Cateva idei despre controlul rezultatelor din Google pentru brandul tau

Lion-Fail-GIF-2015

In urma cu cateva zile am scos din indexare articolele incomode pentru cativa colegi de online. Ocazie cu care m-am gandit ca ar fi util sa scriu cateva lucruri din experienta mea de a “controla rezultatele” din Google. Am sa pastrez termenul de control ca suna bine, ca in realitate nu controleaza niciun specialist nimic.

Sunt cateva agentii SEO care afirma ca pot face minuni in prima pagina pe cautarile de brand (sau nume), insa unele dintre ele au fost vizate de situatii incomode si nu au reusit sa rezolve situatia. Din punctul meu de vedere, acest control al rezultatelor pe cautarile de brand, este maxim 30% SEO, restul fiind strategie si analiza de continut, pozitionare, indexare etc.

Ce poti si ce nu poti controla

Din experienta se poate ajunge usor la un top 5 rezultate pe care sa le detii cu proiecte proprii (site, blog, social media, parteneri etc) si nimeni sa nu intre acolo. Pozitiile 6-8 sunt semi-flexibile, aici pot intra si ramane o perioada lunga de timp, rezultate din bloguri sau presa mare (hotnews, adevarul, evz, zf etc). Rezultatele 9-10 sunt de obicei pentru informatii fresh. De multe ori din 9-10 se urca in 6-8 si povestea se complica pe termen mediu. Am avut si situatii cand din 9-10 au urcat in top 5 pentru o scurta perioada de timp.

Acestea ar fi situatiile standard, in anumite contexte mai pot aparea Wikipedia, caseta de news, twitter sau google maps/local business. Doar local business este ceva ce poti controla ca informatie. Pe Wikipedia e la mica intelegere. Daca ai avut o problema si e demna de mentionat acolo, nu o vei putea sterge niciodata. De aceea eu consider Wikipedia ca fiind rezultat neutru, dar un rezultat bun de avut in top 10.

Daca brandul nu se corecteaza si constant apar articole negative, sansele sa faci ordine mai jos de top 5 sunt minime. Poate sa fie liniste 2-3 luni si sa crezi ca ai facut curat in top 10. O singura situatie aparuta si iar nu mai detii rezultatele de la 6 la 10. Din acest motiv eu consider important sa existe o stabilizare pe top 5, mai jos totul poate sa fie fluid in primii 4-5 ani (sau mai mult daca sunt probleme constant).

Un alt aspect important este diversitatea cautarilor. Combinatii cu [brand + pareri/impresii/blog/forum/probleme/etc.] nu sunt de luat in calcul in ideea de a controla tot. Pe variatii de probleme am avut o singura incercare si reusita a fost de 40%. Mai exact, 4 din 10 rezultate erau cu articole pozitive scrise sa echilibreze situatia.

Google Image este singurul mai flexibil. Marea problema aici e cantitatea de imagini pe care trebuie sa o indexezi. Pentru a muta in jos vreo 30 de imagini din top 100 am avut nevoie de vreo 500 de imagini noi in minim 200 de article.

Care rezultate urca si care nu

Daca la SEO se optimizeaza un site sa urce in top pe anumite cuvinte, la albirea primei pagini a unui brand situatia e mai complexa. Nu va mai fi vorba de un singur site care trebuie urcat in top 10, ci de mai multe. In teorie e simplu, rezultatele negative vor fi impinse in pagina 2 sau mai departe, iar in loc vor veni rezultate pozitive sau neutre. Complexitatea vine o data cu alegerea siteurilor care sa urce in top.

Nu am gasit vreo regula, dar din situatiile mele sunt necesare cel putin 4 pagini/siteuri cu potential de urcare pentru fiecare rezultat negativ. Pe proiectele la care am lucrat cantitatea de rezultate negative era considerabila in primele 2 pagini si aceasta “regula” de 4 la 1 a functionat. Cu siguranta nu se aplica pe 1-2 rezultate negative, mai ales daca ele sunt din bloguri.

Ce nu se indexeaza bine

Social media

Canalele de social media se gasesc in recomandarile tutoror specialistilor cand vine vorba de controlul primei pagini. In Romania conteaza si se indexeaza usor Facebook, Twitter si pe alocuri Linkedin si Youtube. Dar se intampla asta doar daca exista activitate in aceste canale si clientii tai sunt obisnuiti cu ele si chiar le si cauta in Google. Daca nu le-ai avut si esti in criza, nu conta pe ele. Cel mult Facebook-ul o sa-ti urce, restul sanse mici. Orice incercare de a le folosi a esuat.

Alte retele sociale nu conteaza pentru rezultatele din top 10 in Google.ro. Poti sa iti faci cont de Vimeo, Flikr, Instagram, 500px sau care mai vrei, dar nu poti conta pe ele. Sunt utile insa daca incepi acum sa consolidezi brandul si esti activ pe ele in mod constant.

Platformele de B2B sau servicii online

Orice inseamna agregare de continut nu e de luat in calcul pentru top 10. Nici pe siteurile de job-uri nu poti conta foarte mult. Autoritatea lor e mica pentru un brand si o sa fie usor impinse in pagina 2 in cazul unei probleme. Unii au o pasiune si pentru siteurile de comunicate de presa. Acestea chiar nu au vreo sansa de indexare. Uita si de Pagini Aurii, comparatoare de preturi sau orice alta platforma care iti da un profil.

Forumurile

Ideea de forum a apus de ceva vreme. Acum locul lor a fost luat de comunitatile din Facebook. Grupurile si punctul unele pagini sunt cele care acum tin locul forumurilor. Nu cred ca mai e vreun forum in Romania pe care merita sa activezi sau sa iti intretii vreun cont in ideea de a pastra o imagine buna despre brandul tau.

Presa de top

Da bine sa apari in ZF, HotNews, dar prezenta lor in top 10 e foarte dificil de pastrat. Pe langa asta, nici una dintre publicatii nu are o autoritate buna sa tina departe articolele negative. Un blog pe aceeasi industrie cu brandul, o sa fie mult mai relevant decat orice publicatie.

Ce se indexeaza

Pe timp de vreme buna se indexeaza orice este intretinut. In cazul cautarii pe numele meu e in top 10 chiar si 500px unde pun la cateva luni ceva.  Pe vreme rea au dat rezultate urmatoarele abordari:

Blogurile

Una dintre cele mai eficiente abordari a fost cea de a crea bloguri proprii. Pe acestea se adauga continut din domeniu si pe alocuri articole cu referire la brand. Separat de ele, implicarea altor bloguri mai mici care se potiveau cu brandul sau putea transmite autoritate.

Proiecte proprii

Ai site de brand si nu ai blog? pai atunci poti incepe cu un blog pe subdomeniu sau alt domeniu. Am incercat chiar si varianta de blog pe wordpress si a ajuns relevant cu putina sustinere. Orice idee mai buna poate deveni un proiect, cu domeniu separat, care sa iti consolideze top 10 rezultate. Regula aici e simpla, dezvolti doar ce poti intretine constant ca altfel e complet inutil pe termen lung.

Siteuri similare ca domeniu

Orice publicatie apropiata de industria in care activezi va fi mai buna decat orice site mare. ZF e site de business in teorie, in realitate are o diversitate de subiecte si pentru Google e ca un site generalist cu zero relevanta pentru vreun domeniu.

Publicatiile mari

Le-am trecut si sus si am tot scris ca nu sunt bune. Ele sunt insa bune la un lucru amuzant. Daca spre exemplu brandul tau are o problema mare, orice publicatie relevanta va scrie despre ea. Peste cateva luni cumperi cateva advertoriale si sansele ca articolul vechi sa fie inlocuit de un advertorial sunt mari. E o loterie asta, ca daca tot apar probleme constant va trebui sa cumperi advertoriale.

Studiu de caz: De la 30% la 90% rezultate pozitive in top 10

Mai jos un heatmap al evolutiei unui proiect avut in urma cu vreo 3 ani. Inainte cu 9 luni brandul avusesera o problema care i-a afectat serios imaginea. Primele 2 pagini pe cautarea de brand aratau “rosu”. Bine, erau probleme pe primele 10 pagini, dar nu merita analiza si monitorizare mai departe de pagina 2.

Pe pagina 1 doar pozitia 1 mai era a brandului cu siteul propriu. In pagina 2 era foarte trist, doar 2 pozitive. Marele plus al proiectului a fost ca situatia se cam stabilizase. Majoritatea articolelor aparusera in primele 6 luni, pe toata durata “curateniei” au mai aparut cateva articole, dar nu au ajuns in top 10.

heatmap_orm

rosu = negativ; verde = pozitiv; alb = neutru

Tratamentul aplicat

Cele negative erau majoritatea din presa, doar vreo 2 articole erau din bloguri. Ca raspuns am inceput cu o suita de bloguri. 3 dintre acestea au ajuns pana la final sa fie in top 5. In paralel cu blogurile am inceput serii de articole in diverse siteuri din domeniu. Cu toate siteurile din domeniu, pe care le-am gasit in top 100, am incercat discutii sa primeasca content nou despre brand. Unele au acceptat, unele nu. Cateva din cele care au acceptat au patruns dupa 3-4 luni in top 20, ulterior in top 10.

Cele 2 articole din bloguri au ramas si la final in top 20, al treilea a fost dintr-o publicatie. Nu mi-am propus sa urc neutre, dar au aparut de la sine pe parcurs si au mai simplificat munca. In top 10 la final a fost neutru wikipedia.

De ce au esuat colegii de online in a face curat

Cele 3 branduri care “au scapat” de rezultatele mele sunt in capturile de mai jos. Toate trei au incercat de-a lungul anilor sa faca ordine si sa impinga in jos blogul meu. Desi activitatea mea s-a incheiat demult, lipsa de strategie a facut ca dupa 3-4 ani de la indexare si urcare in top, sa nu se schimbe nimic.

IQads a fost singurul mai relevant decat blogul. In rest nicio publicatie nu a reusit sa treaca peste pentru mult timp. Blogurile bat orice publicatie cand vine vorba de pozitionare in rezultate pe cautari de brand sau cautari specifice. Din pacate, in Romania, nu exista nicio publicatie de business 100% pe care sa poti conta in conturarea imaginii.

Gif furat de pe gifsec.com

seo monitor viespar webdigital

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *