Google Data Studio nu este pentru copii, chiar daca pare!

ZKV6ZPl

Google Data Studio a fost anuntat in urma cu un an, initial doar pentru piata din SUA. Pe Romania este disponibil, oficial, de cateva luni. Anuntul a fost primit cu mare entuziasm in randul specialistilor online din Ro. Desi sunt convins ca majoritatea nici nu au avut timp sa faca o analiza serioasa a lui, ideea ca o aplicatie va permite realizarea de grafice, foarte facil, este ca un vis devenit realitate. Aproape ca nici nu mai trebuie sa lucrezi, face Data Studio tot!

Chiar daca cu greu gasesti un magazin online configurat cu tot ce poate Google Analytics-ul, deja se face trecerea la Data Studiu. Putini insa realizeaza ca Data Studio nu este o jucarie care face datele sa arate sexi. Dupa cateva zile prin el am ajuns la concluzia ca este slabut, dar promitator. Vreo 6 luni m-am jucat cu Tableau Public (free), pana sa trec la Tableau Desktop (paid). Dupa 4 ani de lucru cu el, cred ca pot sa spun ca-l inteleg si-l folosesc… cat de cat. Si cand afirm ca Data Studio e slabut, cu Tableau il compar.

Pentru a folosi Data Studiu ai nevoie de date, iar fara un Analytics configurat optim, este inutil pe zona de site. Poate aduce un plus pentru analiza din AdWords, dar ca sa-l poti folosi trebuie sa ai ceva baze de analiza de date. Momentan este gandit ca o extensie la produsele Google, vor mai trece cativa ani sa ajunga un soft de vizualizare.

Orice soft de vizualizare cere serii de date, pe cat posibil standardizate si aliniate intr-o forma sincronizabila. Momentan, Data Studio, nu stie sa se conecteze la multe baze de date. In afara de MySQL/PostgreSQL (intalnite in majoritatea siteurilor), nu are ceva care sa nu fie produs Google. Bine, produsele complexe de la Google (BigQuery, Cloud SQL) stiu multe, dar daca ai ajuns sa le ai integrate in business, sigur ai deja un soft adevarat de vizualizare si nu asteptai Data Studio.

Observ la multi pioneri din Web Analytics tendinta de a migra spre vizualizare. Tind sa cred ca Google Analytics va deveni, in viitor, doar un sistem de colectare si vizualizare basic. Datele de care ai nevoie sunt acum mult mai diverse si complexe si nu pot fi intr-o singura aplicatie. Chiar si un business mic are date in cel putin 3 locuri: Google (AdWords + Analytics), Facebook (Pagina de Facebook + Facebook Ads) + sistemele proprii de gestiune (CRM/ERP etc).

Analytics-ul permite injectarea de date proprii, dar nu ajuta aproape deloc la analiza lor. Poti sa faci dashboard-uri cu diverse informatii, iar pentru asta nu trebuie sa treci la Data Studio. Pe viitor insa, analiza trebuie sa treaca la un alt nivel. Un nivel in care datele din cele 3 locuri sa poata fi analizate simultan. Necesitatea integrarii unui soft de business intelligence & analytics o sa fie tot mai pronuntata in anii urmatori.

Data Studio vine putin cam tarziu pe zona de vizualizare. Dar cu siguranta va lua cota de piata din simplul motiv ca este gratuit. Tableau vine cu ceva costuri anuale, chiar daca mici comparativ cu alte produse din aceeasi categorie. Adoptarea lui si popularitatea va veni o data cu deschiderea spre alte aplicatii in care acum business-urile au date.

Batalia este acum pe colectarea datelor si decizii dupa analiza lor, businessul tau e pregatit?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>