Ce ar trebui sa stii despre Google Analytics 4 – Varianta netehnica

Google Analytics 4 (GA4, pe numele de alint) a bulversat digital analistii prin toamna cand a fost anuntat oficial. Am vazut cativa care recomandau instalarea si/sau migrarea*, fara sa vada ce presupune acest nou instrument.

Cateva idei despre GA4

Pentru cine a avut “norocul” sa lucreze cu aplicatii mobile, acest GA4 nu era o noutate deoarece era in beta de mai bine de un an. A pornit ca un App+Web din Firebase si ca target principal erau businessurile care aveau audienta pe mai multe entitati (aplicatii mobile iOS&Android si web).

Eu l-am luat in serios prin iulie 2020 cand am decis sa-l documentez spre instalare pentru un client care urma sa-si imbunatateasca radical aplicatia. Documentatia si help-ul erau precare, dar ceva tot se putea intelege. Multe dintre functii au venit in interfata abia la aparitia GA4.

Am pierdut ceva timp prin el in ultima jumate de an si pot spune ca e curajoasa decizia Google de a renunta la paradigma de web si a trece la ceva mult mai simplu. Ce inseamna asta? Discutia e ampla, insa in termeni usor de inteles aproape totul se rezuma la evenimente si parametri, iar o parte dintre KPIs traditionali din anteriorul Google Analytics (Universal Analytics – UA) au fost redesenati si au alte metode de calcul la baza.

Spre exemplu, mult prea popularul si confuzul Bounce Rate in GA4 se numeste Engagement rate si vine cu un mod de calcul net superior. Conditiile de engagement reprezinta mai bine comportamentele actuale, iar cele 3 situatii standard in care accesarea “nu e bounce” sunt urmatoarele:

  • durata accesarii sa fie peste 10 secunde
  • a interactionat cu cel putin 2 pagini (ecrane, in app) – ceea ce e ca baza in UA
  • s-a facut o conversie – iar acestea le definesti chiar din interfata cum iti e tie mai bine ca business si orice event poate fi conversie – ceva similar cu Goals din UA, ca nici acestea nu mai sunt ca nume si concept

Paradigma de events din GA4 nu e chiar ceva strain, conceptul de event oricum exista si in UA si e folosit pentru diverse microactiuni (click pe butoane, scroll, play de video etc). Automat un event de GA4 colecteaza Page Views (Screens), Clicks, Downloads, Scrolls si inca vreo cateva events. Asa-i ca pare interesant?

Sa folosesti sau nu GA4?

Instalarea in sine nu e mare lucru… teoretic. Doar ca iti recomand sa citesti bine documentatia inainte sa o faci sau sa apelezi la specialisti care au ceva idee despre GA4. Eu am avut surpriza ca dupa o integrare de 2 aplicatii si un magazin online sa fie probleme grave pe sursele de trafic din UA si conversiile sa o ia razna.

Un aspect important despre instalare este faptul ca tot ce e dezvoltat pe Google Tag Manager e compatibil cu acest GA4 si nu va fi nicio problema sa functioneze ambele Analytics-uri sub acelasi GTM.

GA4 e proiectat sa lucreze cu date despre utilizatori si evenimente, nu conteaza de unde sunt acestea. Daca folosesti doar web-ul, atunci ca abordare va fi similar UA-ului si vei avea o singura sursa (stream) de date. Daca ai mai multe surse de date pe care vrei sa le aduci sub aceeasi umbrela.. atunci situatia se complica 😀

Despre folosirea si acomodarea cu noua interfata as zice ca dupa ce petreci ceva timp prin interfata si citesti despre noii indicatori si modul de raportare, o sa ti se para totul mult mai simplu. Mult mai putine rapoarte, o interfata mult simplificata si in prim plan doar ce poti folosi usor. Pentru cine doreste mai mult exista un asa numit Analysis Hub unde poti sa te joci cu datele cum ai nevoie (in UA Premium acesta e sub numele de Analytics).

In UA sunt peste 100 de rapoarte, majoritatea inutile in 99% din timp. Majoritatea businessurilor care folosesc Google Analytics oricum nu aveau nevoie de toate acele rapoarte si nici la ce sa foloseasca analizele respective. Ca sa nu mai vorbim de oameni care sa le interpreteze si “traduca” in ceva util pentru business.

GA4 afirma ca e construit pe o platforma cu o puternica infrastructura de inteligenta artificiala (AI) si machine learning (ML). Posibil sa fie asa, insa e prea devreme sa ma pronunt sau sa fi vazut ceva cu adevarat wow.

Recomand trecerea treptata la el si instalarea/configurarea cat mai repede daca exista timp si/sau buget pentru asta. Folosirea va veni in timp, insa cred ca ea va scuti multa bataie de cap in cautarea concluziilor care pot ajuta businessul sa creasca. Nu, nu e momentul sa ramai doar cu GA4 si daca esti la primul Analytics, pune-le pe ambele.

Daca folosesti Analyticsul ocazional, nu te complica cu acest GA4 pentru moment deoarece nu-ti va aduce vreun plus valoare. Daca e sa vorbim de prioritati, analiza in detaliu a datelor din GA e departe in lista unui business, fie el si cu o componenta solida de online. Parerea mea e ca GA-ul nu e pentru toata lumea si cat timp nu exista un om responsabil pentru asta (sau un consultant care sa faca analize cu impact), e doar un consumator de timp.

Succes!

* Migrarea nu e posibila nici acum si putin probabil sa fie prea curand, dar unii s-au grabit sa zica de ea fara sa analizeze paradigma din spatele GA4 sau sa verifice daca e posibila migrarea.

2 Comments Ce ar trebui sa stii despre Google Analytics 4 – Varianta netehnica

  1. Andrei Ionita

    Pentru mine si ce se intampla la cooperativa la care lucrez, paradigma e misto -> Masori individual event-urile care te intereseaza, fara sa trebuiasca sa explici indicatorii standard care nu au neaparat vreo valoare in business.

    In alte stiri, eu mai astept cu GA4 pana vom avea o integrare completa cu Google Data Studio

  2. Bogdan Pantoc

    Au dat drumul la liber conectarea cu BigQuery si probabil pentru DataStudio se mai amana conectorul. Tindinta e ca GA sa fie mai mult un instrument de colectare si afisare simpla, iar in profunzime e cu BQ

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *