Creșterile de sute de procente din PPC sunt o minciună

Nu știu exact ce am făcut greșit, dar de vreo câteva luni sunt urmărit de anunțurile unor agenții PPC care se laudă cu creșteri stelare în campaniile de PPC. Unele au ieșit și în presă să se laude cu astfel de creșteri care sunt de minim 100%.

Ca specialist care am văzut ceva cifre mă întreb cât de praf erau campaniile anterioare de au ajuns să “fie crescute” atât de mult. Din experiență, diferența între o agenție cu juniori la butoane și una experimentată e de câteva zeci de procente. Da, asta se traduce și în milioane în încasări anuale, dar departe să poți afirma creșteri procentuale de 3 cifre.

Bine, discuția corectă e de când marketingul a ajuns să facă vânzări? Rolul marketingului e să asiste și să ofere o opțiune, nu să facă vânzări. În ritmul acesta în care toți (PPC, SEO, UX etc.) se laudă cu vânzările, o să ajungem la businessuri care pe hârtie sunt pe creștere, dar real intră în faliment.

A nu se înțelege că mă opun sistemelor smart care se laudă cu mult ML/AI, dar după ce înțelegi minimal cum funcționează un ML realizezi că trebuie să fii acolo aproape de sisteme să “le antrenezi” și să le limitezi că altfel o să primești doar campanii care arată bine, dar nu au impact real.

Toate metodele smart sună bine în teorie, dar în practică de multe ori se transformă în reciclarea și retargetarea audiențelor pe care siteul le are din alte canale sau organic/direct. La final PPC-ul (Google & Facebook) își asumă meritele pentru mult ce nu a influențat, dar pentru a vedea asta e nevoie de o analiză în profunzime pentru a putea corecta lucrurile.

Din experiență, cele mai “mari creșteri” se obțin din raportarea generală a rezultatelor care includ brand protect transparent, brand protect mascat, campanii DSA care canibalizeaza organicul, campanii “smart”, campanii cu RLSA în orice și la final remarketing și extrapolări de la el. Acestea puse la un loc au toate șansele să aducă minim 100% creștere.

Creșterile de sute de procente din PPC ar trebui să se transpună și în business. Nu vorbim de anul 2020 când au existat creșteri mari în multe verticale din online, însă astfel de situații sunt “lebede negre” sau în termeni tehnici, outliers. Să te lauzi cu creșteri imense în ecommerce în ce era de interes în 2020 e dovadă de neînțelegere a pieții și dinamicii ei. Aș vrea să vad și eu unul care a vândut cu 50% mai multe bilete de avion în 2020.

Există și creșteri mari, mai ales pentru cei la început de drum sau care extind continuu gama. Dar mai departe de asta creșterile sunt în valori explicabile. E multă muncă să poți face o creștere la un business matur. Dacă ar fi așa de simplu, orice business mare ar dori să lucreze cu acesti “unicorni” care livrează creșteri de la 100% în sus.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *