În mai 2018 a intrat în vigoare directiva UE cu privire la protecția datelor cu caracter personal, pe scurt GDPR. De la acest moment, mare parte dintre siteuri întreabă utilizatorul ce părere are despre cookies și indiferent ce alege, se face colectare de date. Ops, inclusiv la mine pe blog se întâmplă la fel…
După 6 ani, Google a luat inițiativă și promite să facă colectare de date în scop de publicitate doar de la cine își dă acordul. Așa că din martie 2024 colectarea datelor din Google Ads/Analytics are șanse să fie afectată fără implementarea Google Consent Mode V2.
Ce reprezintă Google Consent Mode V2?
V2? Da V1 ce e? Păi…V1 e un fel de mers pe încredere și dat niste bife și completat niște variabile pentru a colecta optim Google Analytics & Google Ads. Dar să nu divagăm, că mulți probabil nici nu știu că există un V1, s-au trezit direct cu V2 care are un PR mai bun.
Fără detalii tehnice și multe cuvinte pompoase despre grija pentru utilizatori, despre acest Google Consent Mode V2 nu se poate vorbi mare lucru.
Pe scurt, e un sistem care promite că va ține cont (pe bune) de consimțământul utilizatorilor (evrika!) în ceea ce privește preferințele pentru ads, mai exact pentru profilare și/sau remarketing în Google Ads cu sau fără audiențe importate din Google Analytics.
În GA4 deduc eu că ar fi ceva impact în sfera acoperită de Signals, care dispare oricum zilele astea ca și feature, dar rămân rapoartele așa sumare cum sunt (rapoartele demografice și cele de interese din GA4, care oricum nu au colectare optimă).
Ce pierzi dacă nu implementezi Google Consent Mode V2?
În primul rand, discutăm de un impact doar la nivelul platformelor de Google Analytics (GA4) și Google Ads.
Iar dacă vorbim de ceea ce poți pierde, unii vor pierde doar ceva timp să facă actualizările necesare, cine e GDPR Compliant cu ajutorul unor platforme de consent management au cam totul la câteva clicuri distanță și nu au nicio bătaie de cap cu această implementare.
Cine a pus pop-ul cu acordul de cookies așa formal, dar în spate Google Analytics-ul și Ads-ul colectează normal, o să aibă de suferit în principal pe partea de remarketing și ce derivă din audiențele colectate, acestea nu vor mai funcționa fără acest consent implementat. Impactul din GA4, mai departe de audiențe, l-am mentionat mai sus… adică e aproape zero virgulă zero ceva.
Nu am găsit oficial informația că acei parametri din V1 care gestionează colectarea datelor principale din Google Ads și Google Analytics vor fi afectați și standard ei nu mai colectează fără un acord explicit de la user, din acest motiv afirm că impactul în GA4/Google Ads va fi redus la modul macro.
Atât deranj doar pentru remarketing!?
Păi oficial cam da, mare parte din V2 este despre remarketing și profilarea utilizatorilor. V1, care ține de colectarea datelor din Google Analytics și/sau Google Ads, va funcționa ca și până acum. În V1, teoretic trebuie să dai acord de colectare, iar dacă nu-l dai, Google zice că e posibil să nu se colecteze. Eu nu am văzut să se întâmple asta cât să afecteze acuratețea. Evident, nu vor exista ambele versiuni și V2 este V1 + opțiunile noi.
În comunicat Google zice așa:
If you already use consent mode (adică V1 care cam merge și fără acord) and don’t engage in personalized advertising, such as remarketing, you don’t need to take any action.
Și cam aici s-a terminat cu ce aduce nou V2. Nu există nicio mențiune oficială despre cele moștenite din V1 dacă vor fi afectate și cum, adică tot ce facem acum mai puțin partea de remarketing. Din tot ce am citit, discuția e doar despre ce este în V2 nou.
Platformele de consent management (CMP)
Pentru acest management al acordului de plasare de cookies recomand folosirea platformelor specializate, asta dacă nu ai în spate o echipă bună de DEV care îți poate face o astfel de dezvoltare de la zero.
Dacă pentru cele din V1 există flexibilitate și înțelegere, pentru noutățile din Google Consent Mode V2 lucrurile par ceva ceva mai serioase. Standard nu va mai exista colectare fără un acord explicit de la utilizatori trimis la nivel tehnic (API) către Google, iar recomandarea multora e să folosești platforme care sunt certificate ca sunt Google CMP Partner. Lista lor e aici.
Pe scurt, bara aia de cookies pusă la mișto va fi înlocuită de o implementare profesională care respectă GDPR-ul. Mai e ceva de implementat la nivel de GTM, dar asta e singura soluție rezonabilă pentru a fi ok GDPR și a folosi în continuare toate opțiune din Google Ads. Ce ai de implementat găsești în tutorialele oferite de CMP-uri, le poți face și tu, deși e cam treaba agenției de PPC să îți ofere gratuit acest suport.
Ne panicăm și implementăm V2-ul?
Sunt un promotor al colectării și folosirii responsabile de date for a sustainable future. De panicat nu m-aș panica pentru V2, ci aș recomanda să implementezi pe bune ce era în V1 înainte de toate, dacă nu e deja implementat. Acesta tind să cred (și sper) că va deveni consent pe bune în viitorul apropiat.
Am recomandat clienților noștri să respecte pe cât posibil reglementările aduse de GDPR, chiar și pentru acest acord banal de cookie, iar pentru mulți V2-ul va fi doar o formalitate la nivel de implementare. Cine nu e ok cu V1, cam va fi ok de nevoie o dată cu implementarea de V2 printr-un CMP.
Cum zice și Google, dacă nu faci remarketing “nu ai nimic de făcut” că nu vei fi afectat. Și cam așa zic și eu, cât timp remarketingul din Google Ads nu e vital, impactul e mai redus.
În loc de încheiere
Am pus în ChatGPT articolul și i-am cerut să facă un sumar cu 5 topicuri importante din articol. Copy/Paste mai jos ce mi-a oferit… aproape rezonabil, cât de cât.
- GDPR și Consimțământul pentru Cookies: GDPR a impus site-urilor să obțină consimțământul explicit al utilizatorilor pentru colectarea datelor personale prin cookies începând cu 2018.
- Introducerea Google Consent Mode V2: Google promite colectarea datelor pentru publicitate bazată pe acord explicit prin noua versiune Google Consent Mode V2, lansată în 2024.
- Diferența Cheie între V1 și V2: V1 se baza pe un consimțământ general, în timp ce V2 impune un consimțământ explicit și real pentru publicitate și profilare.
- Importanța Conformității cu GDPR: Neimplementarea Google Consent Mode V2 poate afecta colectarea de date pentru remarketing, subliniind necesitatea conformității cu regulile GDPR.
- Rolul Platformelor de Management al Consimțământului (CMP): Utilizarea CMP-urilor certificate de Google este esențială pentru a asigura conformitatea cu GDPR și eficacitatea implementării Google Consent Mode V2.