Doar 7 ani și 2 miliarde de dolari au fost necesari pentru a face un tool care știe să răspundă smart cu bucăți de text întâlnite în materialele web procesate. Da, despre ChatGPT este vorba. Colectarea pe versiunea pe care ne jucăm acum s-a încheiat la final de 2021 (sau pe acolo). Lansarea efectivă a versiunii a fost în 30 noiembrie 2022.
Deci, tot procesul acesta de “înțelegere finală” înainte de examen a durat doar 11 luni. Proabil ar fi durat mai puțin dacă nu se certau cu kenienii plătiți cu câțiva dolari să facă “antrenamentul”.
Încă unul care omoară Google…
Unii mai limitați ca alții și-au făcut timp să meargă cu ChatGPT și în main-stream, adică la TV. Să le spună și bunicilor ce inovații sunt pe cale să le schimbe viața. Lor mai puțin, dar sigur nepoților care vor scăpa de teme că se va ocupa tot AI-ul asta. Ce inseamnă să nu te pricepi la AI, cum ar fi să vină toți cu tema aproape fel? :)) Și cum era de așteptat, Google a și fost atenționat că e pe cale să moară cu această nouă inovație.
ChatGPT puțin probabil să fie un competitor pentru Google, iar asta vine din modul în care e construit AI-ul și ce poate el face concret. E wow la ce au ajuns într-un timp relativ scurt, dar vine în principal datorită puterii de calcul foarte ieftine de care dispunem în acest moment (+ mulți africani și asiatici care lucrează pe 1-2$/oră să facă adnotări). Oricum, dacă ar ști Greta Thunberg cât a poluat robotul să devină smart, ar milita să fie închis și să nu se mai facă vreo versiune.
Cât despre Google (Search), acesta are experiență în a muri periodic. La fel se spunea și când a apărut Wolfram Alpha, probabil printre primele sisteme care au prezentat rezultatele unor căutări într-o manieră diferită. Ei chiar credeau că lumea vrea chestii complicate și intră pe net să se educe (ironic, 10 ani mai târziu apare TikTok).
Ce nu prea se vorbește pe la noi în același context este că și Google are un proiect similar. Despre acesta se bărfește că ar fi și mai avansat decât poate ChatGPT fi în acest moment. De “promovare” a avut parte când un inginer a spus că AI-ul asta al lor “are sentimente”… ops! Google nu a avut sentimente și l-a trimis puțin în vacanță să se mai gândească la ce a spus… pe inginer, nu pe robot. ChatGPT nu are nici toate textele la el, ce să mai vorbim de sentimente.
Proiectul Google are numele LaMDA, o prescurtare de la The Language Model for Dialog Applications. Ca tehnologie are aceeași arhitectură, GPT-3.5, dar modul în care s-a facut antrenarea a fost diferit și are la bază interacțiunea cu întrebări și răspunsuri (+ trainers umani de AI). Asta va putea duce la răspunsuri ceva mai naturale deoarece AI-ul ar înțelege contextul, vs ChatGPT care răspunde după ce combinații poate să facă.
Deci da, Google moare… de râs!
Creativii să stea liniștiți… momentan!
Versiunea aceasta de ChatGPT le are bine de tot cu textele despre nimic. E atât de mult balast online încât până și un robot a ajuns să fie corupt. Mulți sunt impresionați de cât de bine răspunde și cum leagă frazele în română sau engleză (și alte câteva limbi). Și eu sunt impresionat de cât nimic poate să-mi spună în 3-4 paragrafe.
Creativii, indiferent din ce sferă sunt ei nu ar trebui să fie speriați de acest tool. Această versiune amenință serios munca creatorilor de conținut vândut ca articole SEO sau conținut în blog/site. Google a zis că se încordează și penalizează tot ce poate fi conținut generat de AI. Adevărul e că are și antrenament, la cât balast au băgat agențiile SEO sau de “content marketing”.
Poate fi de real ajutor în a face research sau ajuta în procese de brainstorming, dar mai are mult până a gândi concret ceva. Am văzut multe inițiative creative cu bază de AI în Google Ads. Promițător… dar mai e mult până la a transforma datele în creație pură.
Panică printre programatori
ChatGPT știe să scrie cod și să obțină certificări. Nici nu știu care e mai amuzantă, a scrie cod nu e vreo mare artă când cerințele sunt foarte specifice sau de nivel scăzut. La câte documentații a scanat sau ce discuții “a citit” cu siguranță are capacitatea de a rezolva lucruri simple mai rapid decât orice programator junior (sau chiar senior).
Adevărul e că în sfera de IT s-a ajuns la un nivel ridicat de impostură, prea mulți bani pentru nimicuri pe care le poate rezolva un astfel de tool. Ironic, dar unii “itisti” se plâng de prețul prea mare al versiunii paid. Unii facturează mii de euro pe chestii pe care le rezolvi cu ChatGPT și un pic de timp.
Certificările în marea lor majoritate sunt texte grilă, a lua o certificarea de AWS sau oricare alt sistem nu mi se pare o mare realizare cat timp totul e grilă. Cu ocazia această cred că e momentul să se regândească tot sistemul de certificări bazate pe grile că e clar că multe nu vor mai avea sens.
Și ceva mai serios
Cele de mai sus sunt un rezumat ironic la ce am văzut fluturat pe la noi (și puțin prin “afară”) că ar fi acest nou tool și cum va schimbă el planeta. Din perspectiva celui care înțelege minimal zona de AI realizez că mulți nu au avut curiozitatea să afle cum a fost construit acest ChatGPT și ce poate face.
E de departe o inovație în sfera procesării și folosirii informațiilor text (sau a limbajului natural), dar mai e ceva până la implementări care schimbă consumul din mediul digital. Nivelul la care a ajuns cu siguranță va schimba zona de chatbots sau tot ce înseamnă interacțiune cu produsele sau serviciile de suport sau customer service.
E necesar de înțeles un aspect important, ChatGPT e un sistem care la bază face rezumate și/sau corelații la tot ce a procesat. Nu e “conștient” de ce zice sau are idee ce înseamnă ce îi ceri sau ce-ți răspunde. Dacă îi vei cere același lucru de mai multe ori o să răspundă în același spectru… pentru că atât poate. Cât despre empatia de pe burtiera de la DIGI, încă râd când îmi amintesc. (captura de mai sus)
Chiar dacă “nu va rupe” sigur îi va găsi Microsoft un loc de cinste în suită Office. La cât e de low autocorectul, orice versiune de ChatGPT va fi mai bună.
Ceva despre costuri
Microsoft s-a grăbit să anunțe investiții de miliarde că e cu potențial. Bine, nu e chiar investiție că la cum s-a pus problema l-au cam cumpărat. Concret, mai degrabă au început oferind servicii de cloud deoarece robotul are un cost de rulare din ce în ce mai mare. Probleme de acces au avut constant, eu am reușit să fac un test abia după vreo săptămâna de la lansare și l-am mai găsit în mentenanță de multe ori.
Nu sunt info oficiale pe subiectul costului mai departe de un single-digits cents de la CEO, dar în primele săptămâni câțiva mai avizați au estimat un cost de 3M $/luna. La ce popularitate are acum cred că acest 3M e multiplicat de câteva ori. La ce miliarde a anuntat Microsoft daca era doar 3M/luna… dădea Satya Nadella din salariul lui și ținea toolul up.
Versiunea paid e în teste la un cost de 42$/lună. Un cost rezonabil pentru un tool care posibil să te scutească de ceva ore de research. Cum versiunea 4 (cea curenta e 3.5) se anunță “cea mai tare” din universul AI, probabil că și costurile vor fi diferite.
—
Notă:
Ideea titlului nu-mi aparține, acesta este inspirat din postarea aceasta. Era încă un subiect fresh atunci, dar pe măsură ce a trecut timpul s-a confirmat că a ajuns un subiect de masă și mulți “experți” au avut ceva de spus pe subiect. Încă puțin și avem și primul event offline în care toți au PPT-urile făcute cu ChatGPT… aaa, stai, în Ro deja se întâmplă de mulți ani. Asocierea cu Clubhouse e din perspectiva popularității de moment, nici vorbă de utilitate sau scop.
Sursă Foto: metanews.com
Pingback: Știrile zilei - 26 ianuarie 2023 ⋆ zoso blog