Am auzit prima data de Viespar prin vara anului trecut… tot atunci am si uitat de el. Analizand rapid care le este scopul si modelul de business mi-a venit sa rad de numele ales. Ce produc albinele este clar, care este “modelul lor de business” iar este clar, dar cand vine vorba de viespii ma intreb daca nu cumva sunt de alea japoneze.
Am uitat de proiect pana acum doua saptamani cand l-am vazut ca refferer la acest blog. Cum erau sute de vizite in cateva zile mi-a atras atentia. Public nu era nimic care sa trimita catre blog, asa ca mi-am facut un cont sa vad care-i treaba si de ce am trafic de la ei. Si asa a inceput distractia…
Ce este Viespar si de ce are sanse mici in Romania
Modelul de business este fain si chiar util pentru anumite proiecte. Crowdsourcing, ca despre asta este vorba are mai multe directii. Toate interesante si utile in esenta lor. Unul din fondatori a incercat sa introduca ideea pe piata din Romania. M-am uitat la cateva interviuri/prezentari si chiar lasa impresia ca intelege conceptul. La exemple sta prost, in ambele prezentari vorbeste de Pagini Aurii din Germania, dar cifrele sunt toatal diferite (video 1 la minutul 3.23 si video 2 la minutul 6:30).
Exemple proprii nu a dat si asta face ca datele oferite sa nu para credibile. In primele 6 luni sa ajungi la 100.000 lucratori si doar 400.000 taskuri rezolvate e cam dubios si nu pare sustenabil. Dar sa zicem ca a adunat pe bune 100.000 ca la cat spam au facut utilizatorii sa faca echipa nu a fost chiar asa de greu. Ca din acestea activi sunt doar o parte nu este chiar atat de relevant.
Acesti 100.000 ar trebui sa rezolve taskuri monotone pe care le-ai face greu cu resurse proprii. Pentru companii ar trebui sa fie o mare afacere sa apeleze la astfel de echipe. Daca trebuie sa corectezi o baza de date cu informatii publice cum este la Pagini Aurii este simplu. Dar ce te faci cand ai de rezolvat taskuri cu date confidentiale. Spargi proiectul in bucati, il dai random, dar oricum ar fi datele alea sunt confidentiale. Sa nu mai vorbim de o baza de date privata care trebuie validata. De asta exista call centere si companii care fac anumite activitati.
Ai nevoie de siguranta datelor iar aceasta este complicata in Romania si cand platesti. Luand in calcul asta, deja proiectul se limiteaza foarte mult si multe taskuri nu ai de unde produce. Evident, vorbim totusi de taskuri normale si care aduc un plus de valoare companiei. Ca iluzii poti crea cate vrei… si acesta a si devenit modelul de business. Desi inclin sa cred ca acesta era de la bun inceput.
Ce nu poate oferi Viespar.ro
Experienta anterioara a unuia dintre fondatori era pe un site de anunturi care spunea ca face SEO. Cel putin asta a declarat in unul din interviuri. La cum a fost piata de SEO in anii trecuti (de parca acum ar fi foarte evoluata), orice gluma ce promite SEO poate gasi companii mici si foarte mici care sa puna botul. O piata needucata este usor de manipulat, iar modelul de business este simplu si cunoscut printre “specialistii din online” ca “Sa-i ardem pe fraieri”.
Cu experienta “puternica” in SEO, Viespar.ro venea sa completeze ce nu mai facea celalalt proiect. Nu stiu ce taskuri erau la inceput, dar eu in ultimele zile multe iluzii cu tenta de SEO si promovare am gasit. Insa, ce nu poate oferi viespar.ro?
1. Nu te poate ajuta in promovare si vanzare
Cine isi pierde vreme facand taskuri de 10 centi este clar ce profil de consumator are. Nu cred ca se asteapta cineva ca un om care vede in asta o sursa de venit sa inceapa acum sa cumpere ce produse/servicii i se baga subtil pe sub nas. Daca ma uit la taskuri, unele chiar asta incearca sa faca.
Pe pagina de facebook sunt discutii savuroase, mai ales la cei care sa lauda cu incasarile. Discutiile la unul care a castigat 439 $ intr-un an spun totul despre oameni care “lucreaza”. Mai jos un screen cu munca omului.
Cu alte cuvinte, cei care viseaza la promovare si conversii de aici se vor trezi cu un cosmar. Viespar.ro sunt doar niste viespii care ataca un stup de albinie in cautare de hrana.
Unii pot cadea in plasa calitatii traficului. Dar daca o sa te uiti pe taskuri o sa vezi ca se cer actiuni care fix calitatea o simuleaza. Se cer accesari de pagini prin site, likeuri, colectare de informatii etc. Toate astea o sa reflecte in Analytics un trafic de o calitate superioara.
2. Nu te poate ajuta in SEO
Un volum mare de oameni care cauta ceva pe Google pot schimba sugestiile sau pozitionariile in rezultate. S-a testat asta, nu e nimic nou. Pe AutoSuggest chiar poate ramane multa vreme efectul dat de un volum mare de cautare daca are logica si strategie. Pe pozitionare insa situatia nu este aceeasi. Temporar unele rezultate, mai ales cele pozitionate mai jos (de la 7-8 in jos), pot creste cateva pozitii. Dar efectul acesta este de scurta durata. Ar fi prea frumos sa manipulezi pe termen lung un motor de cautare in acest stil.
Daca totul s-ar baza doar pe numarul de clickuri, atunci chiar am avea rezultate irelevante. Are Google grija sa elimine parazitii care dau clickuri la comanda. Oricat de inteligent ar fi Viespar-ul la selectia lucratorilor, nu o sa poata amagi pe termen lung Google sa schimbe pozitiile in functie de clickuri. Oricum ar fi este dubios si pentru un motor de cautare ca rezultatele care in mod normal au rata de click de 1-3% sa aiba dintr-o data 30-50% de pe aceleasi pozitii.
3. Nu te poate ajuta in Reputation Management (ORM)
Ca o extensie la SEO, unele taskuri au tenta de schimbare a rezultatelor in scop de imbunatatire a imaginii in online. Ca sa schimbi rezultatele este o munca imensa, nu un banal SEO. La baza este un mix de content marketing, SEO si multa analiza. Nu se poate urca orice rezultat. Cu atat mai putin prin clickuri pe pozitii inferioare.
4. Nu te poate ajuta in creare de sondaje
La cum arata sondajele sau datele statistice in ultima vreme, nu ar trebui sa te indoiesti ca Viespar.ro te poate ajuta si cu asta. Pentru a face asta este totusi necesar sa stii mai multe despre oameni. Faptul ca esti obligat sa scrii data nasterii si localitatea de resedinta nu spune mare lucru despre tine. Cu datele astea prea multe lucruri nu ai ce sa faci.
Si sa nu uitam totusi de profilul de om care este aici. Nu ai o masa de oameni diferita ca profil incat sa obtii relevanta intr-un studiu.
5. Nu te poate ajuta in analiza sentimentului unui articol
Teoretic ar trebui sa faci asta usor. Dar cand platesti 10 $ centi pentru analiza catorva articole nu te astepta sa primesti calitate. Unde mai pui ca unele articole necesita cunostinte de specialitate pentru a intelege ce tip de sentiment transmit.
Din nou ajungi la profilul de oameni de pe platforma. Or fi ei dornici sa munceasca stand in fata monitorului, dar profilul lor nu-i califica sa poata analiza orice. Daca ajung sa-si piarda vreme cu asa ceva pe 10 centi e clar ce “sentimente” iti pot livra.
6. Nu te poate ajuta sa cresti relevant in Social Media
Faptul ca mii de utilizatori incep sa dea like de nebuni la diverse pagini/articole nu inseamna ca o sa fii mai relevant in social media. Pot da ei si share, dar proverbul Cine se aseamana, se adauna se aplica foarte bine aici. Un utilizator cu un profil de viespie are prieteni “deschisi la nou” ca si el.
Iar gluma cu Google Plus care ajuta in SEO a trecut demult. Dar cum noi suntem in urma cu noutatile, inca mai merge sa vinzi astfel de iluzii.
Pe cine poate ajuta
Am cautat totusi si partea buna a proiectului. Daca esti agentie care ofera servicii SEO, proiectul este calea ta spre succes. Trebuie doar sa te asiguri ca ai clienti care nu au timp sa analizeze si sa masoare. Lor o sa le poti lua cateva sute de euro pe luna si jumatate din suma sa o bagi in Viespar. De banii aia cumperi trafic organic si ii arati clientului ca ai deja rezultate din prima zi. Treaba cu pozitiile nu e chiar o problema, cu putin noroc cateva pozitii urci asa pe clickuri. Daca pici inventezi scuze cu updateul in Google si mai ceri 2-3 luni bani de SEO.
Cativa dintre cei care cred in minuni
Lista celor care beneficiaza de serviciile Viespar este consistenta. In doar cateva zile cat am stat pe platforma am primit acces la zeci de taskuri la care puteam sa lucrez si sa fac bani de mers la piscina.
Multi nu spun nimic, deci e clar ca sunt profilul clasic de companie care crede in ce i se spune. Dar cand vezi un magazin ca Floria sau Maxigel acolo te intrebi ce este in capul consultantilor care au luat deciziile acestea. Nu doar ca-i Floria, dar este si Mugur Frunzetti (daa, stiu, a vandut Floria!). De la Mugur unii au asteptari (si restu rad de ei), dar sa intri in Viespar cu gandul de a urca un rezultat din CanCan este cam deplasat.
La final screenuri cu taskurile interesante.
Bonus pentru cine a ajuns la final
Atacul a 30 de viespii japoneze asupra unui stup de 30.000 de albine. Si mai jos linkul spre un documentar foarte interesant. Este spectaculos si are chiar si invataminte de business daca analizezi modul de lucru al albinelor si viespiilor.
Varianta completa a documentarului aici.
Sursa foto: www.dailystar.co.uk
Screen-uri cu taskurile
Pentru zoom click pe poza, iar apoi view image din browser daca totusi nu se intelege prea bine.
Sunt niște escroci.Imi pare rău să o spun dar am căzut în plasa lor…Am creat cont,am dat share-uri,g+- uri si tot așa,dar când am cerut plată,dipa aproape o lună și câteva e-mailuri zilnice mi-au spus că nu îmi plătesc deoarece încă cineva are aceeași adresă de IP.Sora mea are si ea cont acolo.Deci…la crearea contului si rezolvarea task-urilor nu a contat,insa la plata da.Pierdere de timp…
Viespar pentru mine în momentul de față este SPAM. Aștept o plată de pe data de 21.12.2016 în valoare de 70 de dolari și nimic. Ce să zic? După atâta muncă de promovare, referali și să te trezești că nu mai îți da banii. Rusineee.
Am si eu cont la ei.
Sunt inscris de mai putin de o saptamana. Pana acum am facut 11 task-uri din care 4 le-am abandonat (nu din cauza mea) un exemplu…. am asteptat un mail care nu a ajuns.
Numarul de tascuri alocat este fff mic 2-3 pe zi
Dupa parerea mea este o pierdere de timp
Cand m-am inscris eram de parere ca, de cat sa pierd vremea pe youtube sa facebook mai bine dau 4 clikuri pe aici pe acolo in speranta ca fac 20$ pe luna….macar platesc abonamentu la net, dar in 5 zile nu am facu task-uri nici macar de 1$ cu tot cu un afilit care a facut si el 7 task-uri.
Sterg contul cat de curand.