacă ai intervenit un pic pe platformă, compatibilitatea lasă mult de dorit. După ce schimbi trei plugin-uri de Magento și două de WordPress, realizezi că tot nu ai rezolvat ceva cu acuratețea și trebuie să te apuci de munca de jos și să stai cu programatorii să faci debug pe cod.
Uneori iese cu ce găsești “pe net” cu câțiva zeci de euro, însă platformele mai sofisticate cer zeci de ore de analiză și debug până ajungi la ceva optim (daca ai noroc). Așa că nu te baza că, dacă ai pus un plugin plătit, “e gata tot”.
4. Explore-ul e nice, dar e pentru avansați
Expore, minunata secțiune în care faci tu ce vrei cu datele e utilă pentru analize ad hoc, dar ca să o folosești eficient, cam trebuie să fii avansat în GA. Să aduci indicatori pe acolo si să faci tabele nu e mare chestie, dar să dai un sens explorărilor e cam treaba de zeci de ore de înțeles indicatorii și colectarea și abia apoi poți încerca ceva analize.
Acest Explore e un fel de DataStudio rudimentar, însă rapoartele au sens doar dacă aloci un timp consistent înțelegerii metricilor.
5. Standard Reports vs Explore vs. BigQuery
Practic, sunt trei moduri pentru a lucra cu datele colectate de GA4. Cel mai facil e sectiunea de Reports, cu sau fara personalizari aici ai cam tot ce e esential. Vrei mai mult? Pai mergi in Explore de care spuneam mai sus. Vrei si mai mult? Explorez prin BigQuery (ideal cu un BI sau DataStudio).
Pare simplu pana realizezi ca datele din aceste trei locuri nu tot timpul pot ajunge sa fie la fel. Ajungi frecvent sa ai variatii de cateva procente intre ce da partea de interfata si ce ai in BigQuery. De ce? Pentru ca…csf, ncsf.
6. DebugView-ul e util si nu prea
Am citit probabil zeci de articole despre DebugView, mare instrument de debug care e cam la fel de eficient ca și real-time. Ce nu am văzut scris despre el e că are sens doar dacă setup-ul e ok. O linie de cod uitată pe undeva și care trimitea ceva revenue, nu apărea nicicum pe DebugView și până nu am scanat tot codul nu am ajuns să identific problema.
DebugView-ul e bun să îți faci o idee de cum se trimit datele, dar la o implementare prin GTM, mai util e să scanezi bucata cu bucata ce e acolo. O altă variantă mai complexă e cea de analiză în Console din Developer Tools.
7. Signals
Una dintre marile imbunatațiri ale GA4 a fost ceea ce aduce activarea Signals. Teoretic, ceea ce este inclus în acest pachet este impresionant, dar realitatea ne arată că pe partea de date demografice (gen/vârstă), informațiile sunt infime. Doar câteva procente din audiență ajung să fie identificate și grupate pe vârstă/gen. În multe proiecte, această zonă este inutilă. Mai mult decât atât, datele colectate nu pot fi folosite prea mult în explorări și nici nu se salvează in BigQuery.
8. Documentația de protocol/API e rudimentară
Toate integrarile cu GA4 sunt la modul rudimentar peste tot, iar asta se întamplă din lipsa unei documentații clare și a unui sistem de degug mult mai transparent. Google s-a miscat asa de greu cu toate, inclusiv cu DataStudio care a primit mare parte din indicatori cu cateva zile înainte să se închidă GA3.
Un tool foarte util pentru explorări sau dezvoltări ar trebui să fie Query Explorer, doar ca e foarte greu de utilizat ca nu are un suport în a elimina metricile care nu sunt compatibile între ele sau cu dimensiunile alese.
***
Pe scurt, se anunță o vară incendiară si cu multă muncă de dat sens datelor!
PS: GA3 pentru mine e Universal Analytics sau UA, adică versiunea pe care Google o închide acum.
Bună ziua,
Ați găsit vreo soluție pentru asta “ în implementarea nativă de GA4 oferită de Shopify”?
Da, am trecut pe scriptul propriu si acuratetea e mai buna 🙂