Parerea mea despre CSR in Romania

La invitatia lui Dragos Dehelean am sa dau si eu o “mana de ajutor” la Bilantul Responsabilitatii Sociale pe 2010 . Trebuie sa mentionez de la inceput ca tot ce voi scrie e bazat pe ce imi amintesc eu ca a fost CSR in 2010 si a reusit sa imi capteze atentia.

1. Care sunt primele 3 companii pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?

Trebuie sa recunosc ca am stat ceva timp sa ma gandesc la companii si campanii ce le-au sustinut. In afara de Tara lui Andrei si Let’s Do It, Romania! eu nu-mi amintesc nici o alta campanie ce sa ma fi atras sa o urmaresc.  La Tara lui Andrei cred ca s-a implicat Petrom si foarte mult Realitate TV, dar la Let’s Do It, Romania! nu mi-a ramas vreo companie anume in minte.  Mi-au placut astea fiindca au atins doua probleme sensibile ale Romaniei, gunoaiele si poluarea/lipsa spatiilor verzi. Nu stiu in ce masura au reusit “sa atinga” societatea, dar eu sper ca unii din marea masa au invatat ceva din asta.

2. In ce masura marile companii au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?

Societatea noastra are destul de multe probleme pe care nici o campanie nu le poate rezolva. Poate era mult mai interesant ca mai multe companii mari sa se implice in a rezolva problema defrisarilor ilegale si mai apoi in a mari spatiu forestier. A planta cateva mii de copaci in conditiile in care in acelasi timp se taie cateva zeci de mii e echivalent cu a da o aspirina unui bolnav de cancer.

Tind sa cred ca multe din marile companii privesc CSR-ul ca o chestie ce trebuie facuta, ca asa recomanda specialistii. De aici rezulta si o implicarea mult prea mica pentru a sensibiliza marea masa. Nu pot decat sa ma gandesc la mine, din atatea CSR-uri, fiindca in “acte” au fost cu siguranta multe, doar doua mi-au atras atentia. Nu stiu pe ce parte sa dau vina, pe strategie si ideea campaniei sau pe promovarea foarte slaba in mediul online (singurul canal prin care se poate ajunge la mine).

3. Ce asteptari ai de la companii in privinta responsabilitatii sociale pentru 2011?

Nu cred ca se poate vorbi de asteptari pentru 2011, dar pe termen ceva mai lung, mi-as dori o mai mare implicare a companiilor si mai multa consecventa. Nu cred ca exista vreo carte de marketing pe care sa o fi citit ce sa nu aminteasca de o campanie de responsabilitate sociala aliniata standardelor companiei. Acum imi vine in minte urmatorul lucru, cum va sensibiliza Petrom-ul societatea dupa ce a reusit sa o intoarca impotriva sa cu miscarile de pret. Cum sa te implici intr-o campanie dupa ce compania si-a “batut joc” de tine. Astea sunt adevaratele provocari si cand vor reusi alinierea standardelor si vor fi consecventi, vor reusi sa scoata la o campanie cateva zeci de mii de voluntari.

4. Ce esti dispus sa faci pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile in 2011?

Sunt dispus sa recompensez companiile ce se implica in campanii de responsabilitate sociala doar daca acestea o fac in concordanta cu tot ce inseamna cultura companiei. Faptul ca o companie X se implica in “salvarea Deltei” si se vede clar ca o face doar pentru imagine, nu ma va motiva cu nimic sa folosesc produsele sau serviciile.

Bonus pot sa ofer recomandari pe ceea ce fac eu si astfel la final nu vor exista articole rautacioase ca acesta sau acesta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>