ChatGPT, ca toate rudele sale din marea familie de LLM-uri, a profitat la maximum de conținutul liber produs în mediul digital (și nu numai). Mai toate businessurile au încercat să arate cât mai bine în online pentru a atrage trafic, dar și pentru a fi credibile în ochii potențialilor clienți.

Mare parte din conținut a fost pentru motoarele de căutare și/sau rețelele sociale, care fiecare a dat ceva înapoi. La început mai mult, dar, pe măsură ce foamea investitorilor a fost tot mai mare, au început să taie fiecare cât de mult a putut din așa-zisul trafic organic și să facă loc reclamelor.

2022

Și ajungem în 2022, când ChatGPT a devenit mainstream și era gata să remodeleze economia globală. Au trecut 3 ani și, deși evoluția LLM-urilor e spectaculoasă, mai mult de niște joburi artificiale apărute în pandemie nu a reușit să schimbe.

Utilitatea în rândul utilizatorilor și impactul e un subiect mai amplu și cu multe păreri subiective. Ce e însă vizibil este impactul în rândul publicațiilor, care au pierdut volume însemnate de afișări, și, per total, al siteurilor care se axau pe atragerea audienței prin conținut optimizat pentru motoarele de căutare.

Mihai Vînătoru a prezentat de câteva ori anul ăsta un grafic cu evoluția traficului din LLM-uri pe siteurile din portofoliu. Ce vede el văd și eu și alții din România. Traficul s-a cam plafonat înainte de vreme. ChatGPT, care are cea mai mare cotă de piață, ajunge să trimită zero virgula ceva trafic, în timp ce traficul organic s-a subțiat și cu câteva procente pentru unele siteuri.

2030

Consumul de resurse al acestor LLM-uri e semnificativ și în continuă creștere, iar asta se traduce în bani care trebuie acoperiți de undeva. Că e o bulă AI-ul care se va sparge e mai puțin relevant; ce e clar e că el va rămâne alături de noi și resurse tot va consuma. Iar pentru ele cineva trebuie să plătească.

OpenAI estimează că va fi profitabilă la încasări anuale de 200B$, iar acum se estimează că va încheia 2025 cu 20B$. Așteptările sunt să ajungă profitabilă prin 2030. Cum vor face asta? Păi, mai multe abonamente și… ads pentru restul sau pentru toți!

Zilele astea au apărut știri și apoi infirmări că asta urmează în viitorul apropiat. Însă nu cred că se așteaptă cineva ca banii să vină doar din abonamente; soluția cea mai simplă e reclama – chiar și Netflix a ajuns la concluzia asta.

Google, în 2025, se estimează că va încasa ~300B$ din ads, cu un ecosistem creat în 25 de ani. OpenAI, din această sumă, va trebui să rupă valori semnificative, însă va fi dificil, deoarece Gemini nu bate pasul pe loc, iar pe ultimele versiuni stă din ce în ce mai bine. Unde mai pui că e un LLM care are deja un ecosistem de ads matur.

#țeapă

Gândul pe care îl am de câteva luni e că ChatGPT și colegii lui vor trage o mare țeapă businessurilor din care s-au alimentat (și încă se mai alimentează). În timp ce toate platformele anterioare bazate pe conținut au oferit sau încă mai oferă ceva la schimb, ChatGPT-ul va dori doar să absoarbă informație, iar afișarea va fi exclusiv pe bani.

Nu că în Google/Meta/TikTok e altfel, însă mai există o urmă de organic și investiția este sustenabilă. ChatGPT e în foame mare, e departe de revenue-ul vizat și asta îl va împinge să fie agresiv. Sau lumea e atât de entuziasmată de ce oferă, încât până în 2030 vor fi 1B utilizatori care vor susține ChatGPT cu minim 200$/an… doar ca să nu vadă ads.

1 Comments Și dacă ChatGPT va da țeapă businessurilor din care s-a alimentat?

  1. Mihai Vînătoru

    Îți mulțumesc pentru mențiune, Bogdan. Ai dreptate în ceea ce privește ponderea foarte mică de trafic AI pe site-uri, mai ales comparativ cu motoarele de căutare tradiționale.

    Pe datele la care avem noi acces, la DWF, am văzut o perioadă de creștere accelerată a traficului din ChatGPT până în luna mai, urmată de o perioadă de stagnare de aprox. 5 luni (până în septembrie). În octombrie am observat o creștere majoră față de luna anterioară, însă am așteptat și datele complete pe noiembrie, pentru a valida trendul. Da, în noiembrie am avut și BF, care poate a contribuit la această creștere.

    Mai multe detalii, în comentariul meu de pe Linkedin: http://bit.ly/48QPIfd

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *