A/B testingul a murit, AI-ul a învins!

De curând, Google a anunțat că va închide Optimize din luna septembrie. Ceva din el va fi mutat sub Google Analytics 4. Că are sau nu sens această mutare e mai puțin important, dar ce înțeleg eu de aici e că zona asta de testare nu prea își mai are sensul în digital la scară largă și așa cum eram obișnuiți.

Probabil și folosirea instrumentului a contat în decizia de închidere. În piață mai sunt ceva furnizori de astfel de tooluri, dar real e o zona care a trecut în umbră o dată cu personalizarea bazată pe AI, care e tot mai facil de implementat.

De ce consider că a murit A/B testingul

În primul rând, tind să cred că ne-am maturizat ca industrie și nu mai sunt utilizatorii atât de idioți încât să reacționeze diferit la banale schimbări de headlines sau ordine a secțiunilor. Cele mai multe teste se ancorau în banalități, uneori aveau sens și se puteau valida teorii… dar tot mai puține aveau rezultate palpabile.

Acum ceva ani facem constant teste la nivel de LP-uri, dar pe măsură ce siteul avea un UX tot mai bun, testingul nu mai ajungea să aducă un plus valoare sau impact în business. Mult mai multe am obținut după o analiză calitativă pe heatmaps & recordings, decât puteam aduce cu un testing.

Una dintre probleme vine și de la echipa alocată să facă testing. Cu utilizatori tot mai sofisticați, e foarte greu că într-o echipa mică (sau solo) să vii cu propuneri care să aibă impact real. Trebuie să fie foarte jos proiectul sau problemele prea grave ca să ai impact. Astea cumulat cu tot mai puțini oameni seniori a dus la o lipsă de încredere în testele A/B (sau chiar în cele mai complexe, MVT).

Testarea de care vorbesc majoritatea (dar evident, nu o fac) nu își mai are sens și real nu cred că nu mai există. Locul ei a fost luat de studiile UX și interviurile concrete cu o mâna de oameni. Statistic, un grup mic de research ales bine o să-ți aducă suficiente informații pentru a le implementa și a vedea impact.

La nivel mare (Amazon, eMag etc.) lucruri cu siguranță stau diferit, iar testingul are alt sens cât timp se implică o echipa cu specializări diferite și care acoperă diferite arii. Asta dacă se recurge la o testare în masă și nu se optează pe o testare în focus grup.

Testingul din Ads

Cât despre testing în zona de Ads… a fost o glumă și va rămâne o glumă pentru majoritatea situațiilor. Mai rulăm și noi experimente în care testăm un setup vs altul, dar facem asta când avem creații cu adevărat diferite și care se pretează unui test.

Să vorbești de testing (și să faci) în contextul în care majoritatea campaniilor au totul dinamic iar lucrurile se rezumă la a testa un set de headline vs alt set e doar o pierdere de vreme. Unii sunt obsolete și au rămas blocați în anul 2008, că altfel nu-mi explic de ce ai mai vorbi de A/B în context de Google/Facebook Ads și asta să aibă legătură cu CTA-uri sau headlines.

Văzusem recent un coleg de industrie care scria de AI-ul (ChatGPT, mai exact) care va ajuta A/B testingul din ads. Are sens? Da, când nu stii la ce nivel e Ads-ul azi și nici AI-ul, are sens să pui în același paragraf aceste lucruri.

AI-ul a învins

În ads cel puțin, AI-ul e cel care face testing în mod automat și aș zice chiar că e incontrolabil, dar eficient. Toate platformele de ads care se respectă au încorporate sisteme smart care se ocupă de testare, numită evident “optimizare”.

Ca specialist trebuie să te asiguri că partea de conținut (imagini/video, text ads, headlines, CTAs) este una optimă și reprezentativă pentru business, de restul se ocupă platforma. Testarea în campaniile bazate pe optimizare smart e una care se face după reguli foarte clare, reguli care au legătură în special cu timpii și condițiile în care un AI reușește să-și facă trainingul (learning) și mai apoi să livreze.

La nivel de interfață, AI-ul va face personalizare bazată pe comportamente și profile de clienți. Lucrurile se întâmplă mai mult sau mai puțin controlabil, dar cert e că așa zisul testing ajunge să fie o multitudine de variații pe care diferite clustere de clienți le primesc (accesează).

—-

PS: Ce am scris mai sus are sens pentru zona comercială normală, cu mase de oameni cu nevoi clasice. Nu discut aici de nișe sau de cei care pot intra în categoria “pen** pills”, că aceștea nu gândesc logic și ei încă mai răspund la butoane roșii vs roz.

Sursa foto: inboxsuite.com

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *