Subiectul modelului 4P vs 5P l-am avut ca suport intr-o prezentare Oameni din Online. Tema intalnirii a fost Marketing-ul Online si Canalele de promovare si discutiile s-au purtat in jurul idei de mix de canale de promovare. Pentru a va convinge sa veniti la intalnirile viitoare, am sa ma rezum doar la unul din elementele ce au generat discutii foarte interesante : D.
“Palnia” din Marketingul Online Traditional
Palnia e un model ce a devenit oarecum traditional in mediul online. Are asa de multe abordari incat cine a inventat-o cred ca ar fi surprins sa vada cat de creativi am fost. Modelul exemplificat de mine se apropie mai mult de utilizarea promovarii online si modul in care vizitatorii ajung sa fie convertiti.
Cum palnia nu are cum sa devina cilindru in ceea ce priveste conversia, ideal dorit de multi, singura solutia parea sa fie adaugarea unui volum cat mai mare de vizitatori in partea superioara. De analiza si intelegerea vizitatorilor nu prea e preocupat nimeni (cu mici exceptii), iar de grija clientilor nici atat.
Singurul scop e ca palnia sa fie umpluta cat mai repede si pe cat posibil cat mai ieftin. Metoda cea mai simpla e marketingul agresiv transformat rapid in spam. Si nu ma refer doar la email spam-ul de care ne-am cam saturat cu toti, ci si la acele reclame agresive fara posibilitati de inchidere sau siteuri cu 80% reclama si 20% continut. In .ro nu e saptamana sa nu dau peste un publisher “de top” ce sa aiba cateva randuri de text si restu bannere. Tot la spam intra si SEO spamul si lipsa tot mai evidenta de calitate a continutului.
Rezultatul a fost unul singur, palnia a fost “stricata”. Evident ca nu multi sunt cei care au curajul sa vada asta si sa actioneze. Dar, ce facem mai departe?
De la modelul 4P la modelul 5P
Sa revenim putin la teorie. Marketingul clasic vorbeste de cei 4P: Produs, Plasament, Promovare, Pret. Nu e locul potrivit pentru exemple si detalieri la acest model. Curiosii pot gasi suficiente resurse pe tema asta. Marketingul online pentru majoritatea rezolva cel mult unul din P-uri. Daca mixul de canale nu e unul bine planificat, nici macar o parte dintr-un P nu e acoperita cum trebuie.
Acum ceva vreme niste oameni inteligenti au ajuns la concluzia ca cei 4 P nu sunt suficienti. Lipsea ceva esential din lista descrisa de cele 4 P-uri. Asa a aparut al 5-lea P: Persoana (people in engleza). Eu unu prefer acest termen fiindca e ceva mai larg ca abordare.
De la marketer la marketer aceasta lista de P-uri a fost extinsa in functie de cate cuvinte cu P stia fiecare. Asa ca nu va mirati ca o sa gasiti si modelul 7P, 12P si dupa cum , e loc de multe modele.
De la 5P la un nou model in marketingul online nu e decat un pas.
Life Cycle Marketing
Acum ceva vreme am dat de modelul propus de Performable ce e descris in imaginea de mai jos. Unii or sa spuna ca e un model normal si ce e firesc sa fie asa. Dar cati s-au gandit sa renunte la palnie si sa-l foloseasca?
Din punctul meu de vedere, marketingul bazat pe performanta plecand de la Life Cycle are un sens cu totul nou. Problemele de abia de acum incep. Pe cat de banal e modelul, pe atat e greu de implementat este, atat la nivel de online, cat si offline.
Pentru cine a invatat “palnia” si a reusit sa mareasca partea de jos incat conversia sa fie buna, nu mai ramane decat sa treaca la celelalte doua nivele. Dar pentru a face asta e nevoie de multa analiza si creativitate.
A integra clientul in sistemul de marketing nu se rezuma doar la a oferi promotii cu X % reduceri pentru el. Pentru ca un client sa devina pasionat, toti ceilalti 4P trebuie sa fie perfectionati. Exemple de implementari cu succes in Romania nu prea imi vin in minte. Dar in .com Amazon e unul din exemple care cred eu ca se apropie foarte mult de Life Cycle Marketing.
Imi vine in minte un exemplu dat si intr-un articol trecut. La una din primele comenzi pe amazon.co.uk a ajuns pachetul deteriorat si cartile s-au umezit putin in partea de sus, dar nu atat de mult cat sa se lipeasca foile cand s-au uscat. Le-am mentionat asta ca feedback la ambalaj. Pentru ca nu am vrut sa le returnez, mi-au retunat o parte din suma, aproximativ 15%.
Desi industria online din Romania e inca departe de a se numi o piata dezvoltata, sper ca in anii urmatori voi putea avea exemple la acest model.