Să nu aveți așteptări prea mari de la vânzările de Black Friday/22

După o vară incendiară cu 9 din 10 români plecați în Grecia, a urmat un septembrie care a trecut rapid și nu a lăsat prea multe vânzări în retail. Lipsa vânzărilor e un efect normal, luna august a fost probabil cea mai puternică pe concedii din ultimii ani.

Două despre contextul macro

Se tot vorbește de câteva luni că toamna aceasta se va contura ceva mai bine în ce direcție merge economia globală. În Ro probabil va fi cu o mică întârziere (sau nu), însă în US se vorbește tot mai clar de recesiune.

Punctual în Ro, începând cu luna septembrie, companiile (cu ceva excepții) nu vor mai beneficia de plafonarea la energie/gaze, lucru care va avea un impact semnificativ asupra costului operațional. Plastic vorbind, acest cost mai mare se va reflecta și în prețurile de vânzare al unora dintre produse/servicii.

Bonus, inflația în Ro, în opinia unora dintre analiști, nu pare că se va calma. Extra, rata dobânzilor e și “ea pe faza” și ar cam vrea să mai crească. 

BF /21

Anul trecut evenimentul numero uno în retail a avut creșteri modeste vs 2020. Cei mai mici au avut creșteri, unii chiar de două cifre, dar cei mari au raportat valori de creștere apropiate de inflația acelei perioade. Atât eMag, cât și payU au dat valori modeste vs 2020 (pe astea le reținusem și le-am verificat acum).

Și să nu uităm un aspect major al BF 21, introducerea certificatului verde care a îngenuncheat retailul tradițional. Unii s-au adaptat, unii s-au făcut că nu există… dar fără îndoială vânzările BF online de anul trecut au fost influențate semnificativ de minunatul certificat.

Interesul față de BF nu s-a redus, dar probabil se află pe un platou și fără lebăda neagră de anul trecut (certificatul verde) am fi văzut mai bine asta. Onlineul crește an de an, matematic mai e loc de creștere în comparație cu US/West, dar asta se va întâmpla cu un ritm mai lent decât a fost în ultimii doi ani. Sau altfel spus, revenim la normal când nu existau creșteri constante de două cifre (și prima nu era 1).

BF /22

Și ajungem în prezent, iar până la Black Friday 2022 mai sunt vreo cinci săptămâni și câteva zile. Cum te pregătești de BF în condiții normale am scris în urmă cu ceva ani acest material, încă de actualitate.

Incertitudinea domină și octombrie istoric nu e o lună relevantă în online deoarece mulți așteaptă BF-ul și amână achizițiile. Asta face ca BF-ul să ne arate în real time cum mai e pofta de consum a românilor.

În contextul acesta incert e potrivit ca planul de BF și bugetul de marketing aferent să fie dinamice și să existe un plan B detaliat, un concept interesant folosit în F1. Planul A e un scenariu ideal, dar realist în contextul actual de piață.

În planul B premiza e cea în care vânzările sunt sub așteptări cu XX %. Cu vânzări în scădere, bugetul de marketing optimizat poate fi diferența între a fi pe profit sau a fi pe minus. Evident, discuția aici e pentru cei care fac un BF mai amplu și investesc resurse însemnate pentru a susține acest eveniment.

Sursa foto

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *